Inlägg från: plopp76 |Visa alla inlägg
  • plopp76

Gravidtråd för oss som är över 35

Scarlett01 skrev 2014-01-07 09:43:01 följande:
    BM ringde nyss med svar på KUB (fick ju vänta på svar eftersom de tappat bort mina prover)
    Vi fick låg risk inte för att jag varit orolig egentligen, men skönt ändå! Vi fick 1:8000 på Downs, och 1:20 000 på de två andra avvikelserna Bra start på dagen

Härligt! Heja!
  • plopp76
    Patricia4 skrev 2014-01-07 12:56:50 följande:
    Välkommen MinM, kul med fler i tråden!

Varning för ett gnäll inlägg: Blev mäkta irriterad på barnmorskan och de besked hon gav mig. Tydligen görs vare sig KUB eller moderkaksprov i Sörmland. Vi över 35 erbjuds NUPP eller/och fostervattenprov. Blir så irriterad över att det inte är samma överallt i sverige. Har dessutom jättedåliga erfarenheter av vårt landsting sedan förut och nu detta. Min senaste förlossning var katastrof och eftervården  likaså. Usch vill typ flytta från den här stan NU.Hörde knappt va hon sa och sen bad hon om ursäkt för att hon är ny på MVC ...tydligen jobbat på förlossningen förut. Gissa vem jag fick som bm? Ja just det. Hon är säkert bra, men vår kontakt började inte så bra.

Sen när jag blir upprörd så blir jag verkligen UPPRÖRD Demon. Typ PMS gånger 100. Kan knappt lugna ner mig på direkten .Sen blir jag gråtfärdig. herregud vad fjantig man känner sig. Vet ju inte ens om jag vill ha KUB. Men när nån säger att jag inte får det blir jag galen...Skrikandes

Nej hem och dra täcket över sig. Fick tid till nästa fredag och jag känner att det knappt värt att gå dit Rynkar på näsan

Säg, överreagerar jag? är det hormornerna som spökar??
    Jag skulle säkert oxå bli lite sur, det tror jag. Men sen är det ju så att du kan byta BM och du känner att den du fick inte passar dig. När jag pratade med vår sköterska på kliniken som vi gjorde utredning hos så sa hon att oavsett anledning så får jag byta om det inte känns bra.

Det låter verkligen som ditt landsting har en del att jobba med. Jag vet att jag sagt det förut, men i Jönköping dit jag hör har jag bara fått ett bra bemötande och intryck av vården. ÄN så länge vill säga!

Att alla alndsting erbjuder olika är ju egentligen helt befängt! Vi som vårdtagare ska inte bli drabbade beroende på vart vi bor, det är helgalet tycker jag! Det borde gälla likadant överaltt. Punkt!
  • plopp76

Vi kollade på barnvagnar redan innan vi plussade :) Vi har hittat två som vi ska kolla in lite extra. Den ena är Trille Viper 4S och den andra heter Icoo Peak air. Båda har en design vi gillar och stora svängbara framhjul som går att låsa om man vill.

Men steget till att beställa är LÅÅÅÅNGT än :)

Veckorna sniglar sig fram med illamående på förmiddagarna mest. Efter frukost är det värst... men äter jag inte tror jag att jag ska svälta... Känns som om kroppen formligen skriker efter mat då. Men så vips när jag har ätit mår jag så illa att jag önskar att jag inte ätit.

Så kan det vara, men synd att klaga ändå :)

• plopp76
    Kaa76 skrev 2014-01-10 21:22:15 följande:
    Fast samtidigt svårt att låta bli! :) 
    Mitt dygnet runt illamående som gjort mig mer eller mindre handikappad hela julen och nyår gick plötsligt över i måndags, innan jag började blöda igen. Skrämde livet ur mig. I går kom det tillbaks och i dag är det tillbaks med full styrka, kunde inte vara i samma rum som barnen som åt på jobbet idag ens (än mindre äta själv.) Och japp, nu gnäller jag igen för att jag mår illa samtidigt som det är så skönt att det är tillbaks! Tror man blir lite små knäpp av att vara gravid
    Jo jag antar att mitt illamående faktiskt är ganska lindrigt ändå :) Hoppas att det håller i sig så, att det inte blir värre.

