Inlägg från: Kaa76 |Visa alla inlägg
  • Kaa76

Gravidtråd för oss som är över 35

Usch vad jobbigt  Jag hade åkt in, för min egen skull.  Har blött massor denna graviditet, mer än då jag fick mitt senaste missfall, varit så säker på att det var över flera gånger, men nu är jag i v. 19 (20 i morgon!) och allt är bara bra, så det måste ju inte vara något farligt, men det är otroligt jobbigt att inte veta.

• Kaa76
    Singoalla78 skrev 2014-03-25 12:32:01 följande:
    Det som inte fick lov att hända har hänt...min lille bebis (Novaliee) i magen valde att lämna oss, idag på ultraljudet så såg man hennes lille näsa, små ben å armar..en söt liten näsa, en perfekt bebis...men livlös....hon har dött, så nu blir det operation på tors, tack alla för omtanke...<3

Jag lämnar självklart tråden med många tårar här å önskar er alla andra lycka till...
    jag var i v 13...trodde jag var säker, men hon lämnade oss för 4 dagar sedan...
    Åh nej vad jobbigt :(  Var med om samma sak i höstas, det gör djävulskt ont! Ta dig tid att sörja och ta hand om dig själv. *massor av kramar*
  • Kaa76

Har varit lite frånvarande, har varit, och är, lite tungt här hemma. I torsdags tog min 15 årings nära vän och klasskamrat sitt liv, i lördags var det 10 år sedan min yngsta dotter dog.  Har dessutom tagit slut med pojkvännen för två veckor sedan så ja, inte så muntert här.   

Har varit hemma i två dagar (för dotterns skull, hon mår jätte dåligt nu) och i dag var det nog en himla tur, illamåendet som lugnat sig kom till baks med förnyad kraft, har kräkts en massa och mår illa mest hela tiden :/ 
    Men den lilla i magen verkar må bra, rör sig i massor och nu har jag känt henne från utsidan med  Fast någon mage har jag ännu inte, vilket känns lite små mysko, blev gigantisk tidigt med tvåan och trean, nu syns det inte alls fast jag är i v. 20

Såg att ni börjat presenterar er lite, är 37 år, väntar mitt fjärde barn, de andra är 18 och 15, min yngsta dog i samband med förlossningen för 10 år sedan. Är nu i v.20, har bf 18/8  men skall snittas innan dess. Är ensamstående och bor i Malmö. 

• Kaa76
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-26 08:35:44 följande:
    Kontakta SPES för att få hjälp. Och se till att skolpsykologen fångar upp ditt barn nu. Oftast glömmer skolan av det döda barnets vänner och det får inte hända då kompisarna ofta känner skuldkänslor inför att de inte förstod. Min dotter dog i självmord 14 år gammal 2011. Det är jätte viktigt att skolan fångar upp kompisarna. På min dotters skola fanns psykologen tillgänglig men barnen fick söka sig dit och jag tycker psykologen ska söka upp barnen. Varma kramar.
    Vad är SPES? *känner mig korkad*  Så hemskt ledsen för din skull, är fruktansvärt att missta ett barn. 
    Känns som om skolan är lite tafatt, samtidigt tror jag de varit rätt bra på att nå alla barnen, är en väldigt liten skola med bara en klass i varje årskurs 6-9. Men sedan är det ju alla runt omkring, en 15 åring i dag har ju ofta hundratals kontakter utanför skolan med. Då flickan och min dotter var nära vänner är det många av dessa som vänt sig till henne för att prata och jag vet att hon tycker det är jobbigt, samtidigt som hon vill prata om det. 
    Just skuldkänslor tror jag alltid finns, tyvärr. Min flicka var bara fem år då min yngsta flicka dog och där var det så tydligt en olyckshändelse men ändå vet jag att hon fortfarande, 10 år senare, stundtals funderar över just detta, om det på något vis var hennes fel. 
  • Kaa76
    plopp76 skrev 2014-04-08 16:54:05 följande:

