Sårig hårbotten
Jag har alltid haft problem med min hårbotten och nu då det börjar bli vinter är det värre än någonsin. Den blir så torr att jag får massor av öppna blödande sår i hela hårbotten. Är det någon som har något tips eller mirakelkur?
Jag har alltid haft problem med min hårbotten och nu då det börjar bli vinter är det värre än någonsin. Den blir så torr att jag får massor av öppna blödande sår i hela hårbotten. Är det någon som har något tips eller mirakelkur?
Dricker du tillräckligt mycket? Och har du eksem eller torr hud i övrigt?
Psoriasis i hårbotten är ganska vanligt. Det blir vita torra fjällande partier och vätskande sår om man kliar på det. Det blir värre i torra kalla klimat såsom under vintern. Finns lösningar som man applicerar i hårbotten som tar bort det värsta, tex diprosalic.
Det kallas för vintereksem när hårbotten blir torr och ibland blöder.
Du har inte testat att ta ett större grepp och utesluta konserveringsmedel ur din kost en tid?
Jag får svåra eksem av att äta vissa tillsatsämnen och det kan sätta sig lite varsomhelst på kroppen. Har man väl fått förtjockad röd fjällande hud så är det svårt att läka ut men om jag äter "ordentligt" så är jag helt besvärsfri.
För mig funkar hårbottenmassage med 100 procent avocadoolja, finns i hälsokosten. Ta en dryg matsked och massera in länge. Minst en halvtimme. Schamponera sen noga, och upprepa detta varje gång du tvättar håret. Jag blir av med mjäll och andra problem med hårbotten med denna kur.