Gravidtråd för oss som är över 35
När man får mjölk i tuttarna får man gröt i huvudet säger min BM hhaha, kan ju stämma XD
När man får mjölk i tuttarna får man gröt i huvudet säger min BM hhaha, kan ju stämma XD
Usch, idag vägde jag mig. Hade bara gått upp 6 kg tills förra veckan och tyckte att det kändes rätt bra i o m att jag är överviktig sedan innan. Men idag hade jag plötsligt gått upp TRE kg :S Dom säger väl att man inte ska gå upp mer än max 1 kg i v mot slutet? Någon som vet?
Vilken vecka är du i? Huvudvärken är lurig, för det är ju även klassiskt att man har det lite lätt av och till i graviditeten och speciellt nu när det är så varm också. Var uppmärksam på om du börjar se flimmer eller ljusprickar, då är det läge att kontakta sjukvården. När ska du in nästa gång? Mitt blodtryck blev aldrig speciellt högt förra gången när jag fick HELLP heller utan jag låg på 150/85 vilket är inom normen för vad dom accepterar som normalt. Vad ligger du på?
Otäckt när man får protein på stickan! Jag vet inte vart man köper stickorna, en del säger att dom ska finnas på apoteket men jag frågade på ett ställe och dom visste inte ens vad jag pratade om typ. Men dessa jag ska hämta idag ska jag få av sjukvården. Dom gjorde ett litet undantag och skänker mig några just med tanke på vad som hände förra gången och för att jag nu börjar lägga på mig vätska och har högt blodtryck (och graviddiabetes). Annars tror jag inte det är brukligt att dom delar ut såna tyvärr. Jag hade också 1+ på stickan för ett par veckor sedan men sedan dess visar det bara spår av äggvita. Om man hamnar på 2+ eller mer tror jag att dom börjar tycka att det är dags att vara mer vaksamma.
Idag var jag på sjukhuset och kollade alla prover samt diskuterade snittid med min läkare. Allting såg jättebra ut och jag känner mig trygg just nu för första gången på ett bra tag! Fick snittdag den 9e juni, hjälp, det är nära nu :D Och så klart, händer det att jag blir sjuk som förra gången så tar dom ut henne tidigare. Men just nu är allting ljust :)
Hehe, jag förstår dig! Jag är också otålig men tänker på att bebisen mår bäst av att vara inne tills så nära BF som möjligt, annars hade nog jag börjat känna mig redo att ta ut NU om det vore upp till mig bara haha!
Vi får hoppas att det inte blir någon jättevarm sommar då så det blir uthärdligt för oss. Men en fördel sen att få fylla år mitt i sommaren tycker jag :)
Det var skönt att höra :)
Jag har inga andra barn men jag fick mitt planerade snitt med det barn som förlorades så jag har varit med om ett snitt där jag blivit sövd. Jag sövdes pga att blodplättarna var så få att ryggmärgsbedövning inte hade tagit. Önskar vara vaken den här gången om det är möjligt men det vet vi inte ännu om det går pga av skador av diskbråck så narkosläkare måste bedöma mina magnetröntgenbilder först. Ja, och sen om jag blir sjuk på samma vis som förra gången så blir det att jag blir sövd då troligtvis. Men det hade varit härligt att få dela denna upplevelse och födsel av vårt enda barn med min man.
Jag upplevde att jag inte alls hade speciellt ont efter snittet och trots galet blodtryck och massor av vätska i kroppen så var jag uppe och duschade dagen efter och två dagar efter gick jag till kafeterian med min svägerska och bar hennes nyfödda en god bit. Det var inga problem. Det som var jobbigt var att komma upp och ner ur soffan och sängen (samt att ta sprutor på sig själv när man inte är van). Samma dag som jag kom hem så lagade jag middag till min man och min bonusdotter så jag är inte speciellt orolig för tiden efteråt faktiskt :)
KajsaMupp: Tack! :)
Lagombutwhy: Kul att läsa din historia :) Jag har funderat en del kring amning när man gör kejsarsnitt, tråkigt att höra att det var lite trögare att komma igång då! Jag hoppas att jag också får uppleva ett vaket snitt, men som du säger, måste vara en jäkligt märklig känsla att ligga där och höra allting och liksom vara med men inte känna ett dyft :D (förhoppningsvis haha). Det man är lite rädd för är väl att man ska märka att atmosfären i rummet förändras och något går galet och man hör sköterskornas och läkarnas röster bli så där spända och dom försöker lugna en med att allt är bra :S Måste kännas som en evighet tills man hör sin bebis skrika och dom kommer med bebisen?
Precis samma som för mig då, beror mest på trombocytantalet om jag kan vara vaken eller inte. Ja och lite om narkosläkaren kan sticka mellan kotorna där jag har diskbråck och lite kärlskador. Återstår att se!
Jag har lite svårt att jämföra min upplevelse med ett vanligt kejsarsnitt då vi hade sådan oerhörd sorg. Jag behövde verkligen min make där hos mig, men det var mest känslomässigt. Rent fysiskt så klarade jag mig rätt bra även om jag hade problem med blodtrycket och prickar för ögonen från min havandeskapsförgiftning. Jag tyckte gott att min man kunde åka hem till sin dotter och sova så vi slapp ordna med barnvakt åt henne och jag var på benen samma dag som snittet och duschade själv dagen efter. Visserligen yr i kolan men klarade det ensam. Men, när jag tänker på det så hade det känts otäckt att vara själv med en liten nyfödd om jag var så där yr som jag var. Så med tanke på att jag var sjuk och vi hade ett dödfött barn så kanske inte jag är rätt person att jämföra med?
Rent spontant så känns det som att du ju lär behöva din make när du kommer hem men på sjukhuset klarar du dig säkert själv. Om inte så finns det ju massor av personal som kan hjälpa dig :)