• Anonym (75)

Min säng(vår säng) min plats!! Hjälp!!

Varför känner pappan att han behöver sova med sitt 9-åriga barn? Är det pappan som känner sig ensam på natten när du jobbar? Jag förstår inte riktigt? Ett mindre barn 0-4 år kan jag förstå att man vill ge trygghet genom samsovning (även om jag själv inte valt det för mina barn), men ett skolbarn ska kunna känna sig trygg och älskad utan att man behöver dela säng.

TS, jag förstår helt och hållet känslan av att vilja ha sängen ifred. Mina barn har aldrig fått hoppa eller leka i min säng. De har fått komma in mitt i natten och krypa ner när de drömt något otäckt eller sova hela natten när jag velat hålla koll på ett riktigt febrigt barn. Men det kommer inte på tal att de skulle sova hela natten hos mig som en vana (och då är jag ensamstående med dubbelsäng så de skulle få plats och ingen annan skulle bli störd).

Kan du föreslå att han ligger bredvid barnen i deras säng när han nattar dem och att de kan få komma in till er på morgonen och morgonmysa en stund?

• Anonym (75)
    Anonym (Utrymme) skrev 2013-11-03 13:50:58 följande:
    Jag ska försöka svara på allt nu. Jag har pratat med min man flera ggr om detta. Han har haft de tufft med barnen och har fått kämpa för dom å inte haft dom så ofta. Nu är de dock en speciell situation då barnen är här mer och kan vara lite extra fundersamma och ha tankar som gör att dom inte kan somna själv iaf den äldsta. Jag kan förstå att dom sover hos oss nu om de inte vore att dom inte ens försöker sova hos sig själva och att dom började redan innan de här. Å jag har de oxå jobbigt i den här situationen och behöver min man för mig själv och min säng även när jag inte är hemma... Skulle han lägga sig hos dom och sova skulle de bli trångt och han skulle snarka så dom inte skulle kunna sova, kanske de är en bra metod för att barnen bara skulle komma i absoluta nödfall men samtidigt blir ja ju orolig att dom skulle tveka att komma om dom faktiskt inte kan somna?
    Menar du att barnen kan sova i er säng utan problem när pappa snarkar bredvid, men att de inte skulle kunna sova i sin egen säng om pappa snarkar bredvid?
  • Anonym (75)
    EllisBell skrev 2013-11-05 06:12:00 följande:
    Sextiotalist: Absolut finns många lösningar. Men det jag reagerar emot är någonstans att vissa vuxna verkar ha problem med barns närhetsbehov. Som förälder tycker jag att man får låta barnen gå före i en sån här situation. De är små bara några få år. Sen kan man ju tycka att om man nu inte gillar att samsova, borde det väl även gälla generellt och inte bara barnen utan även den andra vuxna.
    Läste du åldern på det barn som vill sova i pappas säng? Det handlar om en 9-åring, inte ett förskolebarn.
  • Anonym (75)

Anonym(svårt):
    Jag håller med om att ditt barns bonusmamma beter sig mindre bra och att det finns stor förbättringspotential.

Men det låter som att ditt barn har stora problem med tryggheten. Hur jobbar ni som föräldrar med att öka hans trygghet? Och då menar jag inte genom att låta honom sova i er säng, utan att stötta honom i att känna trygghet med sig själv.

Svar på tråden Min säng(vår säng) min plats!! Hjälp!!