• Mamma till viljestark dotter

Kebnekaise

Har en dröm, som vuxit sig starkare och starkare de senaste åren. Jag vill bestiga Kebnekaises topp! Helst snart innan jag blir för gammal.

Nån som bestigit Kebnekaise? Som kan berätta allt om hur det är? Eller kanske nån som vill hänga med?  

• Svar på tråden Kebnekaise
  • Mamma till viljestark dotter

Vilken är bästa tiden? Jag hade tänkt sätta upp detta som mål inför sommaren, kanske större chans att man är i bättre form då Har dock inga kängor. Ni som säkert har erfarenhet av detta också, tips på bra märke/modell? Ska man ha höga eller låga kängor? 

Nån som gått en guidad tur, och vad tyckte ni i så fall om det? Jag är inte direkt nån van fjällvandrare så jag tycker det känns mest tryggt med en guide. 

• PrinsessanLeia

Jag har intebgått guidad tur . Skulle rekommendera augusti. Vilka kängor man gillar beror lite på tycke och smak och ekonomi. Behöver du mycket stöd för foten eller inte? Och tänker du använda kängorna till vardags eller bara till fjällvandring?

• Grande Rock
    Mamma till viljestark dotter skrev 2013-11-03 21:19:24 följande:

Vilken är bästa tiden? Jag hade tänkt sätta upp detta som mål inför sommaren, kanske större chans att man är i bättre form då Har dock inga kängor. Ni som säkert har erfarenhet av detta också, tips på bra märke/modell? Ska man ha höga eller låga kängor? 

Nån som gått en guidad tur, och vad tyckte ni i så fall om det? Jag är inte direkt nån van fjällvandrare så jag tycker det känns mest tryggt med en guide. 

Går du den guidade turen tror jag du får låna/hyra all utrustning som behövs
    The Devil Stole the Beat from the Lord
  • Grande Rock
    PrinsessanLeia skrev 2013-11-03 21:34:24 följande:
    Jag skulle aldrig gå upp på keb med lånade kängor. Kängorna måste man ju gå in för att inte få skavsår. Man måste inte köpa svindyra kängor om man inte har behov av väldigt mycket fotledsstöd. Jag har ett ar såna här som jag vandrar med och använder under höst och vår www.xxl.se/Root/Skor/Damskor/Vandringsskor/Th...

Kängor av den typen du länkar till behöver man inte gå in, skalkängor däremot kan man behöva forma till innan man ger sig på långturer.

Men i princip håller jag med dig.

• Grande Rock

Hittade en liten
    ">film
    där man kan se lite vad det är för terräng längs västra leden. Min tur var ganska lik de här killarnas. Vi startade vid åttasnåret och jag (sist i gänget) var nere igen vid elva på kvällen.

Även om det benämns stig så handlar det om stenblocksterräng nästan hela vägen.

• PrinsessanLeia

Skulle fortfarande aldrig gå med kängorjag inte använt, men det är klart att det ör skillnad på sådana och vissa andra modeller. För mig är det ändå en riktig dumhet att inte anväda kängorna i skarpt läge innan man åker till fjällen.

Grande Rock skrev 2013-11-03 23:06:37 följande:
    Kängor av den typen du länkar till behöver man inte gå in, skalkängor däremot kan man behöva forma till innan man ger sig på långturer. Men i princip håller jag med dig.

• Studentpappa

När jag var på keb såg jag många varianter, dom vältränade grabbarna från norr körde löparskor. En tränade för keb classic och sprang väl iofs nästan upp... Många går i gummistövlar med hård sula, och många har såklart olika kängor.

Ta dig tid att äta, det tar ändå 10 timmar eller mer och det är ingen idé att stressa. Vi hade med ett litet gasolkök och mat i påse.

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.
Svar på tråden Kebnekaise