• Anonym (Mats)

Bör en man tvingas att uppfostra ett barn?

Bör en man tvingas att ta ansvaret för ett barn han inte önskade och allt vad det innebär med ett barnuppfostrande?

Jag anser inte det. Precis som kvinnan har rätt att göra abort, bör mannen ha rätt att frånta sig föräldraskapet om han helt ofrivilligt blev fader.

• Svar på tråden Bör en man tvingas att uppfostra ett barn?
  • Anonym (Coco)

En man kan ta sitt ansvar innan graviditeten, genom att skydda sig...

• Anonym (Mats)
    Anonym (Coco) skrev 2013-11-01 13:28:03 följande:

Anser att man och kvinna skall båda ta ansvar för skydd, men syftade på då "olyckan" väl är framme.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Coco) skrev 2013-11-01 13:28:03 följande:
    Om en man skyddar sig men kvinnan tar hål på kondomen?
    Min sambos fd kk gjorde det i hopp om att han skulle börja älska henne och barnet.. Han känner ingenting varken för henne eller barnet, men träffar barnet vh för att han känner sig tvingad till det..
    Och innan någon börjar med att jag bara har hört mannens version, nej mamman har erkänt att hon gjorde det.. 
  • Anonym (Coco)
    Anonym (Mats) skrev 2013-11-01 13:32:01 följande:

Anser att man och kvinna skall båda ta ansvar för skydd, men syftade på då "olyckan" väl är framme.
    Tja, nu är det ju så att enl lagen får kvinnan själv bestämma och det vet varje man om, så är det någon han absolut inte vill ha barn med får han väl avstå från sex för att vara på den säkra sidan. 
  • Anonym (Polly)

Han kan aldrig tvingas ta ansvar för uppfostran, bara att betala -det är att komma lindrigt undan vid roulette.

• blomman07

Han behöver inte ta del i uppfostran alls. Däremot är han skyldig att bidra till försörjningen med underhåll.

• Anonym (Mats)
    Anonym (Kvinna) skrev 2013-11-01 13:32:53 följande:
    Om en man skyddar sig men kvinnan tar hål på kondomen?

Min sambos fd kk gjorde det i hopp om att han skulle börja älska henne och barnet.. Han känner ingenting varken för henne eller barnet, men träffar barnet vh för att han känner sig tvingad till det..

Och innan någon börjar med att jag bara har hört mannens version, nej mamman har erkänt att hon gjorde det.. 

Bra att du framlyfter att det finns olika individuella situationer, jag tycker många har en generaliserad bild om aborter och oönskade graviditeter.
  • Kjell2

Ingen förälder är idag tvingad att uppfostra sina barn.

Väljer föräldrarna bort att ta hand om sitt barn blir de omhändertagan och forsterhemsplacerade

• Anonym (Mats)
    Anonym (Coco) skrev 2013-11-01 13:33:24 följande:
    Tja, nu är det ju så att enl lagen får kvinnan själv bestämma och det vet varje man om, så är det någon han absolut inte vill ha barn med får han väl avstå från sex för att vara på den säkra sidan. 

Så ser det inte alltid ut som sagt, läs "Kvinna"s inlägg.
  • Sensitiveguy
    blomman07 skrev 2013-11-01 13:35:12 följande:
    Han behöver inte ta del i uppfostran alls. Däremot är han skyldig att bidra till försörjningen med underhåll.

I sådana fall som skyddet ej fungerade då?
Svar på tråden Bör en man tvingas att uppfostra ett barn?