-
Det är gas som dom använder under operationen som samlas och gör ont i axeln, försvinner på nån dag eller två men det är märkligt att det blir så!emjh skrev 2014-05-01 22:40:49 följande:Apropå kejsarsnitt så har jag ju inte fött med kejsarsnitt men jag blev ju opererad i buken i v22 (el 21, minns inte exakt) och då gjorde de ett lodrätt snitt. Jag var sjukskriven en månad efteråt och det är jag tacksam över. Jag vill absolut inte föda med snitt baserat på de erfarenheterna men jag förstår verkligen de som vill pga hemska vaginala förlossningar. En riktigt jobbig grej efteråt var att det gjorde galet ont i axeln (!) varje gång jag nös, hade gaser, åkte över ett gupp eller liknande. Här hört att man ligger med huvudet nedåt under en sån operation som de gjorde på mig & att det kunde bero på det, men annars har jag tänkt att ngn nerv kom i kläm eller så. Konstig efterverkan. :)
-
Hm, fast jag ser att du hade ett lodrätt snitt, den här gasen jag pratar om används vid titthålsoperationer för att skapa mer utrymme för kirurgen att arbeta på. Gasen upplevs iaf som smärta i axelpartiet Jag vet detta pga av att jag själv opererat min mage tre ggr. Minns inte längre om det var likadant efter mitt KS.emjh skrev 2014-05-01 23:15:54 följande:
Intressant, det hade jag ingen aning om! För mig gjorde det ont i åtminstone ett par veckor efteråt, men jag kanske var överkänslig. :)
Jag tror inte att du är överkänslig alls, bara att man upplever smärta på olika vis och olika länge :) -
Ja, det var det jag menade med inlägget ovan att jag nu såg att hon hade ett lodrätt snitt så det kan ju inte vara därför då. Fast jag tror att jag haft den där axelsmärtan även vid min blindtarmsoperation som var öppet snitt... Märkligt, man har ju ingen aning om vad dom gör när man är nersövd :PLindsey Egot the only one skrev 2014-05-02 08:39:46 följande:Man använder enbart gas vid titthålsoperation och inte vid öppen kirurgi.
Apropå angelsound. Jag har en här hemma som jag har använt några gånger under mitten av graviditeten när jag var väldigt orolig. Jag har provat den för några veckor sedan också men sedan magen har vuxit så mycket så är det svårare för mig att få in hennes hjärtljud. Troligen pga "vetedegen" jag har på magen XD Så jag lyssnar inte med den längre, gör mig bara orolig när jag inte hittar hjärtljuden. Den är bra att ha men man ska inte lyssna för ofta :) -
Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-04 20:04:40 följande:De lägger en lite i backe när man opereras med huvudet neråt. Inte alls mycket lutning men det gör att man kan ha ont i andra delar av kroppen efteråt.
Jag är livrädd för operation fast jag har en jäkla tuff fasad. Min gallstensoperation har ju gjort mig invalid och jag kommer aldrig kunna arbeta igen pga den kroniska smärtan jag fick pga alla komplikationer jag fick efter den operationen. Ändå var det bara fyra små snitt på 1cm vadera för titthållsinstrumenten som är gjorda. Ändå kan det gå så jäkla fel.
Nackdelen är att bebisen fortfarande ligger på tvären eftersom det finns gott om plats efter fem syskon och jag skulle aldrig klara av ett vändningsförsök för min kroniska smärta sitter i just buken. Då får de söva mig. Och då vill jag nog hellre ha snitt än ett vändningsförsök. Men vi får se.Jo jag vet att dom tippar en på operation, men att det ska kännas som att man varit med om en bilolycka där man flugit genom rutan eller som att man försökt tackla en ekdörr känns jättemärkligt!
Jobbigt med komplikationer... Min man fick det också av just gallstensoperation. Han fick akut gallstensinflamamtion och det var så illa att dom opererade honom relativt akut, efter en dag från att han sökte vård. Det skulle vara en enkel titthålsoperation men slutade med ett 30 cm öppet snitt där han höll på att förblöda för AT-läkaren hade råkat snitta en artär. Som om inte det vore nog så är hela ärret nu en nervskada där han har jätteont och vissa dagar kan han inte ens ha något plagg som nuddar. Han håller bilbältet ut från kroppen medan han kör :S Detta är ändå 5 år sedan operationen ägde rum! USELT!
