Inlägg från: PoL |Visa alla inlägg
  • PoL

Gravidtråd för oss som är över 35

kajsamupp skrev 2014-08-03 21:23:23 följande:

Zuzzi - Grattis!

Jag mår också bra, främst på fm sen på em känns det slm om magen ska spricka. Sover sämre och får då ont i höfterna, men har dock inte ont i övrigt och jag ska inte klaga. Har sex veckor kvar om jag minns rätt och ska inte jobba mer. Har också köpt några plagg i st 50, vilket dottern inte hade men som vi saknade då. Ska kolla upp det där m boxar, låter intressant!

Låter bra, o härligt att vara ledig fram till bf!

Visst känns det som att magen blir mer o mer full/spänd...

Strlk 50, vad supersöta plaggen är i den strlk! Jag får stora bebisar så jag köper 62 direkt.

Säg till om hittar nån riktigt bra box i den jag fick från Apoteksgruppen fanns en mam napp, weleda calendula baby oil, Åhlens mössa o kupong, föräldratidning, en windy pysventil (vete sjutton om jag vågar prova en sån!), en ansiktskräm samt läshäfte om spädbarn. Helt ok, tycker jag.
  • PoL
    Kroken skrev 2014-08-04 09:41:54 följande:

www.barnnet.se/tips/gravid-har-ar-alla-gratis-babyboxar-gravidboxar-1222

Här är en länk till en sida som samlat alla boxar man kan skicka efter/hämta smile1.gif

Jag har tänkt hämta ut Apoteksboxen men inte kommit till skott än. Finns nämligen inte i min stad eller i grannstaden just det Apoteket så måste iväg en bit till.

Visst är det just det som är nackdelen med flera av dessa boxar; de behöver hämtas ut på ställen man kanske inte har nära... Får väl bli en avvägning om körsträcka & kostnad är värt det
  • PoL

Hej Irmeline! Hur mår du nu? Minns att vi tidigare undrat vem av oss som får först då vi båda lär gå över tiden, men nu blir det nog jag - får ks 30/9! Längtar efter att träffa bebisen men är inte färdig med graviditeten än haha.

Nästa gång nån lägger in bf-listan får ni gärna justera mitt datum, tack

• PoL
    Irmeline skrev 2014-08-05 21:51:22 följande:
    Jodå, jag mår ok. Svårt att sova bara med både värme och mage Flört
    Har dessutom börjat jobba igen så uppgång kl 06...

Jag ska jobba till 30 september så hoppas verkligen du får före annars blir det tight Tungan ute
    Skönt att höra! Visst är det lite svårare att sova nu... Jag fick låna glidlakan pga foglossningen o de är guld värda - såå mycket lättare att vända på sig i sängen hihi.

Här har vi oxå återgått till jobb o vardag. Men du ska jobba så nära inpå? Varför det, om jag får fråga?

Tack för hjälpen m listan
  • PoL
    Aftonstjärna skrev 2014-08-06 19:28:39 följande:

Pol- spännande med födelsedagen inprickad!! Inte så långt kvar nu!

Jag har 10 veckor kvar, känns rätt nära det med. Börjar jobba nästa vecka då barnen börjar skolan, har en massa jag måste hinna med innan jag blir ledig, kommer nog att jobba så länge jag bara orkar även om man officiellt blir mammaledig en månad innan bf här i Finland. Är egenföretagare så har en del jag måste få undanstökat så jag får snusa bebbe i fred sen! Känner mej riktigt inspirerad att sätta igång efter sommaren, bara det skulle bli lite svalare! Fixar nog inte att jobba i denna värme!

bf 23 oktober
    Låter bra härligt att Finland har ett sånt upplägg, hur ser det ut ekonomiskt? Får man f-penning?
  • PoL
    Aftonstjärna skrev 2014-08-07 09:52:47 följande:
    Jo, man får föräldrapenning tills barnet är 9 månader, de första 4 månaderna (varav en innan barnet föds) är bara för mamman, sen kan man dela hur man vill. Pappan får 9 veckor, som är bara för honom, som kan tas ut när som helst under perioden. Om barnet vårdas hemma efter 9 mån får man hemvårdsstöd tills barnet är 3 år.

Hur länge betalas föräldrapenning ut i Sverige?  
    bf 23 oktober
    Aha! Här får man ersättning under 480 dgr, av dessa är ersättningen under 390 dgr baserat på sjukpenningnivå och resterande 90 dgr är lägstanivå (vilker ger 180:- per dag). Upplägget här är krångligt men fördelaktigt man kan välja att ta ut en hel dags ersättning, man kan likväl ta ut tex 1/4 ersättning per dag. Så i huvuddrag styr du lite själv tidslängden baserat på hur du tar ut ersättningen.
  • PoL

Aftonstjärna: visst är det ett bra upplägg här i Sverige - och föremånligt!

Jag har väl lagt upp nån bild på bebismagen på Fb hoppas du fått härlig respons

Lagonbutwhy: förlåt, men jag är rätt kass på att tyda såna bilder! Berätta, vad är det vi ser?

• PoL

Kajsamupp: hihi det är snart!! Härligt att få förbereda klart.

Aftonstjärna: härligt med den responsen! Jag har tyvärr inte upplevt enbart positiva reaktioner den här gången - verkar som att folk har åsikter om det mesta o tror att de har underlag för att göra en bedömning. Suck. Nåväl, vad vet de

• PoL
    Aftonstjärna skrev 2014-08-09 20:40:12 följande:
    Vad tråkigt! Rynkar på näsan Ingen har vågar säga någonting negativt åt mej, men många har ju blivit förvånade, de har väl trott vi är klara med barn då våra stora redan går i skolan, men tji fick dom! Fick faktiskt fler höjda ögonbryn då jag var 25 och gravid med vårt första barn! Då var det var t.o.m. en kompis som rakt ut undrade om det var ett misstag!! Då hade jag ju varit babysjuk i flera år redan, men vi mognar ju olika snabbt. Samma man fick just sitt första barn vid 40+ Skrattande Hur som helst tycker jag folk kan hålla sina ovälkomna åsikter för sig själv!
    bf 23 oktober
    Ja, verkligen trist

Det är precis det jag menar - antingen är man för ung, lr för gammal (lr som i mitt fall både för gammal, ensamstående o väntar 3e barnet gubevars! Måtte ju vara ett misstag! ). I mitt fall är det ju tvärtom oerhört väl genomtänkt o planerat (nja, hade iof inte haft nåt emot att vara ett par år yngre men det kan man knappast ändra haha).

Knäppt. Alla barn är en gåva o borde vara välkomnas till världen! Säger som du att det vore bättre om folk höll sina ovälkomna åsikter för sig själva
  • PoL
    jamieblue skrev 2014-08-09 22:05:07 följande:
    Man ska vara 29 år, ha haft samma fasta jobb i två år och ett stadigt förhållande sedan fyra år tillbaka. Då och bara då får man lov att skaffa barn! Tungan ute
    Haha precis
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35