Inlägg från: nellang |Visa alla inlägg
  • nellang

Någon från Uppsala?

Hej. JAg hoppar oxå in här. Är gravid i vecka 21 och har en son på 3 år. Jag är beräknad 29/6 men då jag ska göra kejsarsnitt så blir det en vecka tidigare = mitt i midsommarhelgen.

Det där med att flyga i vecka 37 låter helt galet. Tror inte att man får det utan läkarintyg hos många bolag. Försäkringen gäller till vecka 28 om jag inte minns fel (Trygg Hansa). Skulle aldrig våga flyga utomlands så sent, men jag är av den nojjiga typen.

Jag har hemska foglossningar i höft och rumpa. Pratade med MVC och de sa att det var svårt att få tider till sjukgymnast. HAr försökt att googla fram lite övningar jag kan göra själv, men vet inte om de är bra för mig och om jag gör rätt. Skulle gärna vilja ha en tid. Svårt att gå på jobbet och jag står upp ganska mycket.

• nellang

Jag bor i Sunnersta och tillhör därför Gottsunda. De sa att jag kunde vända mig till nån annan sjukgymnast, ska bara hitta en som kan foglossningar.

• nellang

Jag gick på MVC Gottsunda med sonen. Hade en fantastisk barnmorska men tyvärr jobbar hon nu bara på förlossningen. Har bara bra att säga om dem, tills nu då jag inte får tid hos sjukgymnast.

Ska ringa samariterhemmet i morgon om det fortfarande gör ont. Idag har varit en toppendag utan värk. Lyckades till och med gå på ett skivstångspass på Friskis. Snacka om lyckorus. Lite flås måste vara bra för bebisen.

• nellang

Visst var det en härlig dag. Passade på att cykla extra långsamt till jobbet o verkligen njuta.

Jag var på gruppträff på MVC idag och träffade en sjukgymnast. Fick tips på övningar så nu ligger jag här på golvet och kniper. Är dock 3 veckor kvar tills jag ska träffa sjukgymnast privat. Hoppas övningarna vi fick hjälper.

Även vi har bokat resa. I november... Det är en hel evighet tills dess. Fick skriva "ej född" som namn på bebisen. Ska ringa och ändra detta i sommar. Kan tipsa om att passa på att resa under föräldraledigheten och då gärna när ni fortfarande ammar. Lätt o smidigt att alltid ha med mat. Men drick mycket själv om ni åker till ett varmt land.

• nellang

Läste i tidningen idag att 28 barnmorskor på Akkis har sagt upp sig. Det har 3 månaders uppsägningstid. Hoppas verkligen att problemet löses innan det är dags att föda. Annars får vi eventuellt åka till annat sjukhus. Lär väl stå mer i UNT i dagarna.

• nellang

Såg inget på unt.se och de sa inget på lokalradionyheterna. Ska spana lite på nätet om det har skrivits nåt.

• nellang

Jag jobbar 100% så jag kan inte ses dagtid. Vad gör ni andra? Jobbar, pluggar, mellan två jobb???

• nellang

Jag gick på profylaxkursen på Hjärtat innan sonen föddes. Det gav ingenting. Visst vi fick lära oss att andas men den biten kan din BM hjälpa dig med. Resten kändes onödigt. Använde ändå inte kunskapen då det gjorde som mest ont. Då var andning inte till så stor hjälp. Men som förstföderska ville jag vet ALLT och vara super förberedd så jag förstår er som vill gå.

• nellang

Hej på er. Hoppas ni haft en bra fikaträff.

Jag och maken fick den smarta iden att cykla från Sunnersta ner på stan idag. 3åringen skulle promt sitta bakom mig och inte i cykelkärran. Kändes väl helt ok när vi var på väg, men oj nu får jag sota för min hurtighet. Sitter i soffan med värkande höft o rygg. Är supersömnig och undrar om min kropp ställde om sig till mer vintertid och inte sommartid.

Tröttheten beror nog på livlig bebis i magen som inte låter mig sova om nätterna. Har börjat springa på toa titt som tätt igen. "Bara" 12 veckor kvar. Hoppas de går fort.

