Någon från Uppsala?
Har ingen lust att sätta mig i en bil och färdas 1 timme. Man känner lite smått "panik" då alla mina förlossningar
har gått snabbt.
Jag jobbar inom vården så arbetstiderna varierar. Dag/kväll samt varannan helg.
Välkomna! Kul att vi är många! Här kan ni se hur vi andra ligger till och fylla på med era BF: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m72494206.html
Jag har inte hört något angående Gävle. Talade med min BM idag angående situationen på ackis. Hon trodde inte att ett så pass stort sjukhus har "råd" att inte ha en fungeranade förlossningsavdelning. Dels ekonomiskt eftersom de som åker och föder till andra sjukhus måste bekostas av vårt landsting och dels för imagen. Det är ju svårt att argumentera för att det är ett uni-sjukhus och det inte har någon fungerande förlossning.
För min del är det saker runt omkring också som gör det problematiskt. Hur man ska ordna det med barnvakt för syskon etc. Det är ju trots allt smidigare att vara nära hemma...
Men det finns ju en risk också att ens BM på MVC inte har sett en förlossning sen studietiden... Eller måste de hålla igång den praktiska kunskapen också? Så det är kanske inte så "säkert" heller :).
Kurser och vilka som passar vem är ju så olika... För min del skulle jag rekommendera amningshjälpen (trots att jag inte gått den). Väldigt många tycker att amningen är krånglig så där är säkert bra att vara förberedd.
Andningskurser skulle jag hoppa över (lätt för mej att säga som inte gått på några...). Men det beror på att då mina tidigare förlossningar kommit igång så har de varit så intensiva att jag inte ens hunnit tänka på andningen. Och dels beror det också på att jag personligen skulle känna mej obekväm på själva kurstillfället. Att andas i grupp är inte min grej :). Men för dom som kan koncentrera sig under kursen utan att känna sig obekväma så är det säkert hur bra som helst.
Trist med operation. Hoppas att hon mår bra!
Jag vet inte om ni beställt babyboxen som är gratis? Om ni inte har och ska så kan jag tipsa om att man nu kan göra det på babyland.se och få den skickad hem utan fraktkostnad. Jag beställde den för länge sen och hade valt att hämta ut den på barnens hus/barnens land. Jag skulle hämta det i förra veckan och de hade inga boxar eftersom "vi vill inte ge ut boxar som det står barnens hus på" och de visste inte när de skulle få några nya heller. Så mitt tips: beställ boxen från babyland!
Min man jobbar i helgen så tyvärr inget fika för mej då.
Jo, vi borde ju få nåt vettigt svar inom de närmsta veckorna. Rent praktiskt vill jag till Uppsala (för att det är nära, tidigare snabb förlossning och för att det är lättare då de äldre barnen är hemma). Vårdmässigt tror jag inte att jag har så stor skillnad. Det finns ju för- och nackdelar med små sjukhus.
Skönt nellang om du mår bättre nu. Min foglossning är bättre nu också. Sjukgymnasten sa också att det brukar vara lättare med foglossningen efter vecka 30. Nu har jag 9 veckor kvar till BF. Känns som att det närmar sig med stormsteg! Tänk - snart har vi förhoppningsvis en massa småbebisar i den här tråden! :)
Vilken fin mage du har! Låter härligt med Österrike!
Tyvärr ingen fika för min del. Min man jobbar så det är jag och barnen på tumis då. Ha en trevlig fika!