Sambons mamma berättade att när hon väntade sambon så var hon som i en bubbla hela tiden mest. Mådde inte illa, inga cravings, inget ont, inge sömnproblem eller nånting. Hom mådde bara jättebra :) Min syster mådde riktigt APA, spydde som en liten räka hela tiden mest och gick ner massor i vikt vilket inte är så jättebra. Min mamma mådde inte illa vad hon minns, men å andra sidan minns hon knappt nånting från tiden vi var små... hahaha!

Jag är glad att jag mår ganska ok ändå, jag skulle gärna inte må illa alls.
  • plopp76
    Modesty Blaise skrev 2014-01-11 21:42:08 följande:
    Hej Preggos! Kan inte låta bli att kika in här ibland och se hur det går för mina gamla trådkompisar :)
    Ser att ni diskuterar barnvagnar. Har aldrig kommit så långt att jag börjat kolla in det men ramlade över en för ett tag sedan som jag gillade skarpt. Den är kanske inte den mest praktiska men o så fin! www.silvercrossbaby.com/Classic-Prams/ kensington/navy/
    Lite dyr kanske...
    Heeeej! *vinkar frenetiskt*

DEN var fin! Riktigt klassisk och fin! Jag tycker det finns mänga fina, men få som uppfyller det man vill ha. Tror man måste åka och känna på dem, testa att lasta i bilen och sånt innan man kan fatta ett beslut. Svårt det där!
  • plopp76
    Kaa76 skrev 2014-01-12 13:39:18 följande:
    Men nu blir jag ju knäpp på allvar, har försökt posta två gånger men meddelandet bara försvinner! *hatar min internet uppkoppling!*

Nåväl, tredje gången gillt kanske? 
    Idag går jag in i vecka 10, känns skönt, embryo tiden är med andra ord över, borde ju vara ett klart steg i rätt riktning Glad. Jag har inte blött mer sedan i måndags, fast nu fick jag en brun flytning men är inget som direkt oroar mig nu. (efter 3½ vecka med blödningar börjar jag lugna mig lite, verkar vara en sådan graviditet.) Fast jag hade velat veta varför jag blöder som jag gör. Är lite konstigt också, blödningarna kommer alltid i samband med att jag ändrar läge eller så. Som in julas, hade suttit och tittat på TV länge, reste mig samtidigt som jag nös och hela bindan och byxorna blev fulla med blod, var helt säker på att det var kört då. Och sedan kom det inte mer. Känns som om det blöder någonstans utan att det riktigt rinner ut innan jag rör på mig, samma sak med dessa brun blandade eller rosa flytningar, de kommer när jag av någon orsak har rikligare flytningar. (ursäkta detaljerna Flört.) Har i alla fall KUB på 1½ vecka, den 23/1, (japp, några dagar tidigare än det går, vet inte hur de tänkte där) är skönt att inte behöva vänta så länge innan någon tittar till den lilla igen, vill inte åka till gynakuten hela tiden, och då jag bara haft en mindre blödning sedan senaste UL så finns det ju inget som tyder på att det inte skulle vara ok fortfarande. Men oroar mig, det gör jag ju ändå. 

Ang. detta med barnvagn,, är det bara jag som kommer köpa en begagnad? Antar att jag kommer leva ett lika aktivt liv med detta barn som med de andra och då känns det dumt att köpa en helt ny vagn som jag känner att jag behöver vara rädd om. Funderar hur tidigt jag kan köpa en bara, nu är ju alldeles för tidigt (hindrar inte mig från att titta på blocket varje dag i alla fall!) men samtidigt är det ju knepigt med begagnat, gäller att passa på när tillfället dyker upp, men kommer nog vänta tills v.25 innan jag börjar leta på allvar i alla fall. 
    Jag förstår din oro, verkligen. Jag har än så länge varit lyckligt lottad och inte blött något alls. Jag kan tänka mig att det gör en väldigt rädd och orolig varje gång det händer... usch! Jag håller alla tummar för att det ska gå bra för dig Kaa! Jag ska på mitt första VUL på torsdag, pirrigt!

