• Mamma till viljestark dotter

Kebnekaise

Har en dröm, som vuxit sig starkare och starkare de senaste åren. Jag vill bestiga Kebnekaises topp! Helst snart innan jag blir för gammal.

Nån som bestigit Kebnekaise? Som kan berätta allt om hur det är? Eller kanske nån som vill hänga med?  

• Svar på tråden Kebnekaise
  • bullerbyn

Jag gjorde det när jag gick i nian, båda våra 9-klasser gjorde det i olika grupper, de har det som tradition i den skolan. Vi gick i slutet av augusti, från stuga till stuga upp till toppen och sov över i toppstugan. Superhäftigt! Tycker verkligen du borde göra det!

• clin

Vanlig motionär klara det om man tränar lite extra innan. Vi gick från nikkaloukta och sov i tält vid fjällstationen. Gäller dock vara super motiverad o ha bra utrustning. Glöm inte stavar, dem är guld värda! Det är en stig, man behöver inte klättra med rep. Men där är emellan åt branta stigningar, men de klaras utan rep. Ha god tid på er så ni kan välja ut en molnfri dag, de e mödan värt att ligga kvar på fjällstationen för utsiktens skull en molnfri dag på toppen.

• bullerbyn

Jag var så otränad som man bara kan bli, var inga problem alls, hade även ett par extrakilon (ganska många), dom försvann! ;)

Man får tänka på att ta de branta partierna i etapper, 30 steg - paus osv. Så tar man inte ut sig. Inga rep alls! Det är mer platt än vad man kan tro :)

• bullerbyn

Btw, vi alla tog en varsin tjock gren vid första stugan som vi fick tälja till en gåstav, á la Gandalf! Perfekt!

• Grande Rock

Jag var upp i somras (västra leden). Jag vägde då 150 kg och var totalt otränad, den ekvationen rekommenderas inte.

Stigen är rejält stenig och bitvis väldigt brant.

Det som behövs i utrustningsväg är ett par bra kängor och någon form av vind-/regn-tät klädsel.

Det finns vatten en bit upp längs leden, men sista biten får man bära med sig.

Ta med lite snabb energi typ nötter och choklad, det är bra att ha när orken tryter.

På vägen mötte vi folk i alla åldrar och med blandad kondition, det är inte svårt, bara jobbigt.

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • Grande Rock

Ska kanske tillägga att jag kommer göra om det senare om jag någon gång kommer ha bättre kondition för att se om upplevelsen blir bättre när man inte konstant behöver fundera på om man ska orka nästa steg.

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • PrinsessanLeia

Jag rekommenderar att du är iaf i hyfsad form. Det finns två leder upp på toppen,den ene går det guidade turer på och den andra kan man gå utan guide. Jag har varit uppe en gång och året innan försökte vi men det var stormbyar i flera dagar så vi kom aldrg upp. Tycker du ska passa på och fjällvandra lite mer om du ändå är i krokarna. Abisko -keb är en fin sträcka och tar ngra dagar.

Svar på tråden Kebnekaise