• kitty79

Komplicerade Visdomständer,.

Eh,... Var hos tandläkare idag efter en vecka utav ont i munnen ,halva ansiktet svullet ,svullen tunga,,svårigheter att gapa ,smärta i käken osv -har dragit på det i en vecka då jag är sanslöst rädd för tandläkare men nu gick det inte längre..

Var övre visdomstanden på höger sida som hade bestämt sig för att försöka växa ut,mitt problem är att den för inte plats.Tandläkaren uttryckte det lite fint att jag har tänder lägre bak än vad som är fysiskt möjligt.
    Den sitter halvt ovanför sista kindtanden ,och halvvägs in i bakre kinden..och försöker då växa ut i kinden på sidan liksom.

Blev spolad,fick antibiotika samt blev remitterad till käkkirurg.
    Är mer eller mindre panikslagen bara ordet skrämmer mig massor,förstår inte hur de ska få ut min tand?
    För ut måste den ju det förstår jag ju.

• Svar på tråden Komplicerade Visdomständer,.
  • Tebriane

Tack lyckliga stjärna för att jag inte har ngr visdomstandsanlag!!!

Din stackare!

• 6skabli7

Vill du att jag förklarar ingående vad som kommer göras? För jag har exakt samma problem, fast med alla fyra visdomständer. De är på väg ut åt alla håll längst bak i munnen och håller på att låsa min käke.

• Scratt

Jag vill gärna ha en förklaring på vad son kommer göras har samma problem på en sida, med två visdomständer. Kan knappt gapa och väntar på kallelse till käk-kirurgen

• 6skabli7

Ok, nu säger jag inte att de kommer göra exakt likadant på er, men detta var vad käk-kirurgen förklarade för mig:

VARNING, om man är känslig kanske man inte ska läsa.

De kommer skära upp tandköttet och i princip hacka sönder tanden, som sedan plockas ut i småbitar. För i mitt fall så kommer visdomständerna bara delvis ut, det går inte att vänta på att de kommer ut så de kan dras ut. Vad jag förstod var det TS problem också. Men var glad över att det bara är en tand, för mig är det alla fyra och jag kommer få göra en sida i taget. Kommer betala extra för att få göra det under narkos istället för lokalbedövning.

• Nyfikna72

Jag har opererat bort tänder och det är inte alls lika besvärligt som man kan tro. Visst är det en operation men då hös mycket märker man inte ens under bedövning ens. Ingen idé att oroa sig i onödan eftersom det alltid verkar besvärligare än vad det är. Ena min tand satt besvärligt till och de diskuterade narkos men jag sa kör på bara och fem minuter senare var den borta......

• 6skabli7
    Nyfikna72 skrev 2013-11-06 18:57:19 följande:
    Jag har opererat bort tänder och det är inte alls lika besvärligt som man kan tro. Visst är det en operation men då hös mycket märker man inte ens under bedövning ens. Ingen idé att oroa sig i onödan eftersom det alltid verkar besvärligare än vad det är. Ena min tand satt besvärligt till och de diskuterade narkos men jag sa kör på bara och fem minuter senare var den borta......
    Jag blir hypernervös när det gäller tandläkaren, främst efter en incident då jag felbehandlades som 15-åring. Det ledde till 6 månaders konstant lidande för mig och sedan dess är tandläkaren det värsta jag vet. Så för mig skulle inte något annat än narkos ett alternativ. Men det är ju mycket bättre om man klarar av det under lokalbedövning!
  • gavlemamma
    6skabli7 skrev 2013-11-06 21:36:52 följande:
    Jag blir hypernervös när det gäller tandläkaren, främst efter en incident då jag felbehandlades som 15-åring. Det ledde till 6 månaders konstant lidande för mig och sedan dess är tandläkaren det värsta jag vet. Så för mig skulle inte något annat än narkos ett alternativ. Men det är ju mycket bättre om man klarar av det under lokalbedövning!
    Men det finns flera steg mellan narkos och lokalbedövande, t ex lustgas och lugnande.
  • 6skabli7
    gavlemamma skrev 2013-11-06 21:40:28 följande:
    Men det finns flera steg mellan narkos och lokalbedövande, t ex lustgas och lugnande.
    Lustgas mår jag skit av, så nej. Lugnande, där får jag också panik. Antingen vill jag veta vad som sker eller så vill jag inte veta alls:P Jag är lite för jobbig med sånt efter den plåga jag fick utstå.
  • Fjonkis

Två utav mina visdomständer har jag dragit ut. De två i underkäken har de fått skära upp tandköttet, spräcka tänderna och ta ut dom i småbitar. Jag har fått lugnande innan men vart vaken hela tiden. Jag kände absolut ingenting. Man får leva på yoghurt och sval soppa de första dagarna och jag var svullen som tusan. Jag var livrädd innan men nu ett år senare är jag så jävla glad att dom skittänderna inte finns kvar. Känns jättebra i munnen.

• kitty79

Eh , tack för era svar!

Jag har liksom valt att låtsas som om den där remissen till käkkirurgen aldrig skickades (efter 2,3 dagars grinade) Idag låg dock ett brev i brevlådan och nu kan jag inte ignorera det längre...attans

Jag vill verkligen få bort tänderna ,det är två det handlar om gör ju skitont när de blir inflammade och den som sitter i överkäken är ju ett bekymmer även när den inte är inflammerad pga av att den skaver i kinden.

Förstår bara inte hur jag ska förmå mig till att gå dit :(

Jag fick panikångest hos tandläkaren senast ,något som inte här hänt mig på länge visste att jag skulle reagera men blev chockad över min reaktion.

Förstår inte hur jag ska kunna genomföra det här.

Svar på tråden Komplicerade Visdomständer,.