• Mamma till viljestark dotter

Kebnekaise

Har en dröm, som vuxit sig starkare och starkare de senaste åren. Jag vill bestiga Kebnekaises topp! Helst snart innan jag blir för gammal.

Nån som bestigit Kebnekaise? Som kan berätta allt om hur det är? Eller kanske nån som vill hänga med?  

• Svar på tråden Kebnekaise
  • Studentpappa
    Mamma till viljestark dotter skrev 2013-11-05 13:21:03 följande:
    Tack alla Skulle bara fått med mig en kompis, vore roligare då.

Studentpappa, vad menar du att det tar 10 timmar?
    Upp och ner det är ju ca en mil enkel väg och det är ju inte den enklaste terrängen. Beroende på fysik och hur långt man får gå i snö är en tid på 10-14 timmar normal. Sen vill man ju såklart hinna med att njuta av naturen och kanske fotografera osv. 
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Studentpappa

Det är ju stenigt och brant. 

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • PrinsessanLeia

Är det den långa leden när man kommit upp mellan de två topparna?

Studentpappa skrev 2013-11-05 13:31:54 följande:
    Det är ju stenigt och brant. 

• PrinsessanLeia

Fin bild glömde jag, blir så rackarnas sugen på att fjällvandra när man ser den.

PrinsessanLeia skrev 2013-11-05 19:04:45 följande:

• Grande Rock
    Fotot ser ut att vara taget på väg upp för Virramvari, med Tuolpagorni i förgrunden och Kitteldalen ned åt vänster.
    The Devil Stole the Beat from the Lord
  • Studentpappa
    Grande Rock skrev 2013-11-05 19:36:18 följande:
    Fotot ser ut att vara taget på väg upp för Virramvari, med Tuolpagorni i förgrunden och Kitteldalen ned åt vänster.

Stämmer nog bra om jag inte minns fel, var fyra år sedan jag var där.
  • PrinsessanLeia

Ja det är det jag tänker på, dock var det sjukt mycket mer snö när jag var där -95. Toppen har ju blivit bra många meter lägre också sen dess. Vi åkte iaf ned på rumpan på snötäcket en bit ned där. Vi hade då tvingats vända pga snöstorm ungefär på toppen av virramvari. Fast -96 var jag på toppen :)

Studentpappa skrev 2013-11-05 19:44:46 följande:
    Stämmer nog bra om jag inte minns fel, var fyra år sedan jag var där.

• Grappa
    Grande Rock skrev 2013-11-02 21:52:12 följande:

Jag var upp i somras (västra leden). Jag vägde då 150 kg och var totalt otränad, den ekvationen rekommenderas inte.

Stigen är rejält stenig och bitvis väldigt brant.

Det som behövs i utrustningsväg är ett par bra kängor och någon form av vind-/regn-tät klädsel.

Det finns vatten en bit upp längs leden, men sista biten får man bära med sig.

Ta med lite snabb energi typ nötter och choklad, det är bra att ha när orken tryter.

På vägen mötte vi folk i alla åldrar och med blandad kondition, det är inte svårt, bara jobbigt.

Wow vad häftigt! Inte många med den vikten som ens skulle våga prova, grymt cool av dig! Du får en guldstjärna i min bok!  Solig (Ok, det är en sol, men det fanns inga guldstjärnor)
  • Grande Rock
    Grappa skrev 2013-11-05 21:04:38 följande:
    Wow vad häftigt! Inte många med den vikten som ens skulle våga prova, grymt cool av dig! Du får en guldstjärna i min bok!  Solig (Ok, det är en sol, men det fanns inga guldstjärnor)

Tack tack, jag fick bra med pepp från folk jag mötte på väg upp som ghjorde samma observation som du.

Men det coolaste med dagen var alla gratulationer jag fick av de jag mött tidigare på dagen, som givetvis observerat att jag inte på något vis hade den kondition som var önskvärd och att jag hade mer sträcka än ork kvar, när de fick reda på att jag till slut kom hela vägen och tillbaka för egen maskin.

Helt galen egoboost.

The Devil Stole the Beat from the Lord
Svar på tråden Kebnekaise