Inlägg från: Anonym (:-/) |Visa alla inlägg
  • Anonym (:-/)

abort efter provrörsbefruktning - helt ok?

Har en kollega som genomgått landstingsbetald provrörsbefruktning och precis fått positivt test.

Men nu har hon ångrat sig och tänker göra abort. Hon sa att det här med barn är hon inte redo för!

"Får" man göra såhär? Tycker sjukhusen att det är okej?!

I mina öron låter det helt vansinne.

• Svar på tråden abort efter provrörsbefruktning - helt ok?

Nej hon sa redan innan hon fick positivt att hon ångrade sig och hoppades att det inte skulle bli något.

Så det är nog inte kalla fötter utan att hon ångrat sig. Hon tänker säga till sin kille att det inte tog...

LinneaJosie skrev 2013-10-31 20:32:49 följande:
    I call bullshit.

Tyvärr är det inte bs. Jag hoppas innerligt att du tar tråden på allvar för den är sann.
    LinneaJosie skrev 2013-10-31 20:45:54 följande:
    Så hennes sambo kommer inte undra om ivf:et lyckades? Lär vara svårt att dölja en graviditet som man kämpat såpass för.

Jag skrev ju att hon tänker säga att det inte blev något!
    Anonym (tror ej) skrev 2013-10-31 20:53:02 följande:
    Jag tror inte på den här tråden. Men om det nu är sant, kanske det kan vara så att hon blev besatt av tanken på att bli gravid just eftersom hon inte kunde bli det. Och sen när hon väl hade blivit det så ångrade hon sig, eftersom hon egentligen inte ville så mycket. Eller kanske har hennes man varit den som drivit hela projektet, och hon kanske gick med på allt utan att känna efter vad hon vill, och nu när hon blev gravid så vill hon inte. Äh, jag vet inte. Men tråden låter för bisarr för att vara sann.

Det ÄR sant. Personen ifråga en väldigt märklig person. Hon har ex ätstörningar hon haft sen tonåren men vägrar ta itu med. Hon bakar freneriskt till jobbet men äter inget själv. Under den pedagogiska lunchen rör hon i tallriken ett par varv och säger att barnen då tror hon äter!

Anledningen till hela "spektaklet" med barn säger hon att det mest var för hennes föräldrars skull.
    Anonym (tror ej) skrev 2013-10-31 21:12:13 följande:
    Så hon har barn sen tidigare? Eller vilka barn syftar du på?

Jag tycker i alla fall att i såna här fall ska man betala sin ivf själv, för abort kan ju ingen neka henne eftersom vi har fri abort.  

Nej vi jobbar med barn.
    LinneaJosie skrev 2013-10-31 21:38:30 följande:
    Om man längtar efter barn såpass att man genomgår ivf brukar partnern också vara mycket delaktig och leta tecken på graviditet. Hur som haver, TS- jag tror fortfarande att du ljuger i syfte att skapa debatt, vilket känns väldigt olyckligt, men om detta skulle vara sant kan vi ju trösta oss med att detta nog är väldigt ovanligt. Kvinnan i fråga kan mycket väl ha andra skäl till sin abort men välja att inte delge dem. Är hon ätstörd kan det mycket väl ha med det att göra.

Men håll bara käften om du tror att det inte är sant! Jag orkar verkligen inte sitta och dividera med någon som inte fattar att det finns människor som gör saker du inte skulle gjort.
    LinneaJosie skrev 2013-10-31 22:02:57 följande:
    Du behöver inte bli så otrevlig. Du kan ju välja att bemöta delen där jag svarar utifrån att din historia stämmer, för jag antar att du ville ha en diskussion?

Nja, det jag ville veta var det jag skrev i ts, om sjukhusen går med på det och tycker det är okej.

Vad andra tycker är inte så relevant för mig.
    Anonym (tror ej) skrev 2013-11-01 10:10:33 följande:
    Så kan det vara. När kroppen inte har några fettceller att ta av, så börjar den ta av hjärnans fettceller. Det är därför anorektiker får så skev verklighetsuppfattning, som t ex att dom tror att dom är tjocka trots att dom är sjukligt underviktiga och undernärda. Så det här underliga beslutet kan mycket väl ha med hennes sjukdom att göra. Det är lika bra att hon avbryter graviditeten, för hur bra är det egentligen med graviditet och förlossning för en anorektisk kropp? Däremot anser jag fortfarande att om hon sen nån gång vill ha en ivf-behandling igen, så ska hon bekosta den själv.

