Inlägg från: Irmeline |Visa alla inlägg
  • Irmeline

Gravidtråd för oss som är över 35

Lejoninna77 skrev 2014-02-13 15:37:32 följande:

Hej! Jag hoppar in här jag med,jag fyller 37 i sommar och väntar mitt 7:e barn(v.7)De andra 6 har jag fått innan 35,så det jag funderar mest på nu är OM jag bör göra några tester eller ej,jag har inte gjort några alls med de andra..

Är det mest vanligt m fostervtnprov när man är över 35? KUB-test har jag sett nämnas,men vet ej vad det innebär riktigt.

Är det någon här som INTE gjort tester och isf. varför?

Wow ,7:e!! Hur gammal är äldsta?

Kub är kombinerat ultraljud och blodprovet kring v12, ger en risk för kromosomavvikelser bl.a. Det är riskfritt och ofta gratis över 35. Där kollar de även att annat ser bra ut, vilket jag tycker är skönt. Jag skulle inte gå direkt på fvp om jag inte hade en förhöjd risk apriori (mer än ålder) då det innebär en viss risk.
  • Irmeline
    Maramina skrev 2014-02-13 20:27:47 följande:
    Lejoninna: Vissa landsting har att alla får göra KUB om de vill det. Många som gör KUB gör nog också det bara för att få ett ultraljud. Sedan så kan man även göra det privat. Vi gjorde det med dottern då jag inte hade passerat 35 år, men då, precis som nu så ville vi ändå göra det för att kunna förbereda oss mentalt om det hade varit så att risken för fel hade varit stor
    Japp, fick det gratis förra gången då jag var 32. Stockholms läns landsting.
  • Irmeline
    SweetLi skrev 2014-02-16 20:02:55 följande:

Hej hopp! 36 år och väntar mitt tredje barn. Mina två tidigare kids är 8 och 19 år så det var ett tag sen sist :) Är nu i v 10 Jag vill göra ett kub test men vad är skillnaden på det och RUL test?

Kub är blodprov och ul i v12 ung, rul är rutin-ul i v19 ung.
  • Irmeline
    plopp76 skrev 2014-02-18 10:07:52 följande:
    Det gick bra idag :) Den lilla for runt och levde om där inne. Dom gjorde undersökning och konstaterade att moderkakan ligger vid mynningen till livmodern och därav blödningen. Hon såg att det låg klumpar i livmoderhalsen, dom kommer att komma ut under ett par dagar troligtvis så jag ska inte bli rädd. Hon sa att allat annat såg fint ut. Hjärtat slog och det viftades på som sjutton :) Klumparna är rester av en blödning så det kommer att komma ut så småningom.

Har ett återbesök om två veckor, läkaren ville se så klumparna försvinner och att moderkakan växer med livmodern uppåt som den ska. Hon sa att jag inte ska vara orolig utan ta det lugnt ett par dagar och bara prioritera mig själv.

SÅ lättad! Och ändå har jag ju läst om just detta... men man stressar ju igång ändå. Usch vilken pärs nu senaste dygnen. Men nu ska jag bara kolla OS, lyssna ljudbok och njuta av att ha sett den lilla plutten där inne!
    Grattis, vad underbart! {#emotions_dlg.flower}
  • Irmeline
    MinM skrev 2014-02-19 18:37:43 följande:

Allt såg normalt ut på RUL idag och det blir en liten tjej :D

Kul! :)
  • Irmeline
    emjh skrev 2014-02-19 19:19:01 följande:

Jag läser men har inte orkat skriva på länge. Jösses vilken trötthet, gick hem tidigare i måndags bara för att sova. :)  Idag är första dagen på länge som jag inte känner mig helt borta. 

Jag har varit på inskrivning (hälsosamtal) och nu är det inget förrän div. prover ska tas om tre veckor. 
    Hon kollade ingen vikt, blev lite förvånad. Hon frågade hur mkt jag gått upp förra gången och det var ju inte mycket så det kanske inte behövdes nu. 

Hur som helst, magen är stor tycker jag själv, men det är nog mest att den är svullen. 

Också fruktansvärt trött, kan typ somna stående... Ska på inskrivning imorgon. Fick inte väga mig en enda gång sist, så det är väl olika hur viktigt de tycker att det är!
  • Irmeline
    kajsamupp skrev 2014-02-19 20:54:29 följande:
    MinM- Härligt att det såg fint ut!

Tusa- Grattis till plusset och den spännande tid ni har framför er. Och roligt att du liksom jag är IVFare. Vi fick en dotter för 4,5 år sedan via IVF och hade turen att lyckas på första försöket då, efter att ha försökt på egen hand i nästan två år utan resultat. Och nu, efter flera års försök igen och i princip med hoppet ute är det en rackare som kommer fram utan hjälp, vid 39 års ålder! Gissa om jag blev förvånad?
    Ett underverk :)
  • Irmeline
    plopp76 skrev 2014-02-21 12:19:12 följande:
    Jooo, på sätt och vis :) Vi hade tid för första mötet den 16:e jan och plussade den 23:e december. SÅ oväntat oxå i just den cykeln. Vi hade fått till det en enda gång och då halvdant. Sen åkte vi iväg över helgen och fick inte till det nåt mer. Så jag hade redan siktat in mig på nästa ÄL och börjat räkna på när det var dags för den. Så kom plusset! Som världens bästa julklapp!

Var lite samma här, vi tajmade alla äl perfekt, sex fyra dar på raken, men sen så höll vi på att missa äl sist, jag såg lite äl-sekret och tänkte att nu närmar det sig om några dagar kanske , hade sex och tog sen ett äl-test som var positivt till min förvåning. Dagen efter hade jag äl. Och 11 dagar senare plussade jag. Det minsta äl-sex vi någonsin haft! Skumt det där ;)
  • Irmeline

Inte sett nån BF-lista men skulle vara kul att ha, jag börjar så får ni gärna haka på Glad

BF-lista {#emotions_dlg.flower}

14 September, Lina 7710
    3 Oktober, Irmeline

• Irmeline
    plopp76 skrev 2014-02-26 12:26:58 följande:
    Idag var vi på KUB-test. Allt såg bra ut och vi fick låg risk på alla tre trisomierna. Känns väldigt skönt! Underbart att se den lilla parveln igen! Den ville dock inte ge oss en sån där riktigt fin profilbild, men två ganska fina fick vi. Plutten Hjärta

Nu är det ett par veckors väntan och sen RUL. Spännande!

Vad skönt! Glad

Ska på VUL om en timme och är väldigt nervös att det inte ska vara någon därinne.
    8+4 idag..
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35