På vilket vis har du komplikationer av din op? -
Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-04 21:04:05 följande:Läs mitt inlägg 1803 här precis innan ditt.
Jag kan inte heller ha saker som trycker mot magen på höger sida där min nervskada sitter så det ska bli intressant att se hur det blir nu när magen tänjs ut.Fy satan vad hemskt XO Jag missade ditt inlägg för jag hade påbörjat mitt eget och inte hunnit se ditt därför. Usch så jäkla otäckt! Det där måste dom väl ändå ha anmält sig själva för??Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-04 21:04:43 följande:Insanejane vilket sjukhus blev han op på?
Min make opererades på USÖ i örebro.
-
emjh skrev 2014-05-04 21:01:49 följande:PoL & DragonWoman: Lycka till, tänk att ni ska få se era små nu! :)
Lycka till båda två!
Kan säga att jag får se min lilla tjej varannan vecka på tillväxtultraljud. Det är inte så roligt som man kan tänka sig att gå på UL oftare när man gör det för att egentligen leta efter fel och avvikelser :S För mig är det väldigt ångestladdat och jag är lättad varje gång det är över och inget var galet. Men jag är fortfarande livrädd varenda gång! Nu på torsdag är det dags igen, skräckblandad förtjusning kanske man kan säga :)
-
Hemskt otäcka saker du har varit tvungen att genomlida :( Jag har också haft ett tufft liv men på andra vis och det är som du säger, man blir till slut väldigt tacksam för det man faktiskt har och det som är bra.Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-04 22:56:07 följande:Det där är bara en liten parantes i livet. Jag har varit med en ännu värre sak året efteråt då min dotter dog i självmord. Det gjorde mer ont i själen än vad min fysiska smärta gjorde även om min fysiska smärta gör jäkligt ont och jag har den ständigt 24/7.
Men jag fick en sorts tacksamhet över livet när jag förlorade min dotter, tacksamheten att hon slapp förlora mig, tacksamheten att jag fick ha henne i mitt liv, tacksamheten att jag har mina andra fina barn. Tacksamheten över att ha kunnat bli gravid igen för det var inte helt säkert och pga sjukhuset slarv hade en överläkare lovat mig ivf om jag ville ha fler barn. Det tog ett år att bli gravid naturlig väg och jag fick först höra att jag skulle bli mormor innan jag samma månad fick ett plus på stickan. Så jag har lärt mig att vara tacksam. Även om jag kan vara otroligt ledsen över att mitt liv inte är vad jag hade tänkt mig. Jag hade ju hellre haft kvar min dotter och varit frisk. Men man väljer inte hur livet ska bli utan bara hur man hanterar det.
KramHärligt! Grattis till detPoL skrev 2014-05-05 13:05:44 följande:Puuuuuuuuuihhh! NU slappnar jag av! Rul visade en frisk och fin bebisallt såg bra ut. Fick dock pausa efter halva Rul för att kissa, dricka kallt vatten o hoppa för att få bebisen att sträcka ut sig så att man kunde granska hjärtat. Tur att det funkade
Åh, vilken enorm lättnad...!
Nytt bf är 3/10, så nu blir det spännande Irmeline hihi.