Men varför hittar du på?

Människan är ätstörd vilket inte är detsamma som anorektiker!

Hade hon varit anorektiker hade det säkert fångats upp då det syns och man oftast inte ens har mens.
    Jennie med ie skrev 2013-11-01 10:53:30 följande:
    Sjukhusen är tvungna att "gå med på det" om det är aborten du menar. De måste följa vår abortlagstiftning, den gäller givetvis även de som genomgått fertilitetsbehandlingar. Vad de sedan _tycker_ är i det fallet oväsentligt.

Däremot är det rimligt att det ligger henne i fatet i framtiden om hon åter vill göra IVF med landstingets subventionering. 

Jo jag förstår att de måste gå med på det och därför skrec jag "får" med situationstecken

Ville väl mest höra om någon hört om något liknande och om man kanske från sjukvårdens sida var lite mer på gällande ex kurarorskonsultation eller dylikt.
    LinneaJosie skrev 2013-10-31 22:56:00 följande:
    Förstår du inte innebörden av vår abortlagstiftning? På vilket sätt skulle sjukhuset kunna neka henne en abort?

Förstår du inte innebörden att situationstecken?! Jag skrev "FÅR".

Jag vet att de inte kan neka en abort men tycker väl kanske man borde ha andra rutiner gällande den här typen av fall!
    LinneaJosie skrev 2013-11-02 00:49:41 följande:
    Vadå "andra rutiner"? Och fri abort är bara fri om skälen till den kvittar.

Jennie med ie skrev 2013-11-02 00:30:08 följande:
    Rutiner som sätter sig över lagen?

Rutiner för att det inte sker så lättvindigt givetvis! Aborter sker ju efter ett besök och man får ett piller med hem i många fall, utan vidare uppföljning.

Kanske borde man iaf behöva prata med nån av dessa man träffat under utredningens resa.

Vad trött kah blir på människor som vill feltolka och lägger ihop saker till något som INTE står.
    LinneaJosie skrev 2013-11-02 00:52:13 följande:
    Vården har ju redan gjort bort sig en aning genom att genomföra ivf-behandling på någon som tycks ha en aktiv psykisk sjukdom. Man borde definitivt upptäckt detta och behandlat den först.

Och du vet inget om ätstörningar heller?

Aktiv psykisk sjukdom?! Du måste dra det till sin spets och överdriva?

Jag bad dig redan tidigare att ignorera tråden om du inte tänkte ta den på allvar.
    Anonym (tror ej) skrev 2013-11-02 08:25:57 följande:
    Hittar på? Du skrev: "Personen ifråga en väldigt märklig person. Hon har ex ätstörningar hon haft sen tonåren men vägrar ta itu med. Hon bakar freneriskt till jobbet men äter inget själv. Under den pedagogiska lunchen rör hon i tallriken ett par varv och säger att barnen då tror hon äter!"

Det brukar kallas självsvält, anorexi. 

Nej det gör det absolut inte! Du vet ju inte vad, när och hur hon äter i övrigt! Hon kan ju likväl bara äta när ingen ser eller vräka i sig tårtor om nätterna.

Herregud så dumt!
    Anonym (tror ej) skrev 2013-11-02 08:34:23 följande:
    Varför arg? :)

Men okej, bulimi då? 

Nej hon kräks inte och kompenserar inte. Varför ska du leka hobbydoktor och sätta diagnoser på någon du inte vet ett dugg om?!

[quote=71557547][quote-nick]Anonym (tror ej) skrev 2013-11-02 08:34:47 följande:[/quote-nick][/quote]

Min felstavning är nog inte ens hälften så märkvärdig som dina påhittade diagnosställningar.

LinneaJosie skrev 2013-11-02 11:15:45 följande:
    Va? Ätstörning (anorexi, bulimi, ätstörning uns) ÄR psykiska sjukdomar.

Både ja och nej. De har en dsm kod som lyder under psykisk problematik men de är inte psykiska sjukdomar.

Däremot vet du ingenting om denna person eller eventuella diagnoser.

Man kan vara ätstörd utan att kvalificera till att vara diagnostiserad.

Och att vara fixerad vid ex. sin vikt är inte att vara svårt psykiskt sjuk!
Svar på tråden abort efter provrörsbefruktning - helt ok?