• Anonym (undrande)

Kan man bli så hungrig att man kräks?

Ja, kan man det?

Dottern, tre år, åt lunch igår kl 12 och sedan en liten mellis runt kl 14. Sedan gick hon ifrån bordet flera ggr medan vi åt middag. Till slut sa vi åt henne att om hon inte satt still och åt så skulle vi ta undan maten eftersom man sitter stilla när man ska äta. Sagt och gjort, vi fick ta undan maten och hon påstod att hon var mätt. Efter typ tre pyttetuggor. Hon äter vanligtvis mycket mer och har aldrig varit petig med maten. Strax innan hon skulle sova sa hon att hon var hungrig men vi påminde henne om att hon skulle ätit när maten stod på bordet.

Inatt kl 3 vaknade hon och kom över till vår säng och viskade att hon var hungrig. Vi sa åt henne att sova så skulle det snart bli morgon och dags för frukost. En timme senare vaknar vi av att hon kräks galla i sängen och därefter vill hon ha en smörgås.

Hon har inte visat något tecken på att må dåligt, alltså typ magsjukesymptom...

Kan hon ha varit så hungrig så att hon kräktes?

(Det här har hänt några gånger. Vanligtvis får hon en smörgås eller fil innan läggdags om hon inte ätit så mycket till middag då jag inte tycker att man ska somna hungrig. Det händer dock inte särskilt ofta. Den här gången tänkte vi dock att vi skulle vara konsekventa och verkligen stå fast vid att "vi ska inte äta någonting mer idag".)

• Svar på tråden Kan man bli så hungrig att man kräks?
  • Emma30

Jag kräktes ofta när jag var mindre. Men inte så liten som er dotter. Jag gick på högstadiet om jag inte minns fel. Var jätte hungrig o mådde illa vid köksbordet.. fick springa o kräkas sen gick det bra att äta frukosten.

Sen har jag försökt äta innan illamåendet har kommit. Ibland hjälpte det att lägga sig i fosterställning ett tag tills det gick över.

• straw2008

Nja känslan man får innan man kräks är ju väldigt sugande. Hon kunde nog inte förklara bättre.

I kinamockaskogen.....
  • enäggs81

nej jag tror hon åt dåligt pga magvirus. sen kom kräkningen. Ibland får man som ett sug i magen när man är magsjuk som kan förväxlas med hunger. Jag skulle aldrig neka mina söner mat om de var hungriga. Ibland vet man ju själv att man inte är hungrig på bestämda tider som nån annan bestämmer. och att då tvingas äta tycker jag är hemskt! Inte undra på att många familjer har matproblem. Tvång kan aldrig va bra

• Anonym (Mm)

Jag gjorde det några gånger när jag var liten. Jag åt inte kött (efter att ha tvingats sitta kvar 1 timme vid matbordet på dagis och tugga på samma bit sega kalops) och ibland när jag klagade över att maten var äcklig så blev mina föräldrar sura på mig och jag fick gå från bordet hungrig. Eller så fick jag ingen mat men att de sen fick dåligt samvete och lät mig äta efterrätt. Då kräktes jag sen på kvällen. Men jag gammal nog att komma ihåg det efteråt, så betydligt äldre än ditt barn.

• LillGris

Ja det kan man, jag kräks galla när jag är jättehungrig. Vidrigt är det :/

• Anonym (Lina)

Vad tror ni att ni lär en 3 åring genom att "stå fast" vid konsekvensen? Låter inte direkt som något en 3 åring är mogen att koppla samman flera timmar senare, en 6 åring viss, men ungen är ju för fan LITEN!!!

• Litet My
    Anonym (Lina) skrev 2013-11-05 12:08:07 följande:
    Vad tror ni att ni lär en 3 åring genom att "stå fast" vid konsekvensen? Låter inte direkt som något en 3 åring är mogen att koppla samman flera timmar senare, en 6 åring viss, men ungen är ju för fan LITEN!!!
    Benägen att hålla med.
  • Bradbury

Men jösses, låt henne äta!
    Konsekvensen kan ju vara att middagen plockas bort om man springer upp och ner, visst, men då erbjuder man ett marigt kvällsmål senare.
    Min 3-åring äter sällan mycket middag men då erbjuder jag alltid kvällsmat innan läggdags.

Svar på tråden Kan man bli så hungrig att man kräks?