• Livlig

istället för välling?

Så fort min dotter fyllde 1 fick hon grön smoothie i nappflaskan. 

Innan dess gjorde jag vällning på bovete, dadlar och vatten.

Blötlade bovete över natten /(  eller dagen om kvällsvällning) som jag mixade med dadlarna och vatten. Man kan smaksätta med kanel, kardemumma eller ibland har jag ett äpple som jag mixar ner. 

• Livlig
    lindalainen skrev 2013-11-01 12:59:16 följande:

menar du välling eller gröt?

låter som att det blir en klumpig välling Tungan ute

har läst att bovete ska vara bra. funderat på att göra gröt på det. kanske ska lägga till på inköpslistan senare idag. Glad   
    Välling blir det. Inte alls klumpigt. Du mixar det slät i din mixer och späder med vatten tills du får en vällinglikande konsitens.
    Bovete är väldigt bra, nyttigt och basiskt.
    Du köper helt bovete.
    Om du inte gör välling kan du göra gröt ( recept brukar stå på paketet,) annars är det bara att koka. Men när det gäller bovete ska du alltid sköja det med hett vatten, alt låta koka upp, byta vatten och sedan koka på nytt. Skölj bort det röd / rosa som blir.

Annars groddar jag bovete, gör knäckebröd på det eller kokar och serverar istället för ris/ pasta.  
  • Livlig
    skogsvitter skrev 2013-11-04 22:10:04 följande:
    Hur menar du att du gör knäckebrödet, är det groddarna du använder då? Har du något recept man kan ta del av? Har inte tänkt på att man kan grodda bovete. Använder ofta bovetemjöl sedan vi fick reda på att stora tjejen är glutenintolerant och har även köpt hem helt bovete nu!
    När jag gör knäckebrödet, gör jag det antingen på groddat bovete ( om jag har tid att torka brödet på 42grader i cirka 12 timmar, annars tar jag vanligt helt) Näringen ökar i groddat bovet, men "dör" om du gräddat högre än 42 grader. 

Gör knäckebrödet så här:
    Blöllägg helt linfrö helst över natten, (eller minst 6 timmar) detta är viktigt för det är slemmet i linfröna som gör att brödet håller i hop.
     När fröna är slemmiga lägger du i helt bovete ( och varför inte pumpakärnor, sesamfrön...) Bre ut på ett bakplåtspapper och torka 150grader i cirka 20 minuter. 

Eller på låg värme under längre tid. Brödet ska bli torrt.  
Svar på tråden istället för välling?