Inlägg från: lindalainen |Visa alla inlägg
  • lindalainen

istället för välling?

lärde mig härom veckan att välling är ngt man inte behöver ge! Förvånad
    att det är i Sverige och Finland det finns och inte ngn annanstans i världen, ungefär.

vilken chock, då jag alltid har trott att välling är ngt "man måste ge", "alla barn dricker välling" o.s.v.  
    näe, så nu blir det slut med välling (när burken blir tom! varför köpa och ge ngt man inte behöver?! vansinne!)

men eftersom jag är newbie i området, undrar jag vad är det första målet man kan ge?
    ska man liksom ställa sig och göra gröt och mata runt 6-tiden? verkar inte så jättelockande.

ska tillägga att hon är 8 månader, följer sin kurva hur bra som helst. hon äter som en häst, jag varierar mat med fisk, kött, kyckling, pasta, potatis och ris och så ngn grönsak till varje måltid. just nu får hon välling när hon vaknar, sen gröt på förmiddagen/mitt på dagen, mellis på em och sen varmt mål mat. på kvällen har hon fått välling nu, men jag tänkte att jag skulle försöka hoppa det. kan ju ge gröt eller ngt ist :) men tips på mornarna? tack!

• Svar på tråden istället för välling?
  • lindalainen
    ninjabebbe skrev 2013-11-01 09:17:51 följande:
    Alltså vad jag har förstått så rekommenderas att ge välling för att den är järnberikad, och barnen efter halvåret behöver järn då depåerna är slut. Jag vill heller inte ge välling av olika skäl och hade istället tänkt ge havregrynsgröt, sen se till att barnet äter annat med järn i, till exempel torkade aprikoser, blod(!), rött kött, etc etc. Blir lite kalkylerande, men det kan det kanske vara värt. 

ja, har också läst att det är järnberikade och fyllda med vitaminer o.s.v.

men om resten av världens barn klarar sig utan (i t.ex Norge finns det ingen välling) så känns det som att det borde funka utan så länge de äter en varierad kost, vilket min tjej gör. sen läste jag om tips, t.ex. smula ner blodbröd i gröten, vilket ger extra järn. så... känns som att det inte är ett måste. Glad 
  • lindalainen

supertack för alla bra tips!

ska testa sen och se hur det går. hon brukar inte vakna 6, sover oftast till 7-8. just imorse vaknade hon tidigare och det var då jag undrade hur det hade gått utan vällingen Skrattande

fast ersättning, skriver vissa. inte det samma samma? pulver i ngn förpackning, liksom. annars får man försöka vänja henna att sova liiiite längre, så ger man ett mål gröt direkt på morgon :)

skönt även att se att flera har valt bort det helt. trodde det skulle bli liv för att man inte vill ge ge välling. Glad  

• lindalainen
    Livlig skrev 2013-11-01 10:01:36 följande:
    Så fort min dotter fyllde 1 fick hon grön smoothie i nappflaskan. 

Innan dess gjorde jag vällning på bovete, dadlar och vatten.

Blötlade bovete över natten /(  eller dagen om kvällsvällning) som jag mixade med dadlarna och vatten. Man kan smaksätta med kanel, kardemumma eller ibland har jag ett äpple som jag mixar ner. 

menar du välling eller gröt?

låter som att det blir en klumpig välling Tungan ute

har läst att bovete ska vara bra. funderat på att göra gröt på det. kanske ska lägga till på inköpslistan senare idag. Glad   
Svar på tråden istället för välling?