Är det nån som sitter vid en pc o är gullig att ändra mitt bf? Tack på förhand
-
BF-lista
9 Juni, InsaneJane (snitt, BF eg. 21 juni)
23 juni, FruFA79
26 juni, Maramina
2 juli, Mallan74
9 juli, Lindsey Egot the only one
14 juli, Scarlett01
23 juli Fiamedbarn (väntar en flicka)
1 augusti, Sessan78
5 september, Leppardette
6 september, Kroken
6 september, Lina 7710
14 september, Kajsamupp
27 september, emjh
30 september, DragonWoman
3 oktober, PoL
3 oktober, Irmeline
4 oktober, Lejoninna77
23 oktober, Aftonstjärna
28 oktober, Tusa
26 november, Lagombutwhy -
Vet att det är jättesvårt men läs inte massa saker på internet om du kan undgå det! Man skrämmer bara upp sig själv, troligen helt i onödan också. Fråga din BM i morgon om du kanske kan få börja på Aurorasamtal, kanske kan hjälpa?Scarlett01 skrev 2014-05-05 09:08:18 följande:V 31 nu... Tiden rusar fram! Har fortfarande inte gått upp nåt i vikt just, mindre än ett kilo de senaste 4 veckorna... Ska till BM imorgon så får se vad hon säger. Bebis är pigg som en mört i alla fall
Har börjar fundera över förlossningen... Läste lite i en bok och sedan på internet. Nu är jag helt livrädd helt plötsligt!Visste att det kan bli förlossningsskador men inte att det var så pass vanligt... Å jag som är liten och har en stor sambo :-O Hjälp! Får man välja själv om man vill ha snitt eller föda vaginalt?
Jag är inte rädd för mitt snitt, jag är mer rädd för om jag ska vara vaken (vilket jag helst vill) och jag får uppleva om dom skulle ha problem att få igång min lilla tjej eller om dom blir så där tysta och effektiva ni vet och bara springer iväg med lillanAtt något ska gå galet helt enkelt, med bebisen, inte med mig. Jag brukar repa mig bra efter operationer fast jag tycker att det kommer bli läskigt att vara vaken!
Det är inte säkert att jag kommer kunna vara vaken heller utan en narkosläkare måste titta på mina magnetröntgenbilder och se om det går att lägga ryggbedövning eller inte för jag har en del skador precis där som man brukar lägga bedövningen. Men vill så gärna dela förlossningen med min make och hoppas att vi kan få vara med när vår lilla tjej kommer till världen. Nån vecka innan planerat snitt kommer jag få reda på om det är möjligt eller inte.
Ja, det förutsätter också då förstås att jag inte får samma sjukdom som sist för då gör blodet att bedövningen inte tar och då måste jag sövas helt enkelt. Hoppas allt går vägen! -
Beklagar er förlust! Jag förlorade själv en flicka 36+3 och vet precis hur hemskt det är :( Får man fråga vad det var som hände? (havandeskapsförgiftning med HELLP var orsaken för mig).111 skrev 2014-05-05 19:47:12 följande:Jag är också en som velar mellan VF och KS . Har BF den 31/7 men kommer att sättas igång eller snittas tidigare, så jag slipper gå över 37+1 då jag förlorade min flicka. Hade ingen bra förlossning senast, då jag fick så höga doser av Cytotec och förlossningen gick alldeles för fort. Att snittas tidigt är inte så bra för bebisens andning, men vet inte om jag vågar välja vanlig förlossning med igångsättning. Typiskt också att föda när både min läkare och barnmorska har semester. Eller ska jag härda ut till veckan efter då båda är tillbaka? Var iaf hos BM idag och allt verkade bra, ska på tillväxtultraljud och flödesmätning på torsdag.
Jag vill inte heller gå över det datum när jag förlorade min lilla tjej men nu blir det 38+1 för min läkare säger att dom inte beviljar tidigare snitt om inget med graviditeten är väldigt galet (och jag ska snittas). Jag hade hellre levererat så som dig om jag bara fick. Man får påminna sig om att varje graviditet är olika och hoppas på det bästa, mer kan man inte göra tyvärr.
Svårt val du har där med igångsättning eller snitt som alternativ. I dina skor hade jag diskuterat saken mera ingående med en läkare eller med BM. Ingen annan kan veta vad som är bäst för dig liksom.