Igår hade vattnet inte gått. I natt fick jag sammandragningar, vattnet gick i morse. Så nu väntar vi och hoppas att värkarna inte kommer tillbaka. Och att hinnorna läker. Att dom läcker nu är troligen pga infektionen. Så... bara att vänta. Ingen aning om hur länge jag blir kvar här.
    Stora kramar och massor av tum hållning!  Är ju just sådant som bara inte får hända :(
  • Kaa76
    plopp76 skrev 2014-04-10 14:10:37 följande:
    Det är över nu. Fick blödning i natt och dom gjorde undersökning. Det stod klart att det inte gick att rädda graviditeten. Dom satte igång mig vid elva och jag fick ont vid tio i tolv. Tio i ett var det klart. Otäckt och jobbigt så klart... Men ändå så känns det som om det gick bra, eller vad man säger. Nu är det "bara" vägen tillbaka kvar. Antibiotikan jag fått har inte bitit så bra så jag ska ta nya prover imorgon bitti igen. Blir kvar tills dom sett att det biter och att infektionsproverna går år rätt håll.
    Så, så ledsen för din skull :(  Sådant skall bara inte kunna hända och ändå gör det ju det ibland. 
    Massor av kramar, önskar det fanns något jag kunde säga eller göra, men tyvärr gör det ju inte det. 
  • Kaa76
    Insanejane77 skrev 2014-04-10 21:34:41 följande:
    Idag har jag varit på sjukhuset för kontroll av urin, blodtryck, levervärden och tillväxt-ul samt lite samtal om diabetes. Jag har ju redan fått högt blodtryck som jag medicineras mot och graviddiabetes, men idag så hade jag plötsligt protein i urinen och mina toxprover visar att levervärderna är något förhöjda. Jag fick ingen diagnos än men det ser ju ut som lätt havandeskapsförgiftning i nuläget. Rynkar på näsan Jag visste att jag antagligen skulle få det men trodde inte att det skulle bli så här tidigt utan senare än förra gången (då debuterade det i v 32) men tack vare att jag redan var så beredd på det så är jag inte så chockad eller rädd som jag hade varit annars. 
    Så nu vill dom att jag går 2 ggr i veckan och kollar allting och flöden. Det gör jag ju så klart, så kan dom hålla koll på toxproverna och så kan vi se hur snabbt det utvecklas. Jag är bara 29+4 än men hoppas verkligen att jag når minst v 32+0 innan något måste ske! Har jag tur utvecklas det långsamt och det är lättare att hålla koll. Vi pratade att om det fortsätter i den här stilen att jag skulle bli inlagd senare, men som sagt så hoppas jag att det dröjer innan det behövs. 

Lillan verkar må bra än så länge iaf! Det är viktigast. Förra gången för två veckor sedan så fick dom mätningen till att hon låg 12 % över snittet och idag fick dom det till att hon låg 10 % UNDER snittet... Det fick komma en annan sonograf och kolla till slut. Den första som mätte var den som mätte 12+ och hon var så himla virrig och sa fel saker som att barnet inte låg med huvudet neråt och att man inte alls behövde ta några prover osv. Det är verkligen ett case av ju fler kockar ju sämre soppa på vår spec-mvc här i örebro. 
    Nu vet vi alltså inte om bebis är stor eller liten och vi ska mäta det igen om två veckor, först då kan man veta mer säkert.
    Det känns som om det börjar bli dags att packa en bb-väska bara utifall om att något händer plötsligt... 
    Jag hoppas att det här slipper bli en aprilbebis och att hon kan få bli majbebis åtminstone! Otäckt.
    Vad jobbigt! Men skönt att lillan mår bra i alla fall! Jag gick så, med stundande havandeskapsförgiftning, i tio veckor med mellan dottern, blev som tur är aldrig något mer av det men otäckt var det och för din del måste det vara långt värre :(  Håller tummarna för att hon kan stanna så länge som möjligt. 
  • Kaa76

Var hos BM i fredags, är i vecka 22 nu, har ju haft klåda sedan länge och hade hepatos med yngsta dottern så jag bad henne ta prover för detta. Svaret kom i går och jodå, levervärderna har gått upp även denna gång så nu blir det provtagning mest hela tiden, skulle egentligen ta prover i morgon men kommer nog inte klara av att åka dit.  Har fått magsår, blev akut sjuk i måndagskväll/natt och känner mig mer död än levande, blev lite mycket på en gång känner jag.

• Kaa76
    Insanejane77 skrev 2014-04-14 11:49:39 följande:

Jag tror knappt mina ögon! Inga som helst spår av äggvita ens idag och levervärdena hade sjunkit markant! Solig Det trodde jag väl ändå aldrig, utan var så inställd på att nu börjar det gå utför. Det kanske det gör snart igen men just NU är allting bra iaf! Jag är så glad! Mitt blodtryck var lite högre jämfört med förra gången men det var fortfarande bra Skrattande  Ska tillbaka på torsdag för samma mätningar men so far so good kan man säga! Vilken bra dag det här blev, yay!Solig
    Åh, vad härligt att höra! Hoppas det fortsätter så nu! :)
  • Kaa76
    Insanejane77 skrev 2014-04-13 19:23:15 följande:

Men FY så jobbigt! Min farmor hade himla problem med hepatos och fick leverera alla sina 3 barn för tidigt pga det. Visst är det jävligt otäckt när levervärdena börjar stiga...  För mig är det inte så mycket ännu men när jag fick HELLP så var varenda värde på listan rödmarkerat och galet högt/lågt, läkaren hade inte sett något liknande sa han. SÅ det känns ju så där kul när man haft en jobbig graviditet tidigare och det ser ut som om samma skit händer igen, eller hur!? Frustrerande :(

Hur är det med dig nu? Kom du iväg på provtagningen?

Jag fick aldrig riktigt höga värden med Tella, eller ja, inte så att hon behövde födas för tidigt och jag hoppas jag slipper det nu med. men vi får väl se, börjar tidigare än sist och jag tycker jag har mer klåda osv än då, fast det behöver ju inte betyda så mycket. Och nej, men jag kom i väg i dag, frågade hur lång tid det tar innan de har provsvaren, skall komma samma dag så de har absolut fått dem till på onsdag då jag har läkartid. Visst är det frusterande! Såg att det sett bättre ut för dig i dag, håller tummarna för att det håller i sig och att det blir så för oss båda, det måste ju inte bli värre än sist (även om det är svårt att vara så där jätte optimistisk.)
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35