• Aava

Någon från Uppsala?

Nilla81 skrev 2014-03-06 22:51:59 följande:
    Hoppas verkligen att det hinner ordna upp sig med barnmorskor till sommaren.
    Har ingen lust att sätta mig i en bil och färdas 1 timme. Man känner lite smått "panik" då alla mina förlossningar
    har gått snabbt.

Jag jobbar inom vården så arbetstiderna varierar. Dag/kväll samt varannan helg.
    Samma känsla här... Tvåan föddes 30 minuter efter att vi körde in på Ackis parkering. Så tanken på att köra till Gävle känns inte så skoj...
  • Aava
    Madam skrev 2014-03-11 20:22:43 följande:
    tackar tackar

hur långt gångna är ni?
    hanna8507 skrev 2014-03-11 21:44:53 följande:
    Hej!
    Jag har också hittat till er mysiga tråd och tänkte höra om jag får vara med.. Har läst igenom hela tråden och ni verkar vara ett härligt gäng. Jag är 28 år och väntar mitt första barn med BF 5 juni. Har precis flyttat till Alsike (vid Knivsta) men har tidigare bott i Uppsala i många år och jobbar i Uppsala. Vore kul att hitta andra personer som kommer vara föräldralediga under och efter sommaren.. Skrattande

Välkomna! Kul att vi är många! Här kan ni se hur vi andra ligger till och fylla på med era BF: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m72494206.html

Jag har inte hört något angående Gävle. Talade med min BM idag angående situationen på ackis. Hon trodde inte att ett så pass stort sjukhus har "råd" att inte ha en fungeranade förlossningsavdelning. Dels ekonomiskt eftersom de som åker och föder till andra sjukhus måste bekostas av vårt landsting och dels för imagen. Det är ju svårt att argumentera för att det är ett uni-sjukhus och det inte har någon fungerande förlossning.

För min del är det saker runt omkring också som gör det problematiskt. Hur man ska ordna det med barnvakt för syskon etc. Det är ju trots allt smidigare att vara nära hemma...

Nilla81 skrev 2014-03-11 10:34:17 följande:
    Har sagt på skoj att man får hoppas man föder en vardag dagtid så får man gå till mvc och föda hos sin bm. Det borde ju lösa sig.

Men det finns ju en risk också att ens BM på MVC inte har sett en förlossning sen studietiden... Eller måste de hålla igång den praktiska kunskapen också? Så det är kanske inte så "säkert" heller :).

• Aava
    Nilla81 skrev 2014-03-11 22:34:21 följande:
    Det var mest på skoj jag skrev det Vet inte hur uppdaterade bm är här där jag går. Hon jag hade 2004 jobbade både på mvc och förlossningen. Den jag har nu vet jag inte. Tror hon bara jobbar på mvc.
    Men som nån har skrivit här inne så är ju ackis ett stort sjukhus så de kan ju inte bara "stänga" igen utan tror det löser sig tids nog Men lite nervöst är det iaf.

Välkommen hanna8507!
    Jo, jag vet :). Jag var inte så seriös heller :).
  • Aava

Kurser och vilka som passar vem är ju så olika... För min del skulle jag rekommendera amningshjälpen (trots att jag inte gått den). Väldigt många tycker att amningen är krånglig så där är säkert bra att vara förberedd.

Andningskurser skulle jag hoppa över (lätt för mej att säga som inte gått på några...). Men det beror på att då mina tidigare förlossningar kommit igång så har de varit så intensiva att jag inte ens hunnit tänka på andningen. Och dels beror det också på att jag personligen skulle känna mej obekväm på själva kurstillfället. Att andas i grupp är inte min grej :). Men för dom som kan koncentrera sig under kursen utan att känna sig obekväma så är det säkert hur bra som helst.

johannatys skrev 2014-03-12 17:12:59 följande
    Vart finns det vattengympa? Funderar på det eller gravidyoga.
    Har varit sugen på att börja något men vi är ju sjuka mest hela tiden här hemma just nu, det ena avlöser varandra och igår opererade dottern ut polyper och halsmandlar så blir ännu en vecka vabb för mig. Tråkigt!

Trist med operation. Hoppas att hon mår bra!