Jag ska också på tillväxt-UL på torsdag, lycka till! -
BF-lista
9 Juni, InsaneJane (snitt, BF eg. 21 juni)
13 juni, FruFA79 (planerat kejsarsnitt BF e.g. 23 juni)
26 juni, Maramina
2 juli, Mallan74
14 juli, Scarlett01
1 augusti, Sessan78
5 september, Leppardette
6 september, Kroken
6 september, Lina 7710
14 september, Kajsamupp
27 september, emjh
3 oktober, PoL
3 oktober, Irmeline
4 oktober, Lejoninna77
23 oktober, Aftonstjärna
28 oktober, Tusa
1 November, Myc
26 november, Lagombutwhy -
Maramina skrev 2014-05-07 18:04:03 följande:50 dagar kvar till BF och jag känner mig bara stor och otymplig och är trött både mentalt och fysiskt. Jag skulle vilja gå ner i tid på jobbet, men samtidigt så känner jag ett motstånd mot det. Inte från min arbetsgivare utan från mig själv. Dels så är jag relativt ny på jobbet och det är så mycket jag vill få avklarat innan jag går på föräldraledighet, dels så är mitt tjänstemannajobb betydligt mindre påfrestande för kroppen än vad det är att vara hemma. Är jag hemma så kan jag ju inte låta bli att försöka utföra saker, och med en fyra åring i huset som också vill ha uppmärksamhet... På jobbet är det mest huvudet som får jobba. Det optimala vore om man kunde få bli sjukskriven på deltid, men jag är ju inte dålig nog för det. Och jag vill ju inte vara hemma på heltid heller, skulle bli uttråkad rätt snart. En vecka på heltid kan jag ju ta själv, men sedan och på deltid? Nä, jag får hoppas att de sista veckorna kommer att gå snabbt
Sorry för en massa gnäll och "det går inte"! Jag som i vanliga fall avskyr folk som håller på såI hear ya! Samma här, har 33 dagar kvar till snitt och är trött, otymplig och livet känns svårt. Ändå är jag hemma på dagarna, kan bara föreställa mig hur det är för dig då som både jobbar heltid och har en 4-åring! Jag kan säga att jag hade behövt bli sjukskriven någonstans från v 20 om jag hade jobbat :S
Jag har också saker hemma som jag försöker utföra men det går inte att klättra på stolar och försöka hänga gardiner och sånt nu, jag får erkänna mig tillfälligt besegrad helt enkelt. Det finns tid till sånt sen, även om känslan är att jag vill få klart tills lillan kommer. Trädgården får jag bara skita i, allt annat med. Jag försöker tänka på att ta det lugnt (för eventuellt är stress en faktor som kan göra mig sjuk i nuläget) och det är inte som att världen går under om saker får vila tills en annan gång.
Det jag tänker se till att få gjort är ett rejält bullbak så jag har bullar tills släkt och vänner trillar in och vill besöka oss när vi kommit hem från sjukhuset. Men skulle det vara så att jag inte orkar, ja då köper jag frysta så går inte världen under för det heller, hoppas jag :P
Du gnäller inte, du släpper på trycket lite! Man måste få ur sig ibland när allt känns tungt! Och att försöka förklara för karlen hjälper sällan XD Ta en sak i taget bara och så håller jag också tummarna för att dessa veckor går undan! Är själv rätt redo att poppa känns det som, iaf kroppsligen.
Kram!
DragonWoman skrev 2014-05-07 19:26:34 följande:Gick kanon på rulpigg liten krabat som vuxit som han/hon skulle. Alla organ satt där de skulle med.... Nu är det bara den långa väntan till bf 29 september
Härliga nyheter! Grattis till det!
-
Jag har fick ofta ryggskott (innan det blev diskbråck istället) och då gick jag till en naprapat några gånger. Han kanske var dålig eller något men vad han nu gjorde så hjälpte det mig inte ett skvatt! Kul att läsa att inte alla är kvacksalvare :)
-
Ny vecka här också, hela 35 idag, yikes!Det är inte ens en månad kvar nu tills mitt planerade snitt, är både uppspelt och extra vaksam nu. Har gått in i mig själv rätt mycket, lever liksom bara från läkarbesök till läkarbesök, vecka för vecka.
