• Anonym (ledsen)

Försökte inte ens rädda katterna....

alltså jag kan inte släppa tankarna på de som hände....har en kompis som bor i ett gammalt hus, och de är en pizzeria längst ned i det huset, och de är lägenheter ovanpå. För 1-2 dagar sen var de någon idiot som tände på pizzerian....och min kompis sa att han var vaken....vet inte när han upptäckte att de hade börjat brinna....men han sa att han fick ut alla som bodde där....men inte sina egna katter......dom strunta han i känns de som...eftersom han sa att han var vaken!! Förstår bara inte hur man bara kan strunta i dom...speciellt om man nu är vaken de går ju så snabbt att bara få ut dom....men nej...istället så blev dom kvarlämnade att dö...kvävdes av röken....fyfan vad jag blev ledsen....och är jag dum ihuvudet som tänker eller känner såhär?? En av dom andra som bodde i de huset fick ju ut sin hund....men ja nu är det ju försent men jag får ju bara inte ut detta ur skallen.... :(

• Svar på tråden Försökte inte ens rädda katterna....
  • Anonym (ledsen)

jag kan ju länka artikeln om du vill flame så får du läsa själv....och de är inte första gången det händer att de är nån/några som tänder på pizzerior. i den byn/förorten...och denna gång så var de även människor som bodde där ovanpå!! Och det kallar jag idiot/idioter, psykopater....ect....för man kan inte vara normal iskallen nånstans när man gör någon sån sak!!

• sär skriven
    Anonym (ledsen) skrev 2013-11-03 21:27:26 följande:
    jag kan ju länka artikeln om du vill flame så får du läsa själv....och de är inte första gången det händer att de är nån/några som tänder på pizzerior. i den byn/förorten...och denna gång så var de även människor som bodde där ovanpå!! Och det kallar jag idiot/idioter, psykopater....ect....för man kan inte vara normal iskallen nånstans när man gör någon sån sak!!
    http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2264728-lagenheter-utrymda-vid-pizzeriabrand   ?

Dog katterna då?
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Monchichier
    FIame skrev 2013-11-03 21:22:41 följande:
    En idiot som tände på pizzerian? Jag tror detta är en trolltråd. Det är ingen idiot som tänder på någon pizzeria. En mördare ja, per definition. Definitionen av idiot gör sig inte här.
    Det är väl ganska känt att pizzerior är tvungna att betala en "försäkring" för att någonting inte ska hända med restaurangen. Slutar de betala, ja då brinner oftast restaurangen upp.
    Ta bara Melker Anderssons restauranger som exempel, Grill och Protonen på Kungsholmen, hade han någon mer restaurang som har brunnit?
  • sär skriven
    Monchichier skrev 2013-11-03 21:33:37 följande:
    Det är väl ganska känt att pizzerior är tvungna att betala en "försäkring" för att någonting inte ska hända med restaurangen. Slutar de betala, ja då brinner oftast restaurangen upp.
    Ta bara Melker Anderssons restauranger som exempel, Grill och Protonen på Kungsholmen, hade han någon mer restaurang som har brunnit?
    Jag tror bara flame menade att "idiot" inte räcker för att beskriva personer som gör så.
  • Anonym (ledsen)

jag vet bara att jag själv skulle försökt speciellt om man är vaken....man märker ju att de börjar lukta bränt....och eftersom grannen som bor där tillochmed fick ut sin hund......jag anser att man ändå försöker....skulle inte kunna strunta i dom...katter är inte dumma ihuvvet...dom är faktiskt rätt smarta djur....och kan ana fara....så skulle man försökt ropa på dom...så kanske dom skulle kommit springandes och ut genom dörren......det var ju inte i lägenheten de började brinna....utan i pizzerian nedanför....och jag skulle i bara farten ta dom....de skulle komma automatiskt....för mig är djur levande varelser dom med....familjemedlemmar...och en del av ens liv....men sen har väl alla olika åsikter om det....

• Anonym (ledsen)

ja dom dog....

• Anonym (Vet!)

Så lätt är det inte!

Du måste förstå några saker: En människa klarar av att andas in brandrök i 2 minuter, sedan dör man. Du har alltså inte ens 2 minuter på dig att hitta ett par rädda katter innan du själv dör.

Rädda katter gömmer sig, som någon sa. Vi fick lämna kvar våra katter (dock inte vår lägenhet som brann) eftersom en gömde sig under badkaret, och den andra lyckades smita in igen när vi fick ut henne på balkongen. Vi vet inte vart hon tog vägen, och vi var tvungna att ta oss ut då rök bara vällde in. De klarade sig dock.

Att rädda människoliv är det första man tänker på! Eller snarare få ut alla! Jag som varit med om en brand vet hur hjälpsamma alla är, och man gör sitt bästa, men man kan inte tänka! Det är kaos! Hela tiden och efteråt.

Jag är säker på att han är jätteledsen för sina katter, det är alltid hemskt när någon, människa eller djur, dör i bränder. Men man har faktiskt i stort sett ingen tid på sig när det brinner.

• Anonym (mia)

Jag som kattägare kan nog erkänna att det inte är helt lätt att rädda katter i en sådan situation. Visst vill man, men en rädd katt springer och gömmer sig och kan verkligen slåss för livet om man försöker dra fram den. Det finns inte riktigt tid för att försöka hitta dom och sen försöka locka ut dom. Visst hade jag försökt om tid fanns, men ibland måste man rädda sig själv först och främst. Det är en annan sak med en hund eftersom hundar söker sig till sin flock när de är rädda, dvs matte eller husse.

• sär skriven
    Anonym (ledsen) skrev 2013-11-03 21:36:01 följande:
    jag vet bara att jag själv skulle försökt speciellt om man är vaken....man märker ju att de börjar lukta bränt....och eftersom grannen som bor där tillochmed fick ut sin hund......jag anser att man ändå försöker....skulle inte kunna strunta i dom...katter är inte dumma ihuvvet...dom är faktiskt rätt smarta djur....och kan ana fara....så skulle man försökt ropa på dom...så kanske dom skulle kommit springandes och ut genom dörren......det var ju inte i lägenheten de började brinna....utan i pizzerian nedanför....och jag skulle i bara farten ta dom....de skulle komma automatiskt....för mig är djur levande varelser dom med....familjemedlemmar...och en del av ens liv....men sen har väl alla olika åsikter om det....
    Jo, djur beter sig väldigt irrationellt i såna här lägen. Rädda katter lägger sig och trycker någonstans, ofta under möbler och där det är svårt att hitta eller få fram dem. Dessutom löper man själv risken av rökförgiftning om man vistas i en rökfylld lägenhet.
  • LillGris

Gud vilken vidrig människa han verkar vara, som liksom.. Räddade människoliv före katterna. Som antagligen låg och tryckte under nån möbel och hade klöst för sitt liv om han försökte dra fram dom.

Nej men allvarligt; han gjorde rätt prioritering, han lyckades tänka rätt i paniken, det är starkt jobbat.

Svar på tråden Försökte inte ens rädda katterna....