• Anonym (sofia)

ville inte vara med i vårdnadsutredningen

Hej! Min sambo ligger i tvist med sitt ex i en vårdnadstvist. Jag sa ifrån tydligt att jag vill inte vara med i vårdnadsutredningen. Men endå så nämns jag väldigt mycket. Får de göra så fast jag sa nej? nån som kan juridik och lagar?

• Svar på tråden ville inte vara med i vårdnadsutredningen
  • Anonym (självklart)

Självklart blir du omnämnd om du ingår i barnets liv hemma hos sin pappa. Det kan du inte komma undan. Enda alternativet hade varit om pappan lagt ner tvisten.

• Anonym (sofia)

ja omnämd som pappans sambo men jag antog att det var hans föräldra ansvar som skulle utredas och inte min. Nån annan som vet om det är enligt lag att göra så?

• Anonym (sofia)

* lagligt att göra så.

• Anonym (självklart)
    Anonym (sofia) skrev 2013-11-01 08:10:29 följande:
    ja omnämd som pappans sambo men jag antog att det var hans föräldra ansvar som skulle utredas och inte min. Nån annan som vet om det är enligt lag att göra så?
    Visst ska hans föräldraskap utredas, men även barnets hemmiljö, och där ingår du.

Det handlar om barnets bästa och du har valt att vara en del av barnets liv så du får acceptera att även du blir nämnd i utredningen till viss del.
  • Anonym (självklart)
    Anonym (sofia) skrev 2013-11-01 08:11:44 följande:
    * lagligt att göra så.
    Vad är problemet?
  • Anonym (sofia)

Att det står att jag måste ta mera föräldraansvar för barnet i fråga, inte tar på mig mammarollen fullt ut. och kan inte jag göra det måste barnet flytta.

• Anonym (sofia)

flytta till sin mamma om pappan inte kompenserar det.

• Anonym (självklart)
    Anonym (sofia) skrev 2013-11-01 08:15:43 följande:
    Att det står att jag måste ta mera föräldraansvar för barnet i fråga, inte tar på mig mammarollen fullt ut. och kan inte jag göra det måste barnet flytta.
    Så barnet bor hos er och du är inte en trygg extravuxen i barnets liv? Bor föräldrarna långt ifrån varandra?
    Anonym (sofia) skrev 2013-11-01 08:16:33 följande:
    flytta till sin mamma om pappan inte kompenserar det.
    Ja men det är väl självklart att barnet måste ha en trygg förälder?

• Anonym (sofia)

jag personligen tycker det är fel. att finnas som annan vuxen ja. men inte en påtvingad mammaroll fullt ut. kan säga att stämmningen här hemma är inte på topp.

• Anonym (självklart)
    Anonym (sofia) skrev 2013-11-01 08:24:10 följande:
    jag personligen tycker det är fel. att finnas som annan vuxen ja. men inte en påtvingad mammaroll fullt ut. kan säga att stämmningen här hemma är inte på topp.
    Så pappan tar inte ansvar som pappa, och soc ser det och anser att du borde ta mer föräldraansvar, för att kompensera pappans brister?

Är det inte bättre att barnet bor hos sin mamma?
Svar på tråden ville inte vara med i vårdnadsutredningen