Inlägg från: Leppardette |Visa alla inlägg
  • Leppardette

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej alla!

Nu ansluter jag mig! Plussade strax före nyår, är i vecka 5 nu och alltså BF i september. Första gången jag är gravid "på riktigt" så allt känns nytt och overkligt. Försöker att inte ropa hej än (och försöker att undvika att tokshoppa sparkdräkter på nätet).

Vill gärna lära känna er andra här.

• Leppardette
    Insanejane77 skrev 2014-01-04 10:26:23 följande:

Jag ringde in för min dotter hade slutat röra sig i magen och jag fick knappt lov att komma in utan fick rådet att stanna hemma och dricka röd saft. När jag väl fick komma på UL så var det för sent och hon hade dött. Fruktansvärt hemsk upplevelse!

Fy f-n, rent ut sagt! Det är sånt där som gör att det minimala förtroendet man har för vården minskar ännu mer. Lider verkligen med dig, otroligt starkt att du törs försöka igen! LYCKA TILL-KRAM!
  • Leppardette
    Snowgirl skrev 2014-01-04 11:50:34 följande:
    Pga detta kommer vi att göra fostervattensprov även med det här barnet.
    Undrar lite över det här med fostervattensprov - har hört att man "måste" göra det över en viss ålder (som jag säkert passerat med råge. :-P ) Någon som kan upplysa mig?
  • Leppardette
    Snowgirl skrev 2014-01-05 08:50:30 följande:
    Det finns en liten risk för missfall vid fostervattensprov.

Suck, alltid dessa pest- eller kolera-val. :-/ Vet att risken ökar efter 35 men det är fortfarande ganska liten risk... väl? Större risk för missfall vi fostervattenprov? Eller hur sjutton ska man resonera?
    Snorpan7801 skrev 2014-01-05 09:05:05 följande:

Ibland känns det lite jobbigt att ens ålder hela tiden ska spela så stor roll...
    Amen! :-P Fast jag tänker mig att jag är i mycket bättre form/skick än många 20-åringar. Det borde väl ändå vara värt något. :-/
  • Leppardette
    Nicki2011 skrev 2014-01-05 12:12:43 följande:

Hej!

Jag smygkikar lite i er tråd, då jag om några dagar HOPPAS att jag får hoppa in här!! Glad

Jag vill bara skriva en sak innan! För ca 5 år sedan födde min väninna ett barn med Down Syndrom! Hon var då 36 år! Samma år hon födde denna härliga lilla tjej, var det sex stycken som fick Downs syndrom! Jag kan tillägga att det endast var hon som var över 30 år! Resten av mammorna var alltså under 30 år!!
    Bara så att ni vet!!!! {#emotions_dlg.flower}

Tack Nicki, härligt med lite positiv statistik för en gångs skull. Och hoppas vi ses igen här snart.
  • Leppardette
    Patricia4 skrev 2014-01-07 08:11:50 följande:
    Hej

Idag har jag fattat mod till mig och ska ringa till barnmorskan och boka tid. Är lätt illamående såhär på morgonkivsten och behöver inte tro hela tiden att jag får missfall...:/ 
    Hur mås det där hemma i stugorna? 

Jag har haft förstoppningen från helvetet, fick åka in akut i torsdags kväll för lavemang, och det var ju en upplevelse i sig... :-/ Nu frossar jag i frukt, katrinplommon, fikonmarmelad och kokosmjölk, plus underhållsdos Laktulos på barnmorskans rekommendation. Funkar toppen men fy sjutton vad jobbigt det var! Trodde jag skulle spricka!

Lite rädd att det värsta är kvar, det ska (kan) tydligen vara som värst i vecka 10 (är i vecka 6 nu) men äter mina katrinplommon som en snäll flicka och håller tummarna!

Började läsa boken "Vänta barn" som vi fick hos barnmorskan och shit, vad jag längtar till vissa av de där faserna av fosterutvecklingen!!! Blev alldeles tårögd. Första gången sedan plusset som jag börjar fatta att det är något litet därinne. En mikrobäbis, liksom!  

• Leppardette
    Patricia4 skrev 2014-01-07 12:56:50 följande:
    Sen när jag blir upprörd så blir jag verkligen UPPRÖRD Demon. Typ PMS gånger 100. Kan knappt lugna ner mig på direkten .Sen blir jag gråtfärdig. herregud vad fjantig man känner sig. Vet ju inte ens om jag vill ha KUB. Men när nån säger att jag inte får det blir jag galen...Skrikandes

Haha, känner igen mig exakt i din beskrivning, jag reagerar likadant! Vet inte om det är hormonerna men det är skönt att kunna skylla på det just nu. ;-P

• Leppardette
    MinM skrev 2014-01-08 10:40:31 följande:
    På läkarundersökningen kom vi överens om snitt som blir i v. 39 men det var vad jag ville också pga. omständigheterna!

Hej MinM, och grattis!

Nyfiken, varför ska du snitta? Jag har också funderingar på det, vore intressant att höra hur du/läkarna resonerar.

• Leppardette
    Kaa76 skrev 2014-01-13 17:48:36 följande:
    har fattat det som att risken för missfall pgs myom när man kommit så här långt inte är så stor, men vi får väl se vad de säger om två veckor, Känner mig lite lugnare nu i alla fall. 
    Kaa76, när (vilken vecka/dag) började du blöda?
  • Leppardette
    Patricia4 skrev 2014-01-14 08:14:25 följande:
    Om allt går bra denna gång har jag fött barn i tre olika årtionden och är 38 .. Kul va?
    Supercoolt!
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35