• Anonym (underhållsbidrag)

vad ingår i underhållsbidraget?

Finns det nån här som vet vad som ingår när man räknar ut underhållsbidraget? Om jag som boendeförälder har kostnader för barnets fritidsintressen för 30 000, räknar man med dem då när man ska räkna ut underhållsbidraget?

• Svar på tråden vad ingår i underhållsbidraget?
  • Anonym (?)

Det beräknas på den andre förälderns inkomst.

Inte på dina utgifter!!

• Anonym (humor)

Om du som boendeförälder väljer aktiviteter för 30 000 till barnet får du nog räkna med att betala det själv.

En fundering. Hur mycket tjänar du och hur mycket tjänar umgängesföräldern? Hur ofta har barnet umgänge?

Anonym (?) skrev 2013-10-31 22:21:41 följande:
    Det beräknas på den andre förälderns inkomst. Inte på dina utgifter!!

är det inte underhålsstödet du tänker på då? Om jag inte har fel så när det gäller underhållsbidraget så kollar man på båda föräldrarnas inkomst och vad barnet kostar.
    Anonym (humor) skrev 2013-10-31 22:24:39 följande:
    Om du som boendeförälder väljer aktiviteter för 30 000 till barnet får du nog räkna med att betala det själv. En fundering. Hur mycket tjänar du och hur mycket tjänar umgängesföräldern? Hur ofta har barnet umgänge?

Barnet har aldrig umgänge med den andra föräldern. Pappan tjänar ca 25000 och jag 18000, jag är gift och pappan har sambo (om det är nån skillnad)
  • Anonym (humor)
    Anonym (underhållsbidrag) skrev 2013-10-31 22:28:00 följande:

Barnet har aldrig umgänge med den andra föräldern. Pappan tjänar ca 25000 och jag 18000, jag är gift och pappan har sambo (om det är nån skillnad)
    Är ni överens om aktiviteterna?

Han tjänar inte så bra att det kan bli fråga om standardtillägg så du får nog fortsätta betala själv om pappan inte vill.
  • Ikkali

När barnet bor hos endast en av föräldrarna ska den andra föräldern betala underhållsbidrag. Hur stort underhållsbidraget blir beror på vilka behov barnet har och på hur föräldrarnas sammanlagda ekonomi ser ut.
    Skulle alltså inte tro att barnet har ett behov av en så dyr hobby, eller? Men jag kan ha fel såklart.

Underhållsbidrag kan fastställas i avtal eller av domstol om föräldrarna inte kommer överens.

-Avdrag får göras för umgängeskostnader
    -Underhållsbidragen är indexreglerade
    -Domen eller avtalet om ett underhållsbidrag kan ändras

-Underhållsstöd:
    Om den underhållsskyldiga föräldern inte betalar underhållsbidraget eller betalar mindre än 1 273 kronor i månaden kan den förälder som barnet bor hos få underhållsstöd från Försäkringskassan.

-Underhållsbidraget måste krävas ut inom fem år

• Ikkali

Lite snabb på skicka :)
    Men det som räknas in är ju vad ett barn kostar enligt vad dom nu heter.... Typ allt från mat och hygien till extra förbrukning av el osv. Och sen är det era inkomster som styr. Inte ev sambos osv.

Ikkali skrev 2013-10-31 22:37:50 följande:
    När barnet bor hos endast en av föräldrarna ska den andra föräldern betala underhållsbidrag. Hur stort underhållsbidraget blir beror på vilka behov barnet har och på hur föräldrarnas sammanlagda ekonomi ser ut. Skulle alltså inte tro att barnet har ett behov av en så dyr hobby, eller? Men jag kan ha fel såklart. Underhållsbidrag kan fastställas i avtal eller av domstol om föräldrarna inte kommer överens. -Avdrag får göras för umgängeskostnader -Underhållsbidragen är indexreglerade -Domen eller avtalet om ett underhållsbidrag kan ändras -Underhållsstöd: Om den underhållsskyldiga föräldern inte betalar underhållsbidraget eller betalar mindre än 1 273 kronor i månaden kan den förälder som barnet bor hos få underhållsstöd från Försäkringskassan. -Underhållsbidraget måste krävas ut inom fem år

Tack! Vet du var man kan hitta "indexet" nånstans?
  • Ikkali

Alternativt bara komma överens om en siffra som jag och pappan till min dotter :) lättast så tyckte vi :)

Ikkali skrev 2013-10-31 22:41:15 följande:
    Alternativt bara komma överens om en siffra som jag och pappan till min dotter :) lättast så tyckte vi :)

Vi pratar inte med varandra så komma överrens är inget alternativ tyvärr
Svar på tråden vad ingår i underhållsbidraget?