• sextiotalist

Min säng(vår säng) min plats!! Hjälp!!

Föreslå att köpa bredare sängar till barnen, så kan pappan sova där om han vill. Problemet verkar ligga mer hos pappan än hos barnen.

Hade han inte lyssnat på vad du känner, tänker och tycker, så hade jag börjat med att plocka undan mina sängkläder när jag inte sover där. Eller, om utrymmet finnes, ha ett eget sovrum, där han är välkommen inte, men inte barnen.  

• sextiotalist
    EllisBell skrev 2013-11-04 19:41:50 följande:
    Anonym: Jag får ont i magen eftersom jag inte tycker att det är ok att ha sängen som privat sfär när man har barn oavsett om det är bio eller bonus. Om barn känner att de av något skäl mår bäst av att sova nära en vuxen så tycker jag att det är en självklarhet att de ska få det. Jag tycker att det är hyckleri att neka barn att tanka trygghet och sova med dem de älskar samtidigt som de vuxna får ligga tillsammans och mysa.
    Men det ena utesluter inte det andra. Om barnet har behov  av en trygg vuxen, då kan man lösa det genom att ha en bred säng i barnets rum och då får föräldern sova där inne.
    Eller, som jag hade tidigare i tråden. TS får ett eget sovrum, där sambon är välkommen in och han kan ha alla sina barn i sitt sovrum.

Alla gillar inte att samsova, det är bara att acceptera och alla samsover inte och även de barnen blir trygga

Bäst att tillägga, jag samsov med vårt barn, min sambo fixade det inte, vi sov inte tillsammans (och sover faktiskt bäst var och en för sig fortfarande)     
  • sextiotalist
    EllisBell skrev 2013-11-05 06:12:00 följande:
    Sextiotalist: Absolut finns många lösningar. Men det jag reagerar emot är någonstans att vissa vuxna verkar ha problem med barns närhetsbehov. Som förälder tycker jag att man får låta barnen gå före i en sån här situation. De är små bara några få år. Sen kan man ju tycka att om man nu inte gillar att samsova, borde det väl även gälla generellt och inte bara barnen utan även den andra vuxna.
    Min sambo fixade inte samsovningen när vårt barn blev lite äldre, så vi delade på oss på nätterna, fanns inte min värld att tvinga honom att sova med oss.
    Men vi sover sällan tillsammans jag och sambon heller, vi sover bäst var och en för sig.

Men å andra sidan så kan man nog, även för ett större barn, förklara att mamma/pappa inte kan sova med barnet för att man inte sover alls.   
  • sextiotalist
    EllisBell skrev 2013-11-05 07:39:15 följande:
    Anonym (omg2): empatistörning much?
    Jag tror faktiskt man lär barnen empati genom att visa att även vuxna behöver det tas hänsyn till. Man kan, som omg2 skriver, inte vänta med det när barnet är 18.

Observera, ingen här säger att pappan ska välja TS framför barnen, utan de flesta av oss har gett förslag på hur man kan lösa det ändå.

Svar på tråden Min säng(vår säng) min plats!! Hjälp!!