• Aava
    Danni 83 skrev 2014-03-16 07:27:38 följande:
    Hej på er, hur mår ni? Vi har haft städhelg på förskolan och oj vad det tog på fogarna, fast jag satt mycket och torkade dörrar och lister och vilade mycket :-/. Sambon fick massera mig sen på kvällen. Idag är det lite pyssel hemma, plocka tvätt osv, sen ska vi träffa en ev ny barnvakt som bor i vårt område. Vore skönt att ha lite avlastning eftersom min mamma bor i Stockholm och sambons föräldrar i Österrike.

Lunch/fika på fredag då vilka är på?
    Skulle vara kul med fika/lunch men hoppar över. Vi har än så länge endast den äldre 3 dagar/ v i förskolan och den yngre är fortfarande hemma. Så det är inte så mycket lugn och ro med fikaträffar :). Jag hänger gärna med i ett senare skede om vi träffas någon kväll eller helg.

Barnvakt låter som en bra idé. Vi har också alla vår släktingar långt borta. Så ibland blir det lite problematiskt med praktiska grejer. Hoppas att barnvakten är bra så att ni kan få lite hjälp!

Vi har också städvecka på förskolan tre veckor innan min BF. Jag undrar lite hur det ska gå... :)
  • Aava

Jag vet inte om ni beställt babyboxen som är gratis? Om ni inte har och ska så kan jag tipsa om att man nu kan göra det på babyland.se och få den skickad hem utan fraktkostnad. Jag beställde den för länge sen och hade valt att hämta ut den på barnens hus/barnens land. Jag skulle hämta det i förra veckan och de hade inga boxar eftersom "vi vill inte ge ut boxar som det står barnens hus på" och de visste inte när de skulle få några nya heller. Så mitt tips: beställ boxen från babyland!

• Aava

Min man jobbar i helgen så tyvärr inget fika för mej då.

• Aava
    Madam skrev 2014-03-24 20:29:42 följande:
    Mitt tul gick jättebra En liten bebis som låg och plutade med munnen ca 1840gr och hade massor med hår redan Fick även reda på könet på bebisen
    Härligt!
  • Aava
    nellang skrev 2014-04-04 11:43:10 följande:
    Åhh vad bra, både för barnmorskorna och för oss. Det är dock bara 1 av 30 barnmorskor som har tagit tillbaka sin uppsägning. Men slutet på nästa vecka får vi reda på vad som händer med oss. Jag har en tid hos BM nästa fredag, tror dock inte att hon har fått något svar då. Får väl hålla mig några veckor till.

Jag ska ju ha planerat snitt så jag blir nog en av dem som måste åka till Gävle / Västerås / Enköping. Vet inte om det är bra eller inte. Kanske har Uppsala lite personal och många nya som inte kan rutinerna. Eller oxå löser allt sig och vi får alla föda på Akkis.

Hur mår ni andra? Jag har massor av samandragningar. Tycker att jag tar det ganska lugnt men tydligen inte. Foglossningarna i höften / ljumskarna har ialla fall släppt. Skönt.

Jo, vi borde ju få nåt vettigt svar inom de närmsta veckorna. Rent praktiskt vill jag till Uppsala (för att det är nära, tidigare snabb förlossning och för att det är lättare då de äldre barnen är hemma). Vårdmässigt tror jag inte att jag har så stor skillnad. Det finns ju för- och nackdelar med små sjukhus.

Skönt nellang om du mår bättre nu. Min foglossning är bättre nu också. Sjukgymnasten sa också att det brukar vara lättare med foglossningen efter vecka 30. Nu har jag 9 veckor kvar till BF. Känns som att det närmar sig med stormsteg! Tänk - snart har vi förhoppningsvis en massa småbebisar i den här tråden! :)

• Aava
    Danni 83 skrev 2014-04-19 22:13:06 följande:
    Hej på er! Hur mår ni?

Hoppas att ni har en härlig påsk med en massa god mat och godis . Jag och familjen är på semester hos mina svärföräldrar i Österrike, våren har verkligen kommit här och vi har två lugna, sköna veckor långt bort från jobb och skola. På onsdag bär det av hem igen.

Bebisen i magen verkar må bra, rör sig och sparkar ibland med är en lugn krabat jämfört med de andra. V 32 nu

Vilken fin mage du har! Låter härligt med Österrike!

Tyvärr ingen fika för min del. Min man jobbar så det är jag och barnen på tumis då. Ha en trevlig fika!

Svar på tråden Någon från Uppsala?