Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

istället för välling?

Välj ersättning istället då det är anpassat för så här små bebisar. Välling blir väldigt mycket spannmål (för mycket) och i synnerhet om du ger 2 flaskor välling plus ett mål gröt varje dag! Det är mycket stora mängder för en så liten. Riktig lunch är bättre, med vanlig mat. Mellis kan du också variera med frukt, bär, turkisk yoghurt och liknande.

• skogsvitter
    lindalainen skrev 2013-11-01 12:56:38 följande:
    supertack för alla bra tips!

ska testa sen och se hur det går. hon brukar inte vakna 6, sover oftast till 7-8. just imorse vaknade hon tidigare och det var då jag undrade hur det hade gått utan vällingen Skrattande

fast ersättning, skriver vissa. inte det samma samma? pulver i ngn förpackning, liksom. annars får man försöka vänja henna att sova liiiite längre, så ger man ett mål gröt direkt på morgon :)

skönt även att se att flera har valt bort det helt. trodde det skulle bli liv för att man inte vill ge ge välling. Glad  

Är det själva pulverformen du plötsligt har något emot? Ja då ammar man väl... helt enkelt. Tills barnet äter annan mat. Utöver att det är i pulverform så är det ju gigantisk skillnad mellan ersättning och välling, ersättning är gjord på komjölk som bas, förändrad för att kunna efterlikna bröstmjölken i största möjliga mån. Välling har ju mjöl som bas, det är mjölmat och därmed spannmål, inte mjölk. Utöver det så berikas de lite olika, och rent generellt är ersättningen bättre berikad för att passa ett spädbarns behov som huvudsaklig föda. Det är ju inte vällingen.

Om du absolut inte vill ge industritillverkade alternativ skulle jag föreslå att du ammar i största möjliga mån och utöver det gör egen gröt eller välling om du vill ha ett sådant alternativ, hembakt bröd går förstås precis lika bra. Men använd alternativ med låg glutenhalt när de är så här små. Havregrynsgröt tex, eller bovetegröt (helt glutenfritt). Vi gjorde egen gröt så småningom till äldsta och andra dottern fick bara hemgjord gröt, då gjorde vi dock på mannagryn (mest för att gröten blir slät, men i efterhand anser jag att det nog är alldeles för mycket gluten egentligen). Dock var även andra dottern rätt gammal när hon började äta större mängder gröt istället för att amma, vid 8 månader hade hon precis börjat äta mindre mängder, jämförbart med smakportioner.

Finns en tråd med recept på egen välling som verkar mycket bra, ska se om jag hittar!
  • skogsvitter
    Natulcien skrev 2013-11-04 21:50:31 följande:
    Du utgick från att välling enbart finns som industrivälling? Man kan faktiskt göra den själv också. Bara att koka ihop havre, mjölk och vatten....eller något annat sädesslag.
    Havremust är t.ex. enbart finmald havre. Endast en grundråvara, alltså. Därav jämförelsen med potatis. Potatis finns dessutom också i industritillverkad pulverform, om man nu ska vara sån... Glad
    Jag köpte faktiskt dessutom helt glutenfritt skrädmjöl (samma som havremust) häromveckan. Annars kan ju havre innehålla spår av gluten, i normalfallet gör det ju inget eftersom det är så fruktansvärt små mängder, men vill man helt undvika minsta spår av gluten så finns det alternativ som är garanterat rena!
  • skogsvitter
    Livlig skrev 2013-11-04 09:40:40 följande:
    Välling blir det. Inte alls klumpigt. Du mixar det slät i din mixer och späder med vatten tills du får en vällinglikande konsitens.
    Bovete är väldigt bra, nyttigt och basiskt.
    Du köper helt bovete.
    Om du inte gör välling kan du göra gröt ( recept brukar stå på paketet,) annars är det bara att koka. Men när det gäller bovete ska du alltid sköja det med hett vatten, alt låta koka upp, byta vatten och sedan koka på nytt. Skölj bort det röd / rosa som blir.

Annars groddar jag bovete, gör knäckebröd på det eller kokar och serverar istället för ris/ pasta.  
    Hur menar du att du gör knäckebrödet, är det groddarna du använder då? Har du något recept man kan ta del av? Har inte tänkt på att man kan grodda bovete. Använder ofta bovetemjöl sedan vi fick reda på att stora tjejen är glutenintolerant och har även köpt hem helt bovete nu!
  • skogsvitter
    ninjabebbe skrev 2013-11-05 05:44:40 följande:
    Vad menar du med att de hugger ner regnskog för att plantera PALM? Trodde regnskogen till stor del bestod av palmer redan.. Du menar inte apelsiner?
    www.wwf.se/vrt-arbete/ekologiska-fotavtryck/1127730-palmolja-ett-hot-mot-regnskogen-och-orangutangen

Kollade senast för bara några dagar sen upp varför oatly har palmolja i vissa av sina havreprodukter (vi köper dem ibland) och hur de försvarar användningen. Så här står det på deras sida:

"Det finns tyvärr en del palmoljeproducenter som inte framställer palmolja på ett ansvarsfullt sätt. Istället för att effektivisera befintliga plantager har det ibland varit billigare att skövla och exploatera ny regnskog av högt biologisk värde. Detta har lett till problem för biologisk mångfald, jordförstöring, lokalbefolkningen, landrättigheter och mycket annat. 

Som ett resultat av detta bildades ”Roundtable on Sustainable Palmoil” (RSPO) 2003 för att hantera dessa problem. Denna organisation stöds bl.a. av WWF, Oxfam och Rainforest alliance."

"Vår palmoljeleverantör garanterar att palmoljan köps upp av leverantörer som är medlemmar i "Roundtable on Sustainable Palm Oil”."

www.oatly.se/fragor-och-svar/palmolja

Kan varje vällingtillverkare säga samma sak om den palmolja de själva använder? Om de inte kan svara, så bör man välja bort den produkten anser jag personligen. Så jag håller absolut inte med ernst hugo att det skulle vara fullkomligt irrelevant vad det är för palmolja som används, tänk om alla skulle bry sig så minimalt om den jord vi lever på!
  • skogsvitter
    Natulcien skrev 2013-11-06 18:52:07 följande:
    Fast det här handlade ju om en 8 månader gammal bebis som äter annan mat också... man ger ju inte välling som huvudföda!
    Det var en konstig sida du länkade till som föreslog att man skulle ersätta amningen med välling!? Och det ska man ju absolut inte göra.
    Jag skulle, över huvud taget, inte ge välling till en bebis som var mindre än 8 månader. Vi började med det när sonen var 10 månader och redan åt mycket annan mat (och dessutom ammades).

Sen är ju ersättning mer näringsrik än välling om man nu behöver extra näring...så då kan man ju skippa vällingen helt.
    Reagerade också på det, man ger ju inte bara välling och den ska ju absolut inte ersätta amningen! Konstigt formulerad text faktiskt...
Svar på tråden istället för välling?