Gravidtråd för oss som är över 35
Välkommen PoL och Knytet
Välkommen PoL och Knytet
zizuna: Stort grattis!
Lepardette: Grattis till fint KUB!
FruFa: Använde något liknande bälte förra gången och kommer plocka fram det sen när magen blir större, kändes bra att det bältet låg långt ner på höften då och inte på magen.
Knytet: Hoppas du slipper blödningar snart! Jag har varit konstant illamående fram tills elfte veckan passerade. Nu har tolfte veckan passerat och det är mkt mindre besvärande men kväljningarna kommer ändå med jämna mellanrum och kvällen är fortfarande värst. Förra gången försvann allt på en dag när tolfte veckan tog slut så jag hoppas det ger sig helt snart även denna gång.
Sessan: Många stora kramar.
Idag gjorde vi ultraljud och fick låg risk på KUB. Liten var 6 cm och sprattlade och hade storasysters lilla uppnäsa Kändes så skönt att få se att det var en liten där och att den verkade må bra. Träffade en vän (en mamma jag har förtroende för från förra mammagruppen vars dotter är en av min dotter Kajsas bästa vänner) på bussen hem från KUB. Jag har redan gråtit med henne när pappa dog och nu bara bubblade det ur mig och jag började lipa där i busskön när jag berättade. Inte helt oväntat, jag har lätt till tårar, men i busskön... Sen under middagen berättade vi för Kajsa att hon ska bli storasyster och hon blev så glad!
Oj, vad här skrivs, skoj! Och välkommen till er nya.
Dragonwoman: Jag fick också börja m Niferex vid inskrivningen i typ v 9. Får gruva mig varje kväll för jag tycker det är så obehagligt att ta dem.
Emj: Låter som foglossning tycker jag. Fråga bm om tid till sjukgymnast, det finns mycket man kan göra själv för att minska besvären.
Själv tycker jag tiden går lite snabbare nu. Är vips i v 14. Tyckte illamåendet blev bättre ett tag men nu är det lite värre igen.
Suzzi o Singoalla, välkomna hit!
PoL: Hoppas de fick tillräckligt mycket i provet och att det blir bra resultat!
DragonWoman: Nu är det mest kaffe jag inte klarar, det mesta annat går bra trots att de stillastående tarmarna ger mig ballongmage och illamående om kvällarna. Men förra gången minns jag att jag i början levde på skogaholmslimpa för jag inte fick ner något annat, och att det var många maträtter som liksom inte alls smakade bra och som nästan vände i munnen.
Idag har jag en ledig dag. Så skönt, tog en promenad i solen, strosade i centrum och har redan fixat flera sådana när samtal som jag aldrig hinner med annars.
Lovebites75- Grattis och välkommen.
Irmeline- Härligt!
Singoalla- Ja, min mage varierar. På morgonen är den lite större och mjuk, på kvällen när tarmarna stått stilla hela dagen bara växer den och blir stor, uppsvälld och stenhård. Då blir jag illamående av sjösjuka eftersom det känns som om det skvalpar i magen.. Apropå symtom så försvann mina över en dag i v 12 förra gången.
Knytet- Vad skönt att pyret mår bra! Får hoppas du slipper sådan där blödningar resten av graviditeten. Och ta en tidig kväll efter denna jobbiga dag, du och din väninna kommer behöva ett Knyte med ork framöver.
emj- Fast det är ju här man SKA och KAN klaga och berätta precis hur jävligt det är just nu. Visst kan man göra det där hemma och för bm också, men förståelsen kanske inte alltid är den bästa. Här är vi ju alla ungefär i samma situation, även om vi inte har samma problem och svårigheter. Och det är ingen dans på rosor, som någon skrev, utan nio månader av mer eller mindre oro, jobbig eller ond kropp, svullna ben, blödningar, illamående, halsbränna, uppsvälldhet etc. Så fortsätt skriv precis det du behöver skriva, tycker jag. Det är ju därför vi finns här, så att säga
Singoalla- Nej! Usch och fy, vad orättvist livet kan vara. Många kramar till dig och familjen.
Ka76- Låter som en jobbig period för dig och din dotter. Hoppas ni kan ta hand om varandra!
DragonWoman- Skönt att plutten mår bra och att det ser fint ut!
Jag är nyss fyllda 39 år och bor i Huddinge. Har en IVF-dotter på 4,5 år sedan tidigare och en spontan på väg, beräknad 14 sept om jag inte minns fel
Knytet- Härligt!
Myc- Välkommen hit!
emh- Vilket bra tips att filma, det ska jag försöka komma ihåg!
En fråga till er som gått lite längre.. Har ni börjat känna något och när gjorde ni det i så fall? Jag inbillar mig att jag kanske känner något pickande långt ner i buken, är i v 15+3 idag. Men sen tänker jag att lika gärna kan vara tarmarna Med Kajsa kände jag första gången i v 18-19 har jag för mig, och då fladdrade det en fjäril där inne. Så känns det inte nu dock.
Eländes elände här i gruppen
Usch vad otäckt med ett hjärta som rusar på både dig och bebis, Insane. Men hur förklarar de din feber, hör det ihop med takykardi?
PoL: Skönt att bebis mår bra ändå trots blödning.
Knytet: Känns som om mycket jobbigt händer just nu för dig! Hoppas ni hämtar er från magsjukan snart och att din svärmor får positiva besked.
emj: Visst börjar det kännas bättre nu, i andra trimestern! Skönt att det blir bättre på jobbfronten.
Jag mår också mycket bättre efter tre månader med sorg, illamåendet från helvetet och trötthet. Men nu, efter 16 hela veckor, är illamåendet så gott som borta och tröttheten blev mindre när ljuset och våren kom. Nu orkar och vill jag promenera till jobbet i vårvädret och vara ute en stund efter hämtning från dagis. Sån skillnad sen våren och ljuset och värmen kom.
Imorgon ska jag till bm och kolla hjärtljuden för första gången. Hade tänkt ta med dottern, efter uppmuntran från bm, men känner mig lite för osäker för att våga göra det. Tänk om det trots allt inte finns någon levande bebis kvar? Jag vet att chansen är liten för att det ska inträffa, men det har hänt förr och det vore förödande att ha dottern där då.. Så jag väntar nog med att ta med henne tills jag känner sparkarna och är säker..
På fredag har vi urnsättning för pappa, ett sista adjö liksom. Vi väger upp det jobbiga med att ta en stor omväg förbi Falun på vägen hem för att gå på visning på en villa.