• lindalainen

istället för välling?

lärde mig härom veckan att välling är ngt man inte behöver ge! Förvånad
    att det är i Sverige och Finland det finns och inte ngn annanstans i världen, ungefär.

vilken chock, då jag alltid har trott att välling är ngt "man måste ge", "alla barn dricker välling" o.s.v.  
    näe, så nu blir det slut med välling (när burken blir tom! varför köpa och ge ngt man inte behöver?! vansinne!)

men eftersom jag är newbie i området, undrar jag vad är det första målet man kan ge?
    ska man liksom ställa sig och göra gröt och mata runt 6-tiden? verkar inte så jättelockande.

ska tillägga att hon är 8 månader, följer sin kurva hur bra som helst. hon äter som en häst, jag varierar mat med fisk, kött, kyckling, pasta, potatis och ris och så ngn grönsak till varje måltid. just nu får hon välling när hon vaknar, sen gröt på förmiddagen/mitt på dagen, mellis på em och sen varmt mål mat. på kvällen har hon fått välling nu, men jag tänkte att jag skulle försöka hoppa det. kan ju ge gröt eller ngt ist :) men tips på mornarna? tack!

• Svar på tråden istället för välling?
  • ninjabebbe

Alltså vad jag har förstått så rekommenderas att ge välling för att den är järnberikad, och barnen efter halvåret behöver järn då depåerna är slut. Jag vill heller inte ge välling av olika skäl och hade istället tänkt ge havregrynsgröt, sen se till att barnet äter annat med järn i, till exempel torkade aprikoser, blod(!), rött kött, etc etc. Blir lite kalkylerande, men det kan det kanske vara värt. 

• lindalainen
    ninjabebbe skrev 2013-11-01 09:17:51 följande:
    Alltså vad jag har förstått så rekommenderas att ge välling för att den är järnberikad, och barnen efter halvåret behöver järn då depåerna är slut. Jag vill heller inte ge välling av olika skäl och hade istället tänkt ge havregrynsgröt, sen se till att barnet äter annat med järn i, till exempel torkade aprikoser, blod(!), rött kött, etc etc. Blir lite kalkylerande, men det kan det kanske vara värt. 

ja, har också läst att det är järnberikade och fyllda med vitaminer o.s.v.

men om resten av världens barn klarar sig utan (i t.ex Norge finns det ingen välling) så känns det som att det borde funka utan så länge de äter en varierad kost, vilket min tjej gör. sen läste jag om tips, t.ex. smula ner blodbröd i gröten, vilket ger extra järn. så... känns som att det inte är ett måste. Glad 
  • Bebis i Dec 2010

Jag valde att inte ge min son välling och nu kommer jag inte introducera det till min dotter heller.

Jag tänker att det bara är en onyttig ovana att ge dom och att det blir svårt att sen vänja av. Välling ökar risken till glutenintolerans och diabetes vilket inte känns så bra heller. Verkar mest vara en bekvämlighetsfråga vid nattning och förlängning av morgon.

Jag tycker du kan testa med att erbjuda vatten för att släcka törst på natten och när det är morgon = frukost ger du gröt. Variera gröten ex havre, råg, färdigköpt, etc

• ninjabebbe

Nej precis, det är ju en väldigt svensk företeelse. Tror personligen att det bästa är att ge barnet bra, ekologisk mat av varierande sort. Det där med blodbröd låter smart, åt det själv ett tag, mest för att det är så gott. :) 

• LillGris

Jag ger en flaska ersättning på morgonen vid sex, sen riktig frukost vid åtta. :)

• Livlig

Så fort min dotter fyllde 1 fick hon grön smoothie i nappflaskan. 

Innan dess gjorde jag vällning på bovete, dadlar och vatten.

Blötlade bovete över natten /(  eller dagen om kvällsvällning) som jag mixade med dadlarna och vatten. Man kan smaksätta med kanel, kardemumma eller ibland har jag ett äpple som jag mixar ner. 

• ninjabebbe

Lillgris: Låter som en bra idé. Kan vara skönt att ligga o somna om lite. :)

• LillGris
    ninjabebbe skrev 2013-11-01 10:02:04 följande:
    Lillgris: Låter som en bra idé. Kan vara skönt att ligga o somna om lite. :)

Precis :) ersättning är dessutom bara nyttigt, så det är win på alla vis! Dyrare än välling förvisso men det får de vara värda, småskitarna :)
  • skogsvitter

Välj ersättning istället då det är anpassat för så här små bebisar. Välling blir väldigt mycket spannmål (för mycket) och i synnerhet om du ger 2 flaskor välling plus ett mål gröt varje dag! Det är mycket stora mängder för en så liten. Riktig lunch är bättre, med vanlig mat. Mellis kan du också variera med frukt, bär, turkisk yoghurt och liknande.

Svar på tråden istället för välling?