SupersurasunkSara skrev 2014-01-16 15:56:24 följande:
Prata med din son och tala om att skulden absolut inte är hans. Prata också med pappan och tala om att sonen inte vill åka dit pga detta. Fråga pappan om han är beredd att förlora barnet för att hans nya inte kan sova utan honom. Säg det inte i anklagande ton, fråga bara hur NI ska kunna lösa detta. Ett sådant beteende hos en bonusmamma är inte sunt, hon behöver söka hjälp eller skärpa sig.
Orsaken till hennes beteende kan vara massor av olika saker. Svartsjuka mot er son, svartsjuka mot ert liv som ni hade ihop, taskig självkänsla, att hon anser att barn inte ska bestämma något i hemmet, att hon anser att er son är för stor för sånt beteende... You name it. Det kan också vara allihop på en gång.
Det viktiga är dock inte hennes agerande, utan pappans. Är pappan man nog att sätta stopp för hennes barnsligheter genom att ignorera henens gråtande på toaletten (herregud vem fan beter sig så som vuxen liksom???) och tala om att "nu är det så här att min son är här varannan helg, om han då behöver mig på natten får du lära dig att klara dig ensam i sängen eller tillåta att min son sover där bredvid mig. Eller har du en annan lösning vi kan testa? "
Det handlar kanske om att hon inte känner sig involverad i deras liv när sonen är där, att hon käner sig utanför, men då måste hon ju säga det inte bete sig som en annan fjortis.
Håller helt med..