Inlägg från: Anonym (Mats) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mats)

Bör en man tvingas att uppfostra ett barn?

Bör en man tvingas att ta ansvaret för ett barn han inte önskade och allt vad det innebär med ett barnuppfostrande?

Jag anser inte det. Precis som kvinnan har rätt att göra abort, bör mannen ha rätt att frånta sig föräldraskapet om han helt ofrivilligt blev fader.

• Svar på tråden Bör en man tvingas att uppfostra ett barn?
  • Anonym (Mats)
    Anonym (Coco) skrev 2013-11-01 13:28:03 följande:
    En man kan ta sitt ansvar innan graviditeten, genom att skydda sig...

Anser att man och kvinna skall båda ta ansvar för skydd, men syftade på då "olyckan" väl är framme.
  • Anonym (Mats)
    Anonym (Kvinna) skrev 2013-11-01 13:32:53 följande:
    Om en man skyddar sig men kvinnan tar hål på kondomen?

Min sambos fd kk gjorde det i hopp om att han skulle börja älska henne och barnet.. Han känner ingenting varken för henne eller barnet, men träffar barnet vh för att han känner sig tvingad till det..

Och innan någon börjar med att jag bara har hört mannens version, nej mamman har erkänt att hon gjorde det.. 

Bra att du framlyfter att det finns olika individuella situationer, jag tycker många har en generaliserad bild om aborter och oönskade graviditeter.
  • Anonym (Mats)
    Anonym (Coco) skrev 2013-11-01 13:33:24 följande:
    Tja, nu är det ju så att enl lagen får kvinnan själv bestämma och det vet varje man om, så är det någon han absolut inte vill ha barn med får han väl avstå från sex för att vara på den säkra sidan. 

Så ser det inte alltid ut som sagt, läs "Kvinna"s inlägg.
  • Anonym (Mats)
    MadHatter skrev 2013-11-03 15:44:00 följande:
    Nja. Jag anser nog att man kan frånsäga sig vårdnaden om sitt barn - det bli problematiskt om man ska tvinga föräldrar att fostra sina barn. Jag ser dock inte att det skulle vara någon skilnad på män och kvinnor i det fallet.

Däremot bör samhället rycka in och försöka stödja en förälder som överger sitt barn, det ska finnas stöd att få för en förälder som känner att h*n inte klarar av sitt föräldraskap.

Jag tycker också att båda föräldrarna automatiskt ska få gemensam vårdnad så att det faktiskt handlar om att frånsäga sig vårdbadsansvaret om man inte vill ta det. Men normen ska vara att båda föräldrarna är likvärdiga med samma skyldigheter ich rättigheter.

Huruvida förälder önskade barnet eller inte känns ju irrelevant i fråga om lagstiftning, men stöd ska som sagt finnas för föräldrar som har svårigheter i sitt föräldraskap.

• Anonym (Mats)
    Marionettdocka skrev 2013-11-03 18:53:13 följande:
    Jag anser att även de som inte vill ha barn har rätt till sex oavsett kön och oavsett om de skyddat sig ordentligt.

Så jag håller med dig TS

• Anonym (Mats)
    poirot skrev 2013-11-03 18:59:19 följande:
    Det finns gott om män som inte har del av uppfostran av sina barn. Kvinnor också för den delen.

Det är väl bra, det bästa hade förstås varit om dessa hade steriliserat sig men jag kan förstå att tvångssteriliseringar kan bli lite tokigt.

Typ lika tokigt som tvångsaborter.
  • Anonym (Mats)
    whybother skrev 2013-11-08 12:16:11 följande:
    Håller med!

Yeah, word man!
Svar på tråden Bör en man tvingas att uppfostra ett barn?