Har alla gravidkrämpor som man brukar ha men fast det är tungt så känner jag mig inte dålig eller sjuk på nåt vis. Peppar peppar ta i trä. På tisdag har jag kontroll igen, hoppas allt ser bra ut då också. :)
Irmeline: Lycka till på RUL i morgon! Hoppas alla önskningar faller in :)
-
Usch det ÄR så jobbigt! Vid första graviditeten blev jag nästintill invalid och kunde inte gå ut alls och jag förväntade mig så klart att det skulle bli likadant den här gången när jag började få foglossning redan runt v 7 :S Var inte hoppfull direkt och det blev värre och värre kring mitten av graviditeten. Men nu mot slutet så har det plötsligt lättat igen och det är inte alls lika outhärdligt! Ont har jag förstås, men jag är inte invalidiserad och jag har bra dagar när jag är mer rörlig. Hoppas det blir samma för dig!PoL skrev 2014-05-30 21:17:55 följande:Hade en bra dag igår så jag blev oförsiktig; var på Ikea o sen städade jag hemma. Idag har jag haft så ont i fogarna att jag stapplat omkring. Sitter här o gråter nu
rädd för hur jag ska fixa resten av graviditeten när det är så här, går in i v23 imorgon...
-
Jag har BF 21 juni men mitt planerade snitt är den 10e juni, nääära nu! Är också så där över-redo att kläcka den här ungen, orkar inte vara gravid mer snart!
-
BF-lista
10 Juni, InsaneJane (snitt, BF eg. 21 juni)
13 juni, FruFA79 (planerat kejsarsnitt BF e.g.
23 juni)
26 juni, Maramina
2 juli, Mallan74
14 juli, Scarlett01
27 juli Zuzziwoman
1 augusti, Sessan78
5 september, Leppardette
6 september, Kroken
6 september, Lina 7710
14 september, Kajsamupp
27 september, emjh
3 oktober, PoL
3 oktober, Irmeline
4 oktober, Lejoninna77
16 oktober, Awesome
23 oktober, Aftonstjärna
28 oktober, Tusa
1 November, Myc
2 November, Mjölkchoklad
26 november, Lagombutwhy
6 januari AB mamma
Jag fick mitt datum framflyttat en dag. Tänk att en ynka dag kan kännas som en vecka!
-
Tack Irmeline och Kajsamupp!
I morgon bitti är det dags för leverans! :O Kan inte riktigt fatta att det är på riktigt!? Hjälp!
Jag har förberett en del men har med vilje lämnat saker så jag ska ha att göra idag istället för att bara klättra på väggarna :D
Ska in till sjukhuset idag för inskrivning men jag har valt att sova hemma i natt och komma in tidigt i morgon bitti istället, annars föreslog dom att jag kunde sovit över från idag.
Så ska vi på banken, Svärfar kommer hit och ska hjälpa oss med belysning i lilla toan, jag ska bädda lillans säng och fixa med skötbordet, packa mina prylar, jag ska städa upp det värsta och jag har typ tusen samtal att ringa och sen vill jag göra pedikyr, färga fransarna och klippa luggen med XD Så man kan säga att denna dagen är det rätt fullt upp! Det känns rätt troligt att det blir hämtmat iaf :P
Är nervös också... Inte för att något ska hända med mig så mycket utan för att något ska vara galet med lilla Majken eller för att problem ska uppstå. Jag tänker på saker som kan ha missats på ultraljuden eller om hon får andningssvårigheter, mekonium i fostervattnet osv osv. Lite tänker jag på mig själv med om dom har missat något för jag är fortfarande hemskt lättblödande och det känns lite olustigt att dom ska karva i mig just då. Men jag ska nämna det idag igen så är det upp till dom att kolla så allt är som det ska. Är glad att jag är inbokad som första op-tid iaf!
Wish me luck flickor! -
Hej flickor! Har inte hunnit sitta en sekund vid datorn mer eller mindre och det har skrivits en del sedan jag kollade senast, hinner inte läsa ikapp så om jag missat något ber jag om ursäkt.
Jag är nu mamma till världens finaste lilla Majken! Hon kom i tisdags och levererades med kejsarsnitt och vägde 4080g och var 52 lång. Vi är sååå lyckliga! I fredags fick vi komma hem och sedan dess har det varit full rulle. Vi mår bra båda två och här kommer en bild på mitt lilla gryn:
Eftersom jag inte lär hinna sitta här så mycket som innan längre så önskar jag alla stort lycka till!