• Anonym (Fröken ts)

Sårig hårbotten

Jag har alltid haft problem med min hårbotten och nu då det börjar bli vinter är det värre än någonsin. Den blir så torr att jag får massor av öppna blödande sår i hela hårbotten. Är det någon som har något tips eller mirakelkur?

• Svar på tråden Sårig hårbotten
  • 2013
    marcitron skrev 2013-10-31 23:21:24 följande:
    Varför ska man använda äppelcidervinäger innan man tar balsam?
    Somliga föredrar det, särskilt om de inte testat no poo innan. Balsam ska ändå inte appliceras i hårbotten.
    Men eftersom ts kör no poo så har hon troligen redan testat äcv-sköljningar.
  • 2013

Dricker du tillräckligt mycket? Och har du eksem eller torr hud i övrigt?

• Anonym (Psoriasis)

Psoriasis i hårbotten är ganska vanligt. Det blir vita torra fjällande partier och vätskande sår om man kliar på det. Det blir värre i torra kalla klimat såsom under vintern. Finns lösningar som man applicerar i hårbotten som tar bort det värsta, tex diprosalic.

• Anonym (Fröken ts)
    2013 skrev 2013-10-31 23:25:28 följande:
    Somliga föredrar det, särskilt om de inte testat no poo innan. Balsam ska ändå inte appliceras i hårbotten.Men eftersom ts kör no poo så har hon troligen redan testat äcv-sköljningar.

Jag använder inte balsam. Äppelcidervinäger har jag inte testat, men ska testa det även om det lär göra fruktansvärt ont.
  • Anonym (Fröken ts)
    2013 skrev 2013-10-31 23:26:10 följande:
    Dricker du tillräckligt mycket? Och har du eksem eller torr hud i övrigt?

Jag tror jag dricker tillräckligt, det blir 1,5-2 liter om dagen. Jag har väldigt torr hy i övrigt, men smörjer jag in mig varje dag går det bra.
  • Anonym (Fröken ts)
    Anonym (Psoriasis) skrev 2013-10-31 23:45:42 följande:
    Psoriasis i hårbotten är ganska vanligt. Det blir vita torra fjällande partier och vätskande sår om man kliar på det. Det blir värre i torra kalla klimat såsom under vintern. Finns lösningar som man applicerar i hårbotten som tar bort det värsta, tex diprosalic.

Har man inte förtjockad hud vid psoriasis? Men jag ska testa diprosalic iaf, det skadar inte att prova.
  • Anonym (Psoriasis)
    Anonym (Fröken ts) skrev 2013-10-31 23:51:24 följande:

Har man inte förtjockad hud vid psoriasis? Men jag ska testa diprosalic iaf, det skadar inte att prova.
    Diprosalic är en receptbelagd lösning mot psoriasis i hårbotten, så du måste gå via din vårdcentral/läkare och få det utskrivet. Jag har jättetorr hy på hela kroppen speciellt vintertid, men den är helt ok och mjuk och normal så länge jag smörjer efter dusch och använder handkräm. Har testat massa oljor och schampon för hårbotten och det enda som fått den normal under vinterhalvåret är diprosalic. Enkel och snabb att applicera också. Finns säkert andra psoriasislösningar som funkar lika bra.
  • Lindsey Egot the only one

Det kallas för vintereksem när hårbotten blir torr och ibland blöder.

• Anonym (råkade läsa)

Du har inte testat att ta ett större grepp och utesluta konserveringsmedel ur din kost en tid?

Jag får svåra eksem av att äta vissa tillsatsämnen och det kan sätta sig lite varsomhelst på kroppen. Har man väl fått förtjockad röd fjällande hud så är det svårt att läka ut men om jag äter "ordentligt" så är jag helt besvärsfri.

• Anonym (Fröken ts)
    Anonym (Psoriasis) skrev 2013-11-01 00:39:24 följande:
    Diprosalic är en receptbelagd lösning mot psoriasis i hårbotten, så du måste gå via din vårdcentral/läkare och få det utskrivet. Jag har jättetorr hy på hela kroppen speciellt vintertid, men den är helt ok och mjuk och normal så länge jag smörjer efter dusch och använder handkräm. Har testat massa oljor och schampon för hårbotten och det enda som fått den normal under vinterhalvåret är diprosalic. Enkel och snabb att applicera också. Finns säkert andra psoriasislösningar som funkar lika bra.

Okej, vad synd. :( Verkar som att jag får boka en tid på min vårdcentral.
  • Anonym (Fröken ts)
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-01 00:45:58 följande:
    Det kallas för vintereksem när hårbotten blir torr och ibland blöder.

Vad gör man åt det?
  • Anonym (Avocadoolja)

För mig funkar hårbottenmassage med 100 procent avocadoolja, finns i hälsokosten. Ta en dryg matsked och massera in länge. Minst en halvtimme. Schamponera sen noga, och upprepa detta varje gång du tvättar håret. Jag blir av med mjäll och andra problem med hårbotten med denna kur.

• Anonym (Avocadoolja)
    Anonym (Avocadoolja) skrev 2013-11-01 17:02:38 följande:
    För mig funkar hårbottenmassage med 100 procent avocadoolja, finns i hälsokosten. Ta en dryg matsked och massera in länge. Minst en halvtimme. Schamponera sen noga, och upprepa detta varje gång du tvättar håret. Jag blir av med mjäll och andra problem med hårbotten med denna kur.
    Ps: det går även bra att äta oljan, den är nyttig och innehåller ämnen som du kanske har brist på. Det är känt att avocado är bra för huden över hela kroppen.
  • Anonym (Fröken ts)
    Anonym (Avocadoolja) skrev 2013-11-01 17:04:30 följande:
    Ps: det går även bra att äta oljan, den är nyttig och innehåller ämnen som du kanske har brist på. Det är känt att avocado är bra för huden över hela kroppen.

Tack för tipset, det ska jag testa. Vitaminbrist har jag inte som tur är.
  • Anonym (Avocadoolja)
    Anonym (Fröken ts) skrev 2013-11-02 03:15:33 följande:

Ja prova det. Mitt hår har fått en lyster som aldrig förr, och mjäll är ett minne blott. Tidigare hade jag problem med riktiga hudfllagor i hårbotten som man kunde "dra av", vintertid. Det snöade en del från mitt huvud när jag skakade håret, om man säger så. Förvånad

Tänk på att ju längre du masserar, desto bättre effekt! Gärna en halvtimme om du orkar. Sen kan oljan sitt kvar en kvart-halvtimme efteråt, så huden i skallen riktigt suger i sig alla gottigheter som finns i avocado-olja.

Lycka till!!! {#emotions_dlg.flower}   
  • Anonym (Avocadoolja)
    Anonym (Fröken ts) skrev 2013-11-02 03:15:33 följande:

Mjäll brukar iofs vara tecken på brist på något. Man kan inte testa för brist på varenda vitamin, mineral och antioxidant heller. Avocadoolja är sprängfylld med nyttiga saker, så äter du den också, så kommer du göra din kropp en välgärning. Hudproblem ska åtgärdas inifrån såväl som utifrån, det är min lilla filosofi. Ät omega 3 olja också! SÅÅ bra för torr fnasig hud och mjäll.
Svar på tråden Sårig hårbotten