lindalainen skrev 2013-11-01 12:56:38 följande:
supertack för alla bra tips!
ska testa sen och se hur det går. hon brukar inte vakna 6, sover oftast till 7-8. just imorse vaknade hon tidigare och det var då jag undrade hur det hade gått utan vällingen
fast ersättning, skriver vissa. inte det samma samma? pulver i ngn förpackning, liksom. annars får man försöka vänja henna att sova liiiite längre, så ger man ett mål gröt direkt på morgon :)
skönt även att se att flera har valt bort det helt. trodde det skulle bli liv för att man inte vill ge ge välling.
Är det själva pulverformen du plötsligt har något emot? Ja då ammar man väl... helt enkelt. Tills barnet äter annan mat. Utöver att det är i pulverform så är det ju
gigantisk skillnad mellan ersättning och välling, ersättning är gjord på komjölk som bas, förändrad för att kunna efterlikna bröstmjölken i största möjliga mån. Välling har ju
mjöl som bas, det är mjölmat och därmed spannmål, inte mjölk. Utöver det så berikas de lite olika, och rent generellt är ersättningen bättre berikad för att passa ett spädbarns behov som huvudsaklig föda. Det är ju inte vällingen.
Om du absolut inte vill ge industritillverkade alternativ skulle jag föreslå att du ammar i största möjliga mån och utöver det gör egen gröt eller välling om du vill ha ett sådant alternativ, hembakt bröd går förstås precis lika bra. Men använd alternativ med
låg glutenhalt när de är så här små. Havregrynsgröt tex, eller bovetegröt (helt glutenfritt). Vi gjorde egen gröt så småningom till äldsta och andra dottern fick bara hemgjord gröt, då gjorde vi dock på mannagryn (mest för att gröten blir slät, men i efterhand anser jag att det nog är alldeles för mycket gluten egentligen). Dock var även andra dottern rätt gammal när hon började äta större mängder gröt istället för att amma, vid 8 månader hade hon precis börjat äta mindre mängder, jämförbart med smakportioner.
Finns en tråd med recept på egen välling som verkar mycket bra, ska se om jag hittar!