• kattis1986

Hjälp ang klobrott!!!

Fick en akuttid igår när min hund spräckt sin ena sporre. De tog bort hela klokapseln och vi fick åka hem med bandage och råden att låta det sitta kvar 2 dagar och ha sko/påse utomhus upp till 2 veckor. Nu till mitt problem:
    Det tog inte lång stund innan hela bandaget åkte av, jag tog ut honom och satte en plastpåse över men han fick av sig alltihopa (han hade tratten på sig!) och han låter mig INTE sätta på nytt bandage, inte röra över huvud taget!

Så jag tänkte höra med er om råd till alternativ?

Jag kör nu helt utan något under rastningen och tvättar av med kallt vatten så fort vi kommer in, baddar torrt runt om så gott det går. Har läst lite i andra forum att det tar några dagar innan pulpan torkar och det tar mindre ont, tänkte då prova använda skyddssko ute.

Ska tillägga att han även får en Antibiotika med start idag..

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Hjälp ang klobrott!!!
  • Dexter dot com

Det kan ju bli rätt allvarliga infektioner i öppna pulpor så försök verkligen hålla tvätta, hålla rent och torrt. Menar du att han hugger dig om du sätter på honom en sko när ni ska ut eller vad är problemet?

• Apopan

Har också fått dra bort en sprucken klo på min hund, och så som jag uppfattade det så är det jätteviktigt att det får vila några dagar och inte utsättas för någon yttre påverkan. Har du ringt och frågat veterinären vad ni skall ta er till?

Jag skulle iaf helt enkelt försöka se till att få på det där bandaget och sedan på med plast ovanpå också.  Jag har en väldigt smärttålig hund som är väldigt van med att en donar med honom på diverse smått obehagliga sätt, så vi hade det lätt på den punkten. Men finns det inget godis/mat som hunden tycker är extra gott som han kan snaska på medan du försöker linda linda in tassen? Kanske en tub med leverpastej som han kan slicka i sig medan någon hnnan "smyger på" ett bandage? Är han inklickad så kan det vara till hjälp, då kan ni ta det stegvis med hjälp av klickern.

En annan anledning till varför det är lika bra att få till det med bandaget är att det är vanligt att en får göra om proceduren då klon inte alltid växer ut på ett bra sätt. Så lika bra att vänja honom vid det nu då ni kan få göra resan igen. 

Lycka till! 

• kattis1986

Jag är så lycklig nu!!

Igår kväll fick jag lägga om tassen med nytt bandage och fick även på min egengjorda skyddssko (omsydd barnvante)

Jag la inte bandaget över hela tassen utan lät lite av trampdynorna sticka fram, tror det kändes bättre för honom att han känner marken, och inte glider med tassen.

Det här kommer nog gå vägen trots allt!!:)

För att svara lite på era frågor så:

Nej, han har inte försökt att hugga mig/oss men han var otroligt skärrad och rädd om sin tass så jag kunde ändå inte lita på att han inte skulle göra det! Ska även tillägga att han är en stadig, kompakt Staffe, så det var omöjligt för min sambo att hålla nere honom, han spände ihop hela sig som den muskelknutte han är!:)

Och att mata honom är inte att tala om, han tuggar inte mat om jag säger så, det är bara "svälj" och så är det borta!

Men däremot tänkte jag då inte på klickern!! De ska jag prova nästa gång, om det behövs vill säga!

Tack för era svar!

• mammaspyre

Vad du än gör så INGEN PLAST!!!! Det skall torka där inne och det gör det inte med plast! Du kan ha det helt öppet bara håll det rent och gå koppelpromenader på torrt/rent underlag!

• Apopan
    mammaspyre skrev 2013-11-03 10:29:05 följande:
    Vad du än gör så INGEN PLAST!!!! Det skall torka där inne och det gör det inte med plast! Du kan ha det helt öppet bara håll det rent och gå koppelpromenader på torrt/rent underlag!
  • Apopan
    mammaspyre skrev 2013-11-03 10:29:05 följande:
    Nu råkade sonen skicka iväg förra meddelandet :P

Plast på under promenaden om det är blött ute fick vi höra var det bästa. Vår hunds klo drogs bort när det var snö och - eller slask ute överallt, så det går ju inte att hålla torrt då, och nu under hösten är det sällan torrt ute heller. Och som sagt, vi fick höra att det inte skulle vara öppet första dagarna, men sedan skall det självklart luftas. Veterinärer kan dock säkerligen tycka/säga olika på den punkten :)

... och till ts: Skönt att det går bättre!, Och så får vi hålla tummarna att klon växer ut på ett bra sätt. Den kan se lite konstig ut, men det behöver inte vara något fel för det :)  
  • mammaspyre

Ja, de säger jätteolika! våran sigge drog två sporrar på två månader hos olika vet, och den sista sa att det kunde vara öppet från dag två men sedan skulle det målas med nagellack!!!!!! På pulpan för att skydda.... Dels gör det ju SKITONT för stackarn att måla med lack på och sedan kan man ju lika gärna måla in bakterier då så man får ta allt man hör med en nypa salt!

Svar på tråden Hjälp ang klobrott!!!