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig begagnad, men det är min sambo som tycker att det känns ofräscht. Det tycker inte jag så jag ser inte problemet :) Han har sagt att han hellre köper ny och sen säljer den, på så sätt får man "tillbaka" lite då.

Jag sitter och kikar på klädpaket på blocket, finns ju hur mycket som helst man kan köpa! Dte är ju bara att tvätta ordentligt så är det som nytt, många hinner ju inte använda kläderna mer än en eller två gånger. Så det ska jag köpa sen, lite senare fram i vår :)
  • plopp76

Hej hej!

Jag hade förstoppning först där direkt efter plusset tror jag. Eller förstoppning... men TRÖÖÖÖÖGT. Sen vände det och nu är det snarare tvärt om. Får ibland verkligen skynda mig så det inte händer en olycka :/ Eller riktigt så illa är det väl inte. Men jag kan inte gå och hålla mig nån längre stund, utan det är raka vägen till toa som gäller. Inte vidare roligt på jobbet med kontorslandskap Rynkar på näsan

Men men, på torsdag blir det VUL och jag är så grymt förväntansfull!

En annan sak som jag kom att fundera på igår. Det här med att vara hemma och mammaledig sen. Vi kommer troligen kunna styra upp det så att jag kan vara hemma rätt länge om jag vill. Och jag tror att jag vill det. Tänker att ska jag göra det här en gång i livet så vill jag ta vara på tiden i början. Den kommer ju aldrig tillbaka. Sen kanske jag vill börja med att jobba bara 2-3 dagar i veckan. Det ska bli intressant att se hur jobbet ser på det. Bävar för att överhuvudtaget tala om att jag är gravid...!

Aja, det är ett problem som kommer längre fram :)

• plopp76
    Patricia4 skrev 2014-01-14 10:06:27 följande:
    Hej Ploppen:)
    Låter skönt att vara mammaledig länge. Jag tror att vår bebis kan vara hemma 1,5 till 2 år men att jag efter amning jobbar obekvämt 60%.

Ska till läkare nu kl 11. Får se om vi får vul. Läste i en tråd att det inte var helt hundra att man såg hjärtat än. Det var nån som har varit i början av 7+ och såg inget men envecka senare syntes hjärtat ticka. Vi är på 7+ 4 om vi räknar MA som mensens sista dag. Funderar på om det vore smartast att skippa vul för sen kommer jag bara noija..:( och vänta så att man får helt säkert besked..

Hur skulle ni göra?

Om du känner dig orolig att man inte kan se nåt så fråga om du kan få komma en vecka senare istället. Så slipper du oroa dig.

När jag ringde till min klinik och berättade att vi inte behövde åka till Linköping för IVF så räknade hon och sa att denna vecka (som då skulle bli 7+4) skulle gå bra att komma och se hjärtat på VUL. Hon bokade torsdag och sa att då ska vi kunna se hjärtat. OM dte nu inte syns så kommer jag nog inte noja så mycket, då får vi åka tillbaka helt enkelt.

Men alla är ju så olika som personer oxå, så om du känner att det skulle tära för mycket på dig så boka om tiden.

Kram!
  • plopp76
    Patricia4 skrev 2014-01-14 12:09:22 följande:
    Vi har sett en liten bebis med hjärtslag :))
    Läkaren tyckte allt såg bra ut, alla värden bra ingen infektion eller nåt. En liten brun flytning som hon inte såg ut att påverka graviditeten:)

Vet att det inte är ngn garanti men ett litet steg åt rätt riktning:)) yippii!!!!

Härligt! Heja!
  • plopp76

Himmel! Somnade vid halv nio igår och har sovit som en klubbad... med avbrott för det obligatoriska toalettbesöket då. Blev sen upp ur sängen, fick ta en senare buss till jobbet. Somnade på bussen och vaknade en hållplats sent. Sitter på jobbet och tror att jag ska tuppa av. Så jäkla trött!

Fattar inte hur man ska orka de här veckorna, så galet trött så jag vet inte hur jag ska hålla mig vaken. *gäääääsp*

Illamåendet har varit under kontroll senaste dagarna, men idag är det igång igen... Huvva!

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35