Inlägg från: PoL |Visa alla inlägg
  • PoL

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej tjejer!

Sessan, vad skönt att höra

Jag har oxå haft påtagliga sammandragningar båda tidigare grav från kanske v18? Men har gått över tiden båda ggr, det har varit kroppen som jobbat på att förbereda sig.

Välkommen valere (hoppas jag fick namnet rätt )! Fullt normalt att reagera så, tror jag. Lika normalt som alla andra starka känslor som kommer hehehe.

Själv jobbar jag på att få mkp i en närliggande kommun då man här endast ger det till högriskgrupper. Hoppashoppas... V10 (9+6) idag. Nu går plötsligt tiden långsamt?!

• PoL
    Insanejane77 skrev 2014-03-06 14:29:11 följande:

Idag i v 25 har jag varit inne på kontroll på sjukhuset. Jag har inte mått så jädrans bra av och till, huvudvärk som inte är av denna värld, galen puls och hjärtklappning och varit jättetrött och flåsig och har mått bäst när jag fått vila. Har varit och kollat mitt blodtryck flera gånger hos min BM och det har varit gränsfall till högt på 140/60 men idag så låg jag på 160/70. Min läkare skrev ut blodtrycksmedicin åt mig så jag hoppas att det kommer kännas bättre snart. Jag har känt på mig att det var något ett tag nu och även om det är tråkigt att ha högt BT redan så känns det skönt att få bekräftat att man inte bara inbillat sig iaf. 
    Jag fick göra ett tillväxtultraljud och kolla på mitt lilla gryn också (för att min förra var så himla stor) och hon vägde 720 g och levde loppan där inne och sparkade på mina revben Solig Fick ännu en gång bekräftat att det ju är en liten tjej vilket känns skönt så slipper stackars kalle bära alla de klänningar jag köpt de första månaderna haha!

So far so good!

Någon mer som har blodtrycksbesvär? 

Åh, inget vidare!

Hur stort var ditt första barn vid födseln? Gick fl bra o ska du föda vaginalt nu om denna med verkar bli stor?

Hihi tur om det inte blir en kille som får ha klänningarna
  • PoL
    Insanejane77 skrev 2014-03-06 20:45:17 följande:

Min dotter var 26% över snittet och vägde 4545 g i v 37. Hon dog i min mage och jag slapp föda ut henne utan fick det snitt som jag var lovad sedan innan. Snittet gick bra och det återhämtade jag mig rätt snabbt ifrån men det tog lite längre att bli frisk från havandeskapsförgiftningen och HELLP-syndromet. Men fick åka hem efter 3-4 dagar och ta det lugnt hemma istället. Jag är lovad snitt denna gång också så egentligen spelar ju storleken på bebisen ingen som helst roll, men man tänker på något vis att man misskött sig och att bebisen inte ska må bra om den är för stor... Märkligt tänk!

Kaa76 skrev 2014-03-06 19:43:20 följande:Jobbigt med blodtrycket, men skönt att det ändå var som du trodde (värsta som finns är när man känner att något är fel och de inte hittar något...)  
    Vad skönt att allt såg bra ut med den lilla också

Jag har haft preekpampsi med ett av mina barn men problem åt andra hållet med de andra, så även denna gång. Är i v.18 nu och så fort jag rör mig blir jag yr, är jobbigt att ställa mig upp osv.  just för att det känns som om jag kommer att svimma. 

Exakt! Jag avskyr att vara inbillningssjuk :D Det är aldrig kul att ha blodtrycksproblem åt vilket håll det än är för man mår ju inte väl liksom. Vad låg ditt blodtryck på när du hade preeklampsi? Och vad låg det på när det var lågt nästa gång?
    Åh, ledsen det låter som att du hittat en trygghet i denna graviditet, starkt!! Stort barn är ju lite på gott o ont. Jag är själv inte så stor (165) men får stora barn. Den senaste vägde 4,8 och var 58 cm lång. Jag fick tyvärr en sfinxterruptur så nu är jag inne på ks helst

Hur gick det med läkningen av ks? Ni som varit med om det, hur snabbt har ni klarat av vardagen (laga mat, tvätta etc) efter? Hade ni några komplikationer?
  • PoL

Insanejane77 vad tufft att behöva kämpa så med vården o inte känna sig trygg med det de gör! Hör en del säga att i Sverigebehöver man vara frisk för att klara av vården...

Det tog ca 6 mån efter fl innan jag kände mig återställd (bra kontroll över musklerna i nedre regionen o ingen smärta), hade en massa övningar från sjukgymnasten att göra var dag bla. Så det gick ok, tack. Men jag slipper det gärna en gång till!

Mjölkchoklad: välkommen hit!

Tack tjejer för att ni delar med er om erfarenheter kring ks, låter klart positivt! Jag är ju ensamstående, så ska det bli fl-skador föredrar jag såna jag kan planera o förbereda inför

• PoL

Lina7710: grattis till bra Kub-resultat!!!

Dragonwoman: låter som en tuff dag, din stackare du borde göra som jag: äta massa goda kakor hihi. Jag är oxå väldigt trött på kvällarna men uppenbarligen hjälpte kakor flin.

• PoL

Tusa: här är en till... Sen jag plussade använder jag i princip bara ljusa underbyxor för att snabbt kunna se om nåt är på tok

Maramina: det låter tufft, kan det vara läge att gå ner i tid? Deltidssjujskrivning?

• PoL

Emjh: rent spontant skulle jag inte gissa på foglossning, som mer brukar kännas i höfter och sittytan och undertill (och/eller). Det finns duktiga naprapater som behandlar gravida, kan vara bra att kolla upp det så du slipper ha ont

• PoL
    emjh skrev 2014-03-09 20:19:42 följande:

PoL: Tack! Jag har aldrig riktigt fattat hur foglossning känns men det var en bra beskrivning. Så är det inte för mig så då kan jag sluta fundera på det. Skönt. :)

Varsågod obs att jag inte på nåt sätt är expert annat än genom egen erfarenhet. Men som sagt kan nog en naprapat lr sjukgymnast hjälpa dig hitta orsaken
  • PoL

Här händer det grejer! Fick igenom remissen för mkp i en grannkommun o ska dit på undersökning och samtal på mån! Om det går att göra ett mkp blir det under nästa v! Iiiiih! Skönt och läskigt...

• PoL
    plopp76 skrev 2014-03-13 10:57:24 följande:

Nu vet inte jag om jag missat nåt... men varför vill du göra det? Inget som helst ifrågasättande alls, bara undrar. För jag minns inte att jag läst nåt om låga kub-siffror eller så :)
    Skippar kub helt den här gången då det känns viktigt att veta säkert och inte bara ha en sannolikhet.

Intressant att det är så mycket som skiljer åt i olika kommuner! Tex hur länge man får gå över tiden före igångsättning. Även mkp och fvp sa min bm igår att i Sthlm ger man 'bara' snabbrapporten/resultatet medan man här i Gbg kan välja snabbresultatet på de vanligaste kromosomfel lr den utökade varianten (som då tar ett antal v till attgöra). Känns inte förtroendeingivande- speciellt inte detta med hur länge man får gå över tiden, då det ändå är kopplat till viss risk för barnet
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35