• kitty79

Komplicerade Visdomständer,.

Eh,... Var hos tandläkare idag efter en vecka utav ont i munnen ,halva ansiktet svullet ,svullen tunga,,svårigheter att gapa ,smärta i käken osv -har dragit på det i en vecka då jag är sanslöst rädd för tandläkare men nu gick det inte längre..

Var övre visdomstanden på höger sida som hade bestämt sig för att försöka växa ut,mitt problem är att den för inte plats.Tandläkaren uttryckte det lite fint att jag har tänder lägre bak än vad som är fysiskt möjligt.
    Den sitter halvt ovanför sista kindtanden ,och halvvägs in i bakre kinden..och försöker då växa ut i kinden på sidan liksom.

Blev spolad,fick antibiotika samt blev remitterad till käkkirurg.
    Är mer eller mindre panikslagen bara ordet skrämmer mig massor,förstår inte hur de ska få ut min tand?
    För ut måste den ju det förstår jag ju.

• Svar på tråden Komplicerade Visdomständer,.
  • kitty79
    6skabli7 skrev 2013-11-06 14:29:07 följande:
    Ok, nu säger jag inte att de kommer göra exakt likadant på er, men detta var vad käk-kirurgen förklarade för mig:

VARNING, om man är känslig kanske man inte ska läsa.

De kommer skära upp tandköttet och i princip hacka sönder tanden, som sedan plockas ut i småbitar. För i mitt fall så kommer visdomständerna bara delvis ut, det går inte att vänta på att de kommer ut så de kan dras ut. Vad jag förstod var det TS problem också. Men var glad över att det bara är en tand, för mig är det alla fyra och jag kommer få göra en sida i taget. Kommer betala extra för att få göra det under narkos istället för lokalbedövning.
    Ja...men de måste ju liksom skära upp kinden också..De ska  in med en kniv i munnen.. Hur ska det gå till ,jag kan ju inte ens röntga.Fan..
  • Melisabeth

När det är mer komplicerade saker kan man säkert be om att bli sövd.
    Jag har förvisso inte tandläkarskäck, men hade sprutskräck, och jag blev sövd när de tog ut min tand. Hade en hörntand som låg på tvärsen, fastväxt i käkbenet mitt fram.
    De skar upp tandköttet längst med tänderna och vek liksom över underläppen och huden ner mot hakan och knackade loss tanden... sen var det bara att sy fast tandköttet igen, och se glad ut 

• kitty79

Har bara svårt att motivera den extra kostnaden ,ca 7000:- enbart för narkosen.
    De måste ju ge mig lugnande om jag ber om det ...undrar bara hur väck man kan lyckas bli av det?

Ska ringa till käkkirurgen på mån och fråga mer om vad det här besöket innebär.

• kitty79

Nu är de ute...igår.

Mår apa idag ,helt svullen och röd på hela kinden.
    Har en hemsk magkatarr så jag får ej äta ipren (el liknande) enligt läkaren.
    Tandläkaren skrev ut citodon..men de hjälper inte?

Överkäken gick jättelätt tror hon fick ur den på några minuter bara.
    Men underkäken ,...såhär i efterhand är jag glad över att jag stod på mig med att jag var tvungen att få lugnade tidsbegreppet försvann ,de fick borra sönder den i underkäken och plocka ut i fyra delar (tror jag) en utav rötterna var jättestor nästan som en liten tand! och en annan var krokformad ja fy f*n...

En sak som jag kom på idag är att under tiden hon höll på så sa hon att det var inflammerat med var runt den undre tanden,vilket jag inte har känt av? Men jag fick ingen antibiotika ,det kanske jag borde ha fått.

• Fjonkis
    kitty79 skrev 2014-01-22 11:49:49 följande:
    Nu är de ute...igår. Mår apa idag ,helt svullen och röd på hela kinden. Har en hemsk magkatarr så jag får ej äta ipren (el liknande) enligt läkaren. Tandläkaren skrev ut citodon..men de hjälper inte? Överkäken gick jättelätt tror hon fick ur den på några minuter bara. Men underkäken ,...såhär i efterhand är jag glad över att jag stod på mig med att jag var tvungen att få lugnade tidsbegreppet försvann ,de fick borra sönder den i underkäken och plocka ut i fyra delar (tror jag) en utav rötterna var jättestor nästan som en liten tand! och en annan var krokformad ja fy f*n... En sak som jag kom på idag är att under tiden hon höll på så sa hon att det var inflammerat med var runt den undre tanden,vilket jag inte har känt av? Men jag fick ingen antibiotika ,det kanske jag borde ha fått.

Du kommer ha jätteont ett par dagar nu. Den psykiskt värsta smärtan har du genomlidit nu. Drick mycket, ät kallt sedan ska man skölja munnen med sånt bakteriedödande ett par gånger om dagen. Sa dom inte det till dig? Skönt att ha det gjort:)
  • Scratt

Tog ut mina förra måndagen. Uppe och nere på vänster sida. Också en lite komplicerad operation med sågande i käkbenet och borra tanden i flera bitar.
    Min tandläkare sa också att det var inflammerat runt den nedre tanden men jag fick ingen antibiotika. Har än så länge inte fått någon infektion. Dock en s.k dry socket.
    D.v.s att koaglet som ska skydda under läkningen lossnade och det uppsågade benet låg blottat med alla nervändar. Det var en smärta som heter duga
    Efter 5-6 dagar fick jag åka in till tandläkaren eftersom jag misstänkte just detta, och dom stoppade ner en liten typ bandage-remsa i hålet, indränkt i smärtstillande och antibiotika. Skulle sitta 1,5 dygn och verka. Tyvärr lossnade den efter 1 timme men den måste hunnit göra nytta endå för nu är jag bättre. Har hittills överlevt på 2 citodon regelbundet, dygnet runt men igår klarade jag mig på att byta ut citodon mot alvedon vid ett tillfälle

• kitty79

Jag mår verkligen inte hallon... Fick ingen nämnvärd smärtlindring av citodon, fick tramadol Istället men nu kräks jag, det är verkligen inte lätt att kräkas när man är Så svullen i hela kinden :( Har läst om dry socket låter hemskt! Men de har sytt mej i underläken, Men uppe är det öppet. Nu vrt jag inte hur jag ska göra, tog smärtstillande kl sju i morses och nu börjar det mola på ordentligt igen...men är livrädd gör att ktäkas mer :(

• Scratt

Dom sydde mig med i underkäken, på något märkligt sätt lyckades koaglet lösas upp endå...
    Testat citodon i kombination med Ipren?
    Jag vet vilket helvete du har...

• kitty79

Kan inte äta ipren och liknande , har en hemsk magkatarr och käkat losec i en månad snart.

• kitty79

Blir bara marginell skillnad med två citodon.Har pratat med käkkirurgen igen och fick annat på recept.
    Mår dock illa utav dem också men har inte kräks än och är åtminstone smärtfri i några timmar efter intag.

• kitty79

Fortsätter på min tråd.

Alltså svullnaden börjar gå ner och jag klarar mig längre stunder på enbart alvedon så jag har kunnat dra ned på morfinet nu.

Men jag har ett hemskt tryck i örat på samma sida som de drog tänderna ,det trycket klarar morfinet knappt att hålla borta?

Ska ringa till käkkirurgen imorgon om det inte blir någon förbättring,men vill verkligen inte behöva åka dit igen!

Svar på tråden Komplicerade Visdomständer,.