• Maijlo

Talspråk ska användas i tal och inte i skrift! :-(

Här är anledningarna utan inbördes ordning:
    * Det är svårare att läsa talspråket.
    * Jag tycker att det är FULT!
    * Jag tycker att skribenten verkar yngre när hon/han skriver talspråk.
    * Det är svårt att ta innehållet på allvar.
    * Jag drar slutsatsen att den som inte skriver skriftspråk utan talspråk har en bristfällig utbildning vilket kanske blir helt orättvist mot TS (?).

Håller ni med mig eller inte?

• Svar på tråden Talspråk ska användas i tal och inte i skrift! :-(
  • Bonanza

Jupp! Håller med dig. Men det är ett oerhört känsligt ämne här på FL.

• Jennie med ie

Jag håller också med. Alltå, lite talspråk här och där är väl inte så farligt.. men ofta blir det ju så mycket så man får svårt att förstå vad det står. Och jo, jag har också svårt att ta sådana inlägg på allvar, vilket är synd för man kan ju missa mycket kul/vettigt/intressant på det viset.

• MamiMoa

Hej alla.
    Jag är döv, så jag talar inte. Så jag undrar vilken ord ni pratar om?

• Sitiens

Håller absolut med! Någon som har sett Knattens (www.knapp.nu/knappnytt) dokumentär om fjortisar? Där tar de upp talspråk i mail, och det är ju så man skrattar över att folk faktiskt skriver talspråk även i "officiella" brev, dvs brev som inte skickas i en vännerkrets utan till folk man aldrig har haft att göra med tidigare. Man bara skrattar och skrattar

• anna68

Instämmer till fullo med TS!

• Jennie med ie

MammaMoa, exempel:

Meh ja säjjer jue att de e möe bättre å ta de där än att ja ska lua hela vejjen å trök nerna i den annra.

Fattar du? ;)

• Essi73

Jennie-- *Asg* kan du förtydliga dig lite?

• Jennie med ie

Ska jag översätta? *s*

• Jennie med ie

Meh ja säjjer jue att de e möe bättre å ta de där än att ja ska lua hela vejjen å trök nerna i den annra.

Men jag säger ju att det är mycket bättre att ta det där än att jag ska springa hela vägen och trycka ner den i den andra.

Typ

Svar på tråden Talspråk ska användas i tal och inte i skrift! :-(