• Anonym (Fröken ts)

Sårig hårbotten

Jag har alltid haft problem med min hårbotten och nu då det börjar bli vinter är det värre än någonsin. Den blir så torr att jag får massor av öppna blödande sår i hela hårbotten. Är det någon som har något tips eller mirakelkur?

• Svar på tråden Sårig hårbotten
  • SupersurasunkSara

Antingen no poo metoden eller testa Viledas produkter.
    Rapsolja eller olivolja som smörjs in och får sitta ett tag och sen tvättas ur med ett milt schampoo kan också hjälpa. Ska finnas någon annan olja som är super men minns inte vilken. Men skriv no poo i sökrutan så får du nog upp massor med trådar i ämnet.

• 2013

Byt till oparfymerade milda produkter. Helst utan sls.
    Gör olivoljeinpackning ett par gånger i månaden. Tricket för att få bort oljan är att schamponera först och skölja sen.
    Skölj igenom hårbotten med äppelcidervinäger utspätt med vatten innan du har i balsam.
    Borsta håret med en svinborst-borste.

• Evm

Det låter som det jag har, seborroiska eksem, att det blur värre när det blur kallt är typiskt. Ring husläkaren och få kortison utskrivet, det enda dom hjälpt mig.

• mammasmirakel

Finns även specialschampo på Apoteket, mot ovanstående problem.

• Anonym (torris)

Min sambo blir väääldigt torr i sin hårbotten när har är väldigt stressad, tex mycket på jobbet. Han använder då dexem, finns på apoteket och även mandelolja omvartannat, det brukar hjälpa en hel del. Sen ser jag ju att du är en fröken, så om fröken har långt hår så blir det säkert ganska jobbigt att kleta i allt detta, för de bör sköljas av om man har långt hår, annars kommer det se himla smutsigt ut! Sambon sätter vax rakt i utan att skölja, men med vaxet ser det ju mer medvetet stylat ut. Sen är ju skonsamt schampoo/balsam A och O.

• cirkusmusen

Kan det vara eksem? Jag har eksem i hårbottnen och har fått en flytande kortison. Den är receptbelagd men kanske värt att ta upp med din läkare?

• Anonym (Fröken ts)

Jag har kört no poo i ett och ett halvt år, men det fungerar inte för hårbotten (men själva håret har blivit mycket bättre) jag använder bara ekologiska produkter utan parfymer, man skulle kunna äta mina produkter utan att bli sjuk.

Jag har olja i hårbotten, men det hjälper inte fullt ut. Jag har axellångt hår.

• SupersurasunkSara
    marcitron skrev 2013-10-31 23:21:24 följande:
    Varför ska man använda äppelcidervinäger innan man tar balsam?
    Det undrar jag med... Vet att man ska ha det eller citronvatten efter en kur med bikarbonat men efter schampoo.. Det har jag aldrig hört Bara att äppelcidervinäger fungerar som balsam också..
Svar på tråden Sårig hårbotten