• Anonym (*suck*)

Ont i magen.De förväntar sig bara dyra presenter på kalaset.

Min son har blivit bjuden på 2 kalas denna helgen.
    Det ena kalaset är för 2 barn.
    Han är jätteglad över detta då han inte har så många vänner.. Har sällan någon att leka med.
    Han har en diagnos o har andra intressen än jämnåriga barn.

Nu har jag ringt o tackat ja till kalasen o även frågat vad barnen är intresserade av o önskar sig.
    Alla 3 föräldrarna kom bara med dyra önskningar.
    Som tex lego, då var det specifikt vad de ville ha.
    O även tjejsaker var det bestämda åsikter om.
    Jag är sjukskriven o ensamstående som precis får det att gå runt.
    Jag har egentligen inte råd att ge 2 dyra presenter o sen ge mitt egna barn födelsedagspresent o julklapp.

Hur tänker man när man kommer med såna specifika riktlinjer...hittar inget bättre ord?
    Nu har jag sagt till min glada son att han ska få gå på kalasen men jag vet inte hur jag ska göra med presenterna.
    Är det rätt att förvänta sig dyra presenter?
    Vad hade ni gjort?
    Jag vill inte göra något som på något sätt sätter oss i dålig dager, om man kan uttrycka det så.
    Jag hoppas ju att kalasen ska underlätta för kompisrelationer.
    Barnen fyller 7 år.

• Svar på tråden Ont i magen.De förväntar sig bara dyra presenter på kalaset.
  • Anonym (3 barns mamma)

Jag köper presenter för ca 70-80 kr st om det inte är bästa kompisen, då kan det bli lite dyrare. Jag har bl.a en son på 7 år som går på många kalas. Jag brukar t.ex på toys r us leta efter prissänkta leksaker och de har en hel del sådant i perioder. De sänker ju varor med flera 100 kr ibland. Eller så köper jag det mindre legokartongerna när jag hittar billigare på t.ex Ö&B eller Netto.

Tänk inte så mycket på att köpa några dyra presenter för det ska inte spela någon roll. Hoppas din son får roligt på kalasen.

• MinnaQ

Tycker det är fult att önska så specifika saker. Men om det tex är lego star wars som gäller kan du inte köpa typ: http://lekmer.se/leksaker/byggklossar-byggset-o-kulbanor/byggklossar/lego-star-wars-at-st-endor 
    eller motsvarande på ninjago http://lekmer.se/leksaker/byggklossar-byggset-o-kulbanor/byggklossar/lego-ninjago-wyplash 
    Vet ju inte vilket lego det gäller men i dom flesta serier finns nån mindre byggnad eller gubbe för 50-100 kr. 

• Luella
    Anonym (Abc) skrev 2013-11-04 18:55:39 följande:
    Jag tycker det är fräckt att önska sig dyra saker. Mitt syskon har 5 barn, jag har 1 barn. När hennes barn fyllde år frågade jag vad som önskades och ingenting var mindre än 600 kr, då hade jag precis köpt för 300 kr till mitt eget barns födelsedag och samma syskon hade köpt för kanske 200 kr till mitt barn. Då känns det ju dumt att sedan gå och handla något för en hundring (både jag och mitt syskon har väldigt bra ekonomi och skulle kunna lägga mycket pengar på presenter och har båda råd att själva köpa fina saker till våra barn så det handlar för mig mer om en principfråga). Om du inte tycker det är skämmigt så tycker jag du kan säga när du lämnar barnet att du hoppas presenten duger för du har inte råd att köpa julklappar till dina egna barn om du skulle köpa det som deras barn önskat sig. På ett lite så där urskuldande sätt som gör att de istället skäms och kanske tänker efter nästa gång någon frågar.
    Vadå dyra saker? Det finns ju Lego för runt hundralappen.
  • Anonym (*suck*)
    Anonym (fattiga??) skrev 2013-11-04 17:58:23 följande:
    Varför skaffar man ungar om man har så små marginaler som folk i denna tråden verkar ha?
    Små marginaler? Presenter för 7-800kr / barn?
    Mitt liv har inte altid varit så här o även om det så hade varit så har jag ju samma anledning att skaffa barn som alla andra. 
    mitt barn blir bortskämd på tid,närhet o kärlek,inte på saker. 
  • VåfflaMedGlass

Vad sjutton hände med godiskaktusarna (gurkorna) som man fick ibland i present? De var ju en av de bästa presenterna....

• Naniismamma
    accept skrev 2013-11-04 20:02:49 följande:
    Har bara läst TS. Du frågade VAD dom önskade sig, dom svarade. Varför frågar du om du sedan ska vara missnöjd med svaret? Hade väl varit bättre att köpa något utan att fråga.. Sjukskriven, ensamstående mamma med ett diagnosbarn, som tycker att lego är dyrt...varför blir jag inte förvånad över att hitta en tråd som denna?
    om man läser i tråden så står de att dom var VÄLDIGT specifika på just vilket lego och de kostade ca 800kr, och man kunde gå till just DEN affären för att hitta DET legot.. och de var 2 barn som fyller år.. ska hon då lägga ut 1600kr för att sonen ska få gå på ett kalas??
  • Naniismamma
    Luella skrev 2013-11-04 21:47:02 följande:
    Vadå dyra saker? Det finns ju Lego för runt hundralappen.
    förutom att just de legot dom önskade kostade ca 800kr och dom sa att den fanns i just den affären..så de var inte valfritt lego utan ett specifikt lego
  • Naniismamma
    VåfflaMedGlass skrev 2013-11-04 22:07:00 följande:
    Vad sjutton hände med godiskaktusarna (gurkorna) som man fick ibland i present? De var ju en av de bästa presenterna....
    ääälskar dom ahahah. men verkar vara att många barn i dagens läge är bortskämda :/ ...
  • KimPossible

Här brukar presenterna ligga på runt 75-200:- beroende på vem det är och vilken sorts kalas. Vi köper nästan aldrig något efter önskelista, men försöker så klart anpassa presenten efter mottagaren, vilket barnen själva brukar vara duktiga på att klura ut.

Det har varit så ungefär från sjuårsåldern, de är elva i dag och det ser ut ungefär lika nu som då.

Presentkort på bio (SF) är alltid populärt, liksom presentkort på HM, Game stop och liknande. Funkar för båda könen med. För de barn som har mobil utan abonnemang är ju påfyllnad för ring/sms/surf en hit. Annars kan en inbjudan till en dag på äventyrsbad/bowling eller annat funka. Ligger också runt en hundring. 

Det går att hitta saker utan att ruinera sig, även om man går utanför den specificerade önskelistan. Vilket jag f ö tycker är väldigt oförskämt att gå ut med som förälder. Då bör man istället ta ett rejält snack med sin unge! 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • majsis08

Vi har ingen ansträngd ekonomi men tycker endå att mellan 50- 150 kr räcker gott å väl! Och börjar man köpa jättedyra då skq andra känna sig tvingade att köpa dyrt och så fortsätter de lätt så och det blir så fel!! Det är barn å dom blir oftast gladast för vad som!!

Svar på tråden Ont i magen.De förväntar sig bara dyra presenter på kalaset.