• Anonym (humor)

vad ingår i underhållsbidraget?

Om du som boendeförälder väljer aktiviteter för 30 000 till barnet får du nog räkna med att betala det själv.

En fundering. Hur mycket tjänar du och hur mycket tjänar umgängesföräldern? Hur ofta har barnet umgänge?

• Anonym (humor)
    Anonym (underhållsbidrag) skrev 2013-10-31 22:28:00 följande:

Barnet har aldrig umgänge med den andra föräldern. Pappan tjänar ca 25000 och jag 18000, jag är gift och pappan har sambo (om det är nån skillnad)
    Är ni överens om aktiviteterna?

Han tjänar inte så bra att det kan bli fråga om standardtillägg så du får nog fortsätta betala själv om pappan inte vill.
  • Anonym (humor)
    Anonym (underhållsbidrag) skrev 2013-10-31 22:54:58 följande:

Vad bra för det var därför som jag inte har kollat upp det helt redan från början, var rädd att jag inte skulle få några pengar alls.
    Max 1273 per månad kan du få via Fk.
  • Anonym (humor)
    Anonym (underhållsbidrag) skrev 2013-10-31 22:58:53 följande:

Ja, så har jag också förstått det. Jag har dessutom ett barn till så då ingår ju det barnet i mina kostnader också. Exet har mycket billigare på så sätt.
    Om du stämmer honom i tingsrätten för att få mer underhåll, och förlorar, så betalar du bådas kostnader för advokat.
  • Anonym (humor)
    Anonym (underhållsbidrag) skrev 2013-10-31 23:04:01 följande:

Nej, jag förstår att vi har dyra hobbys till dottern, men nånting borde väl ingå? Får väl ta kontakt med en jurist kanske så att man får reda på hur man ska göra. Vet att biopappan har låga kostnader, men unnar sig en massa resor och festande.
    Hur kan du veta så mycket om hans privatliv, utgifter osv när ni inte har någon kontakt?

Har barnet aldrig umgänge?

Har ni bestämt hobbyn eller har du gjort det?
  • Anonym (humor)
    skpklm skrev 2013-10-31 23:11:47 följande:
    Framgår det att Ts valt barnets aktiviteter själv?

Om barnet haft en fritidssysselsättning under tiden föräldrarna levde tillsammans kan man hävda att barnet ska ha rätt att fortsätta sina aktiviteter om det finns ekonomiskt utrymme till det.  i det här fallet var väl knappast inkomsterna astronomiska.
    Det kan man försöka med men pappan tjänar inte ens tillräckligt för standardtillägg så några 30000 till en aktivitet lär Ts inte få.

• Anonym (humor)
    Anonym (underhållsbidrag) skrev 2013-10-31 23:16:32 följande:

Det är jag som valt fritidsaktiviteterna så jag antar att jag får stå för dem själv (förstår regeln men tycker att nånting borde ingå när man räknar ut kostnaderna). Däremot kanske man kan tycka att boendet borde ses som att jag valde att stanna kvar i huset för barnets skull. Han bor i en billig lägenhet mitt i en liten stad och behöver inte bil, vi bor utanför där det inte går bussar så vi behöver bil om vi inte ska flytta frn huset som hon är uppväxt i.
    Till viss del kan du ev få igenom att han ska betala en del av aktiviteterna OM han har överskott för det. Att du valt att bo i hus och behöver bil är inget som man tar hänsyn till.

Har han aldrig umgänge?

Jag gissar att det handlar om en häst, som ni har hemma på gården. Kan det stämma?
  • Anonym (humor)
    Anonym (pia) skrev 2013-10-31 23:25:31 följande:
    Pappa betalar 1273 och du betalar 1273 + Barnbidrag 1050 är 3596 kr
    Kostar barnet mer ?
    Ts barn kostar 30 000 per år bara i aktiviteter.

Och nej, båda ska inte automatiskt betala lika mycket. Och vissa barn kostar mer än andra.
  • Anonym (humor)
    Anonym (underhållsbidrag) skrev 2013-10-31 23:29:31 följande:

Självklart! Även om man räknar bort fritidesintressen.
    Hur gammalt barn handlar det om?
  • Anonym (humor)
    Anonym (underhållsbidrag) skrev 2013-10-31 23:30:31 följande:

Nej, slalom, tennis och dans
    För 30 000? Räknar du med skidresor till fjällen och träningsläger utomlands för tennisen eller?

Svar på tråden vad ingår i underhållsbidraget?