Kaa76 skrev 2014-01-16 18:16:15 följande:
jag funderar lite över den här infon som man får överallt på nätet, att det är efter 9 veckor moderkakan börjar bildas men att den inte tar över helt fören 12 hela veckor, känns som något "alla" känner till. Men det stämmer ju inte! Både då jag fick missfall i vecka 8+0 och nu när jag var inne för vul först i vad som måste varit 8+0 och sedan 9+4 (enligt läkarna som undersökte mig) så pratade de om moderkakans placering osv. Tittade lite i de böcker jag fått från mödravården både då jag väntade min äldsta dotter -95 och nu då jag nästan räknas som förstföderska igen, och där står det om moderkakan just från v8 (dvs. 7+0) och som jag fattar det rätt har den tagit över det mesta långt innan v.12...
Spelar ju ingen roll i slutändan för oss, men jag tycker det är lite märkligt ändå, eller nej, har forskat lite kring hur föreställningar sprids och blir till fakta inom media och över nätet så egentligen är jag väl inte förvånad, men kanske lite ändå? Hur mycket litar ni på vad ni läser på nätet? Litar ni mer på sådant ni hör från många håll eller på vad läkarna säger?
Jag förstår vad du menar och hur du tänker. Jag litar på det som läkarna säger och den fakta som är underbyggd med källor. Resten sållar jag faktiskt ganska frisk med. Sen finns det väl vissa "sanningar" som man tar till sig för att det låter vettigt och kan ha en bra grund, men i stort så går jag på det som är vedertaget inom hälsovården.
Nätet är ju fantastiskt på många sätt, men oxå en källa till att skapa många experter inom olika områden.