Inlägg från: emjh |Visa alla inlägg
  • emjh

Gravidtråd för oss som är över 35

Maramina skrev 2014-02-02 19:52:18 följande:
    Stackare! Jag ligger här och tycker synd om dig, och om mig själv. I fredags började rethostan. Host- och kräkreflexerna ligger alltför nära varandra för mig så hostattackerna slutar med att jag kräks. Så igår lyckades jag inte behålla något länge än max en halvtimme. Idag har det gått lite bättre. Men då har jag nu på kvällen istället gått och blivit magsjuk. Trodde först att det var sötningsmedlet från halstabletterna som gjorde sin verkan (brukar vara rätt känslig för sötningsmedel i vanliga fall), men insåg när jag läste innehållsdeklarationen att just dessa halstabletter är en av få som inte innehåller sötningsmedel utan är gamla, hederliga med socker. Kanske är det förkylningen som helt enkelt gått ner till magen?
    Usch, stackare. :(   Jag kräks nästan av hostan men inte riktigt. 
    Krya på dig!
  • emjh

Söt bebis Lindsey! :) 

Jag gick upp totalt 6 kg förra gången, jag är normalviktig men jag tror jag gick ner en del i vikt under grav. pga att jag mådde fantastiskt illa nästan hela tiden (kräktes flera ggr/dag, åt postafen).

Första gången använde jag mina vanliga byxor till v20, nu får jag ont i magen om jag knäpper dem och jag är bara i v6+4. Frågan är om jag inte börjat gå upp i vikt också. 

Till er som förlorat barn: jag beklagar verkligen. 

• emjh

Jag har berättat för min familj och en kollega/kompis. Makens familj bor en bit bort och denna gång vill vi berätta när vi träffas (förra gången blev det via telefon). Men jag kommer inte kunna hålla det hemligt särskilt länge, berättar ev. för chefen nästa vecka, vill nämligen göra lite ändringar med arbetstiden.

• emjh

Jag har börjat må riktigt illa nu. Det enda jag kan tänka mig att stoppa i mig just nu är fil, popcorn, vinteräpplen, morötter och jordnötssmör (el. ringar). Och glass, men bara en speciell sort. 
    Suck.  Får väl satsa på fil, äpplen, morötter och popcorn. 

Idag hostade jag så att det kom näsblod (?), lymfkörtlarna på halsen är jättesvullna och jag har ett snyggt rött streck på halsen som suttit där hela veckan. Känner mig verkligen härlig på alla sätt. :/ 

Nej men fy vad jag gnäller, det är bara så trist just nu. 

• emjh
    Maramina skrev 2014-02-07 17:42:59 följande:
    Vad har du testat mot illamåendet? Ingefärsavkok? Postafen? Lergigan Comp? Akupunktur? Det där illamåendet är verkligen inte kul! Jag gick in i vecka 21 och tror stundvis att jag blivit klar med illamåendet och krökningarna men då kommer det på nytt
    Inte så mycket än. Förra gången åt jag postafen. Ingefärsavkok, tanken på det fick mig att vilja kräkas, men jag har faktiskt gjort ingefärste nu så vi får se om det gör någon nytta. 

Åt citronyoghurt och macka igår kväll, blev glad för det verkade funka. Dröjde inte länge förrän jag fick panikont i magen och allt kom upp igen. Kul. :/ 

Jag hade myom förra gången, undrar om det kommit igen och det är därför jag mår så illa. Ska höra med min BM när jag ska dit på onsdag.
  • emjh
    Maramina skrev 2014-02-08 19:05:16 följande:
    Inte kan väl myom göra illamåendet värre? Eller? I då fall: alltid lär man sig något nytt!
    Jag vet inte, det är en teori jag har bara. Eftersom mitt myom var så stort så tänker jag mig att det hela tiden tryckte ihop allt i magen där det redan var trångt och att det gjorde illamåendet värre. 
    Men det är bara teorier. Jag vet inte ens om jag har myom nu men det ska bli intressant att se sen på RUL.
  • emjh
    Maramina skrev 2014-02-08 23:01:56 följande:
    Illamående blir man av gravidhormonerna så jag tror inte du ska behöva oroa dig över det! Men för att lugna och slippa oroa sig så kan det vara bra att fråga barnmorskan.
    Jag oroar mig inte. Har jag det så är det så, det är inte mer med det. 
  • emjh
    Kaa76 skrev 2014-02-08 23:38:08 följande:
    Du får gärna berätta vad de säger! Har aldrig haft myom innan och känner mig lite allmänt okunnig. 
    Myom är oftast godartade och inget hinder. Om de blir för stora kan de sitta i vägen för en vaginal förlossning och innebära att kejsarsnitt är enda alternativet (så skulle det ha blivit för mig). 

En annan komplikation är att myomet vrider sig och "dör" och det ska orsaka hemska smärtor (har jag sluppit tack & lov). Mitt stora myom (hade flera) fick näring av graviditeten och växte, från 8,4 cm vid RUL till 10 cm vid operationen ett par veckor senare. 

Anledningen till att jag opererades (har jag kanske redan skrivit) var att de trodde det var en malign tumör. 

Har man stora myom kan de trycka på urinblåsan och göra att man måste springa på toa ännu oftare, orsaka tyngdkänsla i magen mm. mm. (smärta, riklig mens osv.). 

Men som sagt, oftast är det ingen fara eller något man gör så mkt åt och det är ganska vanligt, iaf. mycket vanligare än jag trodde. 
  • emjh

Jag läser men har inte orkat skriva på länge. Jösses vilken trötthet, gick hem tidigare i måndags bara för att sova. :)  Idag är första dagen på länge som jag inte känner mig helt borta. 

Jag har varit på inskrivning (hälsosamtal) och nu är det inget förrän div. prover ska tas om tre veckor. 
    Hon kollade ingen vikt, blev lite förvånad. Hon frågade hur mkt jag gått upp förra gången och det var ju inte mycket så det kanske inte behövdes nu. 

Hur som helst, magen är stor tycker jag själv, men det är nog mest att den är svullen. 

• emjh

Lägger till mig själv...

BF-lista 
    21 Juni, InsaneJane 
    26 juni, Maramina 
    2 juli, Mallan74 
    9 juli, Lindsey Egot the only one 
    1 augusti, Sessan78 
    6 september, Kroken 
    10 september, Leppardette 
    14 september, Lina 7710 
    14 september, Kajsamupp