• Anonym (Gravid??)

    Under utredning och kanske gravid?

    Hej!
    Vi har för några månader sedan påbörjat medgivandeutredning inför adoption. Jag har PCO och vi har tidigare gjort IVF för att få barn (och har fått ett barn), men vill nu ha syskon.
    Gjorde en misslyckad FET i somras och bestämde därefter att vi skulle satsa på adoption. Har dock inte skyddat oss eftersom vi tänker att adoptionsprocessen är så lång så skulle det bli så att vi blir gravida så går ju det fortare. Men så klart - så fort vi börjar samla papper till något land så ska vi ju skydda oss! Då finns det ju ett verkligt barn att förhålla sig till. Ännu vet vi ju inte ens om vi blir godkända...

    Nu är det så att sedan detta FET så har jag inte haft någon mens. Detta kan ha en helt naturlig förklaring i min PCO, men jag kan inte heller släppa tanken på en graviditet. Jag har mensvärk till och från, och tycker mig ha fått en något större mage, särskilt kvällstid. Magen kan jo bero på att jag helt enkelt har ätit för mycket god mat

    Mitt dilemma är nu i vilket läge jag ska ta ett graviditetstest. Visar ett test att jag är gravid så kan jag ju inte fortsätta utredningen, och det är ett skäl till att jag tvekar att testa. För jag vill ju inte stoppa utredningen och så visar det sig att detta blev ett missfall (har haft det förut).
    Och samtidigt kan jag inte släppa tanken på att jag kanske är gravid och kanske går och bygger upp en föreställningsvärld kring detta och så visar det sig att jag inte är det.... Då vore det ju på många sätt bättre att veta att så är fallet...

    Någon som har varit i en liknande situation och har något råd att ge?
    Kommer utredarna bli sura om vi nu skulle vara gravida?

  • Svar på tråden Under utredning och kanske gravid?
  • Anonym (?)

    Ta ett test och berätta inte det då? Om det är positivt kan du väl vänta några veckor tills det är något säkrare innan du säger som det är. Om det inte händer något avgörande i adoptionsprocessen menar jag.

  • Anonym (lika)

    Var i samma sits som du, även jag har  PCO. Jag kan lova att det var en ovan känsla och som en liten chock när jag stod o hoppades att det bara skulle vara ETT sträck. Jag hade så himla mycket gått in för detta med adoption att jag inte längre ville vara gravid. Självklart hade vi behållt barnet o varit glada men det hade nog tagit tid att samtidigt bearbeta det adoptivbarn vi aldrig fick. Gör testet, håll tyst om det är positivt och berätta i så fall när det syns för mycket o värsta missfallstiden är förbi.

  • Anonym (Gravid??)

    Anonym(lika): Var du gravid eller inte?
    Ja, det skulle nog vara en konstig känsla att vara gravid helt plötsligt istället. Samtidigt skulle det vara så otroligt skönt att få ett barn i juni eller juli eller vad det nu blir, istället för att kanske få ett barn hösten 2015 eller våren 2016.

    Ja, alltså visst kan jag ta ett test och inte berätta. Samtidigt känns det oärligt på något sätt, som att jag skulle ljuga för utredarna. Känns också som att jag inte skulle gå in för detta med utredning lika mycket om jag var gravid.

  • Anonym (lika)

    Jag var inte gravid! Många, många gånger har jag kännt mig gravid men jag tror att det är den uteblivna ägglossningen som spökar o kroppen får kontsiga känningar liknande gravid för att den vill göra sig av med slemhinnan o ge mig mens men den inte riktigt lyckas. Men det är bara min teori....

    Så klart ska du göra ett test! Visst vore det enklare o snabbare om du var gravid o jag undrar om du går o tänker att du kanske är gravid för att du tycker att utredningen är jobbig, vilken är förståeligt! Tillräckligt många tankar är nog i rullning nu så gör du ett test slipper du fundera och om det är positivt så kan ni ta en paus från utredningen och fortsätta den igen om ni skulle få missfall.

