• Mammaboosten

Vägra ge feta barn godis!

En kvinna i North Dakota tänker inte ge alla barn godis under halloween i år.

När de kommer överviktiga barn, så ska hon ge dem ett brev där hon skriver om den amerikanska fetmaepidemin i stället, skriver Fox News.

"Du kanske undrar varför ditt barn har det här brevet. Har du hört talessättet ’Det behövs en by för att uppfostra ett barn’? Jag är besviken på byn Fargo Moorehead, West Fargo. Ditt barn är, som jag ser det, lite överviktigt och borde inte äta socker eller godis i den utsträckning som många barn gör under halloween.

Min förhoppning är att du tar ditt ansvar som förälder och ransonerar godis denna halloween och inte tillåter att ditt barn fortsätter de här ohälsosamma matvanorna."

Läs hela artikeln här!

Vad tycker du? Rätt eller fel?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vägra ge feta barn godis!
  • TheCoopers

Nä men hon är ju inte riktigt frisk i huvudet. Vill hon göra en insats kan hon vl låta bli att ge godis till någon i huvudtaget.

I'm the me I choose to be ...
  • Åsa

Själv tycker jag godistiggande runt allhelgona (för att inte tala om utpressning med s k "bus") som sådant är ett fenomen som inte bör uppmuntras, men så är jag inte heller amerikan.
    Att köra med sådant som nämns i trådstarten i en kultur där det faktiskt är etablerat med "bus eller godis"  verkar varken trevligt eller effektivt vad gäller viktproblem. Förstår om kvinnan vill väcka en opinion men godiset just den dagen gör varken från eller till om livsstilen för övrigt är ohälsosam.

• Matkvinnan

Då kan hon väl ge en frukt eller en peng? Ska överviktiga barn inte få uppleva halloween som alla andra barn? Hon har ingen aning om hur föräldrarna beslutar om när godiset får ätas.

• Lisa med barn

Varför ge sig på försvarslösa barn? Om det hade varit stake i kärringen hade hon nekat feta vuxna att åka buss för att de i stället skulle tvingas cykla till jobbet. Allt för deras välmående, de borde vara tacksamma.  

• Lisa med barn
    Simon 681 skrev 2013-10-31 12:22:02 följande:

Sätter en hundring på barnlös, ensamstående 50+ kvinna med mer än två katter

Ha ha ha!!! Du har helt rätt! Kattägande nucka är min gissning också!

PS! Fet också. 
  • Momat

Helt sjukt.

För det första: det är ju inte barnens fel att deras föräldrar har gjort dem feta.

För det andra: de flesta vuxna vet nog att godis inte är så bra för barnen.

För det tredje: Principen "det är inte godiset man äter mellan jul och nyår som gör en fet, utan det är godiset man äter mellan nyår och jul" gäller ju här också. Det är inte så farligt att äta godis på Halloween, utan det är det dagliga stora intaget av kalorier som är boven i dramat. De feta barnen som knackar på kvinnans dörr är definitivt feta av andra anledningar än just Halloweengodiset.

• Lindsey Egot the only one
    Momat skrev 2013-10-31 14:02:56 följande:

Helt sjukt.

För det första: det är ju inte barnens fel att deras föräldrar har gjort dem feta.

För det andra: de flesta vuxna vet nog att godis inte är så bra för barnen.

För det tredje: Principen "det är inte godiset man äter mellan jul och nyår som gör en fet, utan det är godiset man äter mellan nyår och jul" gäller ju här också. Det är inte så farligt att äta godis på Halloween, utan det är det dagliga stora intaget av kalorier som är boven i dramat. De feta barnen som knackar på kvinnans dörr är definitivt feta av andra anledningar än just Halloweengodiset.

Det betyder att tanten inte är så smart som hon vill påvisa.
  • Aniiee

Nej. Bara... nej..... Sånt där tar man tag i på vardagen. Inte på Halloween. 

När jag jobbade som au pair hos en familj i USA så var ett av barnen överviktig. Väldigt. Vi jobbade stenhårt i vardagen med det, åt nyttigt, inget godis utom på högtider. Ett sånt brev hade krossat barnets växande självförtroende (han gick ner i vikt, precis som han skulle och VILLE) och hade jag sett det så hade jag blivit fly förbannad och käringen skulle väl aldrig hittat sitt hus under  allt toapapper sen =P

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Themis

Vi firar inte halloween, känns faktiskt överflödigt för vår del.

En massa extra konsumtion av plast och särskilda engångsgrejor, släbbigt lösgodis av usel kvalitet i vart barns mun.

Nej, jag klarar mig faktiskt utan men jag är kanske lite tråkig där...

Kondomer förebygger minibuss-innehav. /Okänd
  • MRMR1

Jag tycker hon lyckats ganska bra!! Skapat en debatt som går över hela jorden......

Naturligtvis gör man inte så men kanske en del föräldrar börjar inse ett och annat och tar sitt ansvar. Sluta upp med vräka i sig massa skit på halloween, påsk och andra tillfällen. Man måste inte svulla i godis när det finns så mycket annat som är riktigt gott istället för konstgjorda kemikalier.

Svar på tråden Vägra ge feta barn godis!