Hur mår ni andra? Njutit i solen nåt i dagarna?

• nellang
    Danni 83 skrev 2014-03-30 23:23:29 följande:

Hej!

Ja det var en trevlig lunchträff smile1.gif låter som om det blev en träningspass för dig smile5.gif . Jag var ute en sväng med cykeln i solen idag, men själv och inte så långt. Känns verkligen att våren är på väg - så himla härligt.

Längtar så mycket efter vår bebis nu, ska bli så kul att få se vem som gömmer sig och buffar där inne. Har också gjort en lista nu - Madam - med saker att göra innan bebisen kommer. Köpa nest, gym, lift till vagnen m.m smile1.gif 11 veckor kvar nu.

Babynest kan du skippa. På tok för dyrt. Vi köpte en liten extra madrass som jag tror är för barnvagnar ca100kr och sen tog vi ett lakan och la runt om. Vänner som köpte nest sa att det var helt bortkastade pengar.

Bara ett tips.
  • nellang
    Danni 83 skrev 2014-04-01 06:09:45 följande:
    Hanna: jag har en kompis mamma som har sagt att hon kan sy ett, kollar lite på Tradera med, som sagt. Hur mycket skulle du uppskatta att tyg och fyllning kostar om man gör det själv?

Aava: vad bra! Äntligen lite krav om detta från politikerna. Jag hörde på radio igår att varje gravid kvinna ska få en individuell förlossningsplan innan sommaren om det blir så att många bm slutar. Det ska inte vara så att man ringer när det är dags och blir hänvisade till annat sjukhus utan man ska veta innan i så fall att man ska föda tex i Gävle. Det känns också tryggt, så man kan förbereda sig.
    Skönt med förlossningsplan. Ja man vill ju vara förberedd på om resan tar 15 minuter eller 75 minuter. Har även hört att BM från Västerås kommer hit. De har sämre lön där. Jobbar här några år och flyttar sen tillbaka och begär då samma eller högre lön. Smarta tjejer (och killar) det där!

Det där med babynest - Hade jag haft ett hade jag självklart använt det. Det är ju toppen. Men nypris är väl ca 6-800kr och det tycker jag är för dyrt för vad det faktiskt är. En skumgummi barriär som man säkert kan sy själv. KAnske ska prova att sy en själv.
  • nellang
    Aava skrev 2014-04-03 21:36:52 följande:
    www.unt.se/uppsala/barnmorskor-far-lonehojnin...
    Åhh vad bra, både för barnmorskorna och för oss. Det är dock bara 1 av 30 barnmorskor som har tagit tillbaka sin uppsägning. Men slutet på nästa vecka får vi reda på vad som händer med oss. Jag har en tid hos BM nästa fredag, tror dock inte att hon har fått något svar då. Får väl hålla mig några veckor till.

Jag ska ju ha planerat snitt så jag blir nog en av dem som måste åka till Gävle / Västerås / Enköping. Vet inte om det är bra eller inte. Kanske har Uppsala lite personal och många nya som inte kan rutinerna. Eller oxå löser allt sig och vi får alla föda på Akkis.

Hur mår ni andra? Jag har massor av samandragningar. Tycker att jag tar det ganska lugnt men tydligen inte. Foglossningarna i höften / ljumskarna har ialla fall släppt. Skönt.
  • nellang

Hur har ni det? Är väl inte så långt kvar nu för er andra? Själv har jag tre veckor kvar till mitt snitt. Kommer att vara de långsammaste veckorna någonsin.

Hur går det med var ni ska föda? Läste för en tid sedan i UNT att alla skulle få veta vart de ska vända sig innan förlossningen. Stämmer det?

Var nere på stan i helgen och köpte första bebiskläderna. Lillebror kan ju inte bara ha ärvda kläder. Åh så smått allting var.

• nellang

I morgon ska jag på inskrivning på Akkis och på torsdag är det snitt. Åh vad jag längtar!!

Hur har ni andra det? Fler bebisar på gång?

Svar på tråden Någon från Uppsala?