    O du, inte behöver du vänta 2-3 år på att få adoptera! Kanske vet du redan att de flesta barn som adopteras har någon form av SN, special needs och om ni från början lär er om vad det skulle kunna innebära. Allt ifrån LKG till HIV till handmisbildningar till tarmbesvär till opererade eller opererade hjärtfel till hepatit B till ja listan kan göras oändlig! Det viktigaste är ju ändå att barnen faktiskt är barn även om de kan behöva sällskap till doktorn några fler gånger. Om ni väljer att adoptera ett barn som adoptionsorganisationen söker föräldrar till så kan det gå lika snabbt som en graviditet!

  • Anonym (Gravid??)

    Ja, så är det kanske... får se om jag vågar göra något test...
    Jag tror nog ändå det kommer ta tid att få adoptera. Utredningen är färdig TIDIGAST  mars (de "hotade" med juni), och sedan räknar vi med minst ett års väntetid från etiopien eller taiwan (som är de länder vi tänker oss) + väntan på att få resa. Ja plus tiden att samla papper och få skicka iväg dessa... Så nog kommer det ta tid allt.

  • Anonym (lika)

    Jo man får helt enkelt välja att välja land och därmed få vänta eller välja det land som går fortast och inte vänta längre än nödvändigt...

  • Anonym (Grattis)

    Åh grattis hoppas hoppas du är gravid och kan få ett eget barn.

  • Anonym (Gravid??)

    lika: Nu måste man ju också ta hänsyn till vilka länder man passar in på  och så... Jag tycker ändå att ett års väntetid i landet plus väntetid på resa verkar vara en ganska kort tid, eller i alla fall normal. Vilka länder tänker du går snabbare?
    Kina passar vi inte in på och Kenya fungerar inte med den långa vistelsetiden.

    Grattis: Ett eget barn får vi hur som helst. Men visst önskar jag att jag är gravid. Men faktiskt endast pga. tiden och krånglet det innebär att adoptera.

  • Anonym (Kör)

    Du kan gå en medgivandeutredning och föräldrarkursen också, vad händer om du får missfall på vägen då har ju tiden gått och du har förlorat många månader?
    Ni är ju inte bundna att adoptera bara för att ni har ett medgivande?

    Jag hade kört på.
    Blivande Adoptivmor

  • Anonym (Gravid??)

    Tog ett test nyss som visade negativt. Testet var förvisso bäst före 2012-02. Kan man lita på så gamla test?

    Och varför har min mage blivit så stor?! Någon som har någon teori?
    Det känns som att det kom ganska plötsligt...

  • Anonym (Gravid??)

    Det var det enda jag hade hemma... Men vad händer när test blir för gamla?
    Sannolikheten att jag är gravid är ju väldigt liten pga min PCO, så därför känns det fånigt att springa och köpa gravtest...

    Det som talar för graviditet är:
    - Ingen mens
    - Mindre håravfall
    - Större mage

    Det som talar mot:
    - Utebliven mens har jag haft förr pga PCO
    - Har haft en del brun/röda flytningar
    - Det gamla testet visade negativt

  • Anonym (insatt)
    Anonym (Gravid??) skrev 2013-11-02 19:34:40 följande:
    Hej!
    Vi har för några månader sedan påbörjat medgivandeutredning inför adoption. Jag har PCO och vi har tidigare gjort IVF för att få barn (och har fått ett barn), men vill nu ha syskon.
    Gjorde en misslyckad FET i somras och bestämde därefter att vi skulle satsa på adoption. Har dock inte skyddat oss eftersom vi tänker att adoptionsprocessen är så lång så skulle det bli så att vi blir gravida så går ju det fortare. Men så klart - så fort vi börjar samla papper till något land så ska vi ju skydda oss! Då finns det ju ett verkligt barn att förhålla sig till. Ännu vet vi ju inte ens om vi blir godkända...

    Nu är det så att sedan detta FET så har jag inte haft någon mens. Detta kan ha en helt naturlig förklaring i min PCO, men jag kan inte heller släppa tanken på en graviditet. Jag har mensvärk till och från, och tycker mig ha fått en något större mage, särskilt kvällstid. Magen kan jo bero på att jag helt enkelt har ätit för mycket god mat

    Mitt dilemma är nu i vilket läge jag ska ta ett graviditetstest. Visar ett test att jag är gravid så kan jag ju inte fortsätta utredningen, och det är ett skäl till att jag tvekar att testa. För jag vill ju inte stoppa utredningen och så visar det sig att detta blev ett missfall (har haft det förut).
    Och samtidigt kan jag inte släppa tanken på att jag kanske är gravid och kanske går och bygger upp en föreställningsvärld kring detta och så visar det sig att jag inte är det.... Då vore det ju på många sätt bättre att veta att så är fallet...

    Någon som har varit i en liknande situation och har något råd att ge?
    Kommer utredarna bli sura om vi nu skulle vara gravida?
    Berätta för din utredare precis som det är och be att få utredningen vilande en tid, medan frågetecknen rätar ut sig. Du är inte den ende som detta händer för .....
  • Anonym (Gravid??)
    Anonym (insatt) skrev 2013-11-05 22:18:49 följande:
    Berätta för din utredare precis som det är och be att få utredningen vilande en tid, medan frågetecknen rätar ut sig. Du är inte den ende som detta händer för .....
    Ja, fast nu verkar det ju som att jag inte är gravid...
  • Anonym (Gravid??)

    Jag har tagit ett nytt test och även det visar negativt. Jag har även fått mer småblödningar så det allra mesta talar för att jag inte är gravid. Och det känns ganska skönt, även om det så klart hade varit trevligt det också

    Men jag är fortfarande nyfiken på anonym(lika) som menade att det fanns länder som kunde gå fortare än de länder vi har funderat på. För vi är absolut inte låst vid dessa länder om det finna andra som vi skulle kunna få barn fortare från.

  • Anonym (Grattis)

    Tråkigt att du inte var gravid. Jag vet själv, körde med ägglossningstester månad-efter-månad. Tagit massor av graviditetstester. Tillslut ligger hon är i min famn. 12 veckor gammal, världens sötaste ljuvligaste varelse. Jag är själv förundrad över den starka kärlek jag känner. Detta barn är en del av mig själv. Hon har ärvt mina gener, mina nysningar och mitt temperament (enligt sambon).

  • Anonym (lika)

    Som du ju vet har olika länder olika krav, det är bara tt läsa på om kraven o ta det land som går fortast om man inte vill vänta. Allra fortast går det att adoptera barn fom organisationerna söker föräldrar till. Lär er om olika SN och ni kommer att bli överraskade över hur många olika det finns och hur läta endel är att leva med. Ta HIV som ett exempel, en tablett om dagen och blodprov ibland för att kolla så dosen är rätt. För övrigt ett helt vanligt livslångt liv :) Kan ni tänka er SN finns det många fler länder än Kina som det kan går fort att bli förälder i :)

  • Anonym (Gravid??)

    Grattis: Grattis till er guldklimp! Vi har ju lagt ner den där barnverkstaden och är inne på adoption, så det känns inte så tungt faktiskt. Vi har också ett barn sedan tidigare som gör denna väntan lättare!

    Lika: Eftersom vi har ett barn sedan tidigare vill vi/kan vi inte bli föräldrar till ett särskilt gammalt barn. Därför faller många länder bort.
    Vilket land har det blivit för er till slut?

  • Anonym (lika)

    Minst ett år mellan barnen brukar ju som du säkert vet rekomenderas. Under vår tanke process var det många länder vi trodde skulle bl det vårt barn kom ifrån men väntetiderna förändras ju hela tiden i och med att länder får nya regler, stoppar sina adoptioner eller nya länder kommer till. När det så fick vårt medgivande passade vi plötsligt in på Kinas krav vilket vi inte gjort innan så det var i det landet vårt barn väntade!

Svar på tråden Under utredning och kanske gravid?