Inlägg från: MjölkChoklad |Visa alla inlägg
  • MjölkChoklad

Gravidtråd för oss som är över 35

Saturnus skrev 2014-03-29 21:56:19 följande:
    Jag hoppar in här. :) Vad konstigt det låter. För två år sedan filmade jag under RUL och det var på ett av dom större sjukhusen vi har i Sverige. Stod det något om varför eller är det nya rön?

Står inte varför. Stort sjukhus i Skåne.
  • MjölkChoklad
    Insanejane77 skrev 2014-03-30 09:00:57 följande:
    Tack!  Det är exakt så jag känner, att fast jag har haft sån otur att ha förlorat ett barn i v 37 och jag är i risk att bli sjuk på samma vis igen, så måste jag få glädjas och vara glad för det här barnet ändå! Klart jag är orolig och rädd men när min lilla gumma kommit och hon är äldre så vill jag kunna berätta för henne hur mycket jag längtade efter henne och hur glad jag var för att hon skulle komma, inte liksom undvika ämnet och svara att jag trodde jag skulle dö :S Det är heller inte som om det skulle göra mindre ont om allt gick fel denna gång också, om jag bara inte hade kallat henne för sitt namn eller köpt saker, eller hur.... Nej, jag väljer att vara glad och förväntansfull fast jag är rädd. Skitbra med lätthanterliga vagnar! Det är liksom krångligt nog att gå med vagn i affärer och bära in och ut ur bilen eller i huset för att man skulle ens titta på en annan vagn än en som är smidig och lättkörd 

Tycker att du är väldigt klok och förnuftig!!! Klart du ska glädjas och förbereda för din lilla tjej! Jag längtar tills jag har gått igenom KUB - då, om allt ser bra ut - ska jag gå och klämma och känna på en Bugaboo Buffalo 😃
  • MjölkChoklad
    Insanejane77 skrev 2014-04-02 11:14:30 följande:
    Förresten, igår var vi på akuten. Fick sån vidrig huvudvärk och kunde inte tåla dagsljus eller något, feber på 39,2 och min vilopuls låg på 120 slag i minuten. Hörde pulsen i öronen, riktigt otäckt! Jag ringde spec-mvc för att få kolla så jag inte hade fått ökat blodtryck och att det var därför jag hade sån huvudvärk men dom hade stängt så klart. Så då ringde jag vår jour och tänkte ta blodtyck där men dom skickade in mig rakt till akuten. Akuten forslade mig vidare till förlossningen där jag fick kolla urin och blodtryck. Båda såg bra ut som tur var! Men jag har takykardi, dvs hjärtat rusar och när vi gjorde CTG vilket var väldigt svårt på mig, så hade min lilla gumma också det och hennes hjärtslag var uppe på 200 slag i minuten!  Jag fick alvedon och fick vänta kvar för att se om dom hjälpte, och som tur är så gjorde dom det. Lillans hjärtslag gick ner något till 170 iaf men hon visade klart tecken på att vara stressad :S Nu har vi fått komma hem iaf och jag mår mycket bättre även om jag fortfarande har hjärtrusningar. Vila och äta alvedon som gäller helt enkelt. Jag är glad att det ändå gick bra allting! Otäcka grejer :S

Fy, vad läskigt!!! Skönt att det gick bra!!!
  • MjölkChoklad
    PoL skrev 2014-04-02 10:26:12 följande:
    Fick till min stora förtvivlan färgade flytningar igår som övergick till klarröda blödningar imorse tack och lov fick jag snabbt tid hos min bm så för en timme sen fick jag höra starka, fina hjärtljud!! Sen är nog inte faran över, men just nu lever liten ff!

Jobbigt!!!! Skönt att du fick tid så snabbt!!! Och härligt att den lill* mådde bra
  • MjölkChoklad
    plopp76 skrev 2014-04-04 11:03:07 följande:
    Jag hittade en länk till en blogg där det fanns lite samlat... ska se om jag hittar på den igen. Jo här var den! Den länkar till lite olika :) www.nattstad.se/vecca/gratis-gravidpaket-och-...
    Insanejane77 skrev 2014-04-04 10:41:50 följande:
    Vi började handla efter RUL lite försiktigt. Vi fick reda på kön med 99% säkerhet båda gångerna. Men man kan ju aldrig garantera att allt ska gå bra, hur sent man än börjar köpa. Som för oss vid första graviditeten så dog ju vårt barn i v 37, en vecka innan planerat snitt. Ligger i viss risk att få samma tillstånd igen men ändå så handlar jag från samma tidpunkt och hoppas på det bästa. Det är allt man kan göra! Förra gången beställde vi vagn och allt strax efter RUL och hämtade ut en vecka innan det hemska hände. Som tur är fick vi lämna tillbaka vagn och babyskydd igen. Den här gången har jag köpt en vagn igen men jag tänker inte hämta ut något förrän vi vet att alla mår bra.  99,99% av gångerna går allt bra ju :)
    Nej det är ju så, man vet ju aldrig om allt går bra. Vi resonerar som så att vi utgår från att det kommer gå bra och vill njuta av den här tiden av förberedelse också :) Efter RUL på tisdag hoppas jag att vi vet könet. Men vi kommer inte köpa speciellt mycket kläder av en sort utan försöka vara ganska neutrala ändå. Både för säkerhets skull och för att vi inte riktigt gillar just de riktigt tjejiga kläderna eller de riktigt pojk-iga kläderna :) Vi gillar starka färger och där kan man ju välja nästan vilka som helst, det går att ha lite vad som tycker vi.

Åh, vilken bra länk! Att utgår från att allt kommer gå bra och börja förbereda för bebisen måste vara det bästa man kan göra. Man behöver ju förbereda sig och det blir ju mer verkligt när man köper saker. Själv är jag verkligen nojig! Eftersom jag redan haft turen att få tre friska barn så känns det som om jag inte kan ha samma tur igen. Borde ju istället tänka att om det går bra innan, så borde det göra det igen Läääängtar till KUB - tre LÅNGA veckor kvar... Hoppas så att allt ska se bra ut då och att jag sen kan slappna av lite. Och om allt är bra då, ska jag så smått börja titta på vagnar och annat kul Vi skulle ju inte ha fler barn, så vi har inte så mycket kvar
  • MjölkChoklad
    PoL skrev 2014-04-05 20:25:33 följande:
    Hej tjejer, Har tänkt skriva i flera dagar, men till slut blev det övermäktigt - jag insåg att jag inte fixar att kommentera alla inlägg sen senast  nu är det säkert ingen som förväntar sig det, bara jag som tycker det känns trevligt så att alla känner sig sedda. V15 igår, har inte kommit fler blödningar än så länge men jag längtar till tisd då jag skall på läkarbesök för att försäkra mig om att bebisen mår bra - och kanske t.om. få veta varför jag blödde. Sen efter läkarbesöket kan jag nog slappna av om allt är ok  Hur gick det på jobbet, Mjölkchoklad (hjälp, var det rätt namn nu?), såg de bebismagen? Min mage är riktigt påtaglig nu på em & kväll, tur att jag inte jobbar vid den tiden för då hade jag inte kunnat dölja det längre haha. Min plan är att berätta på jobbet efter tisdag, sen är det officiellt. Skönt. Jag hade velat ha ett babynest när jag fick tvåan, men när han väl föddes visade det sig att det var lika bra att jag inte köpt en för han var så stor att han inte hade fått plats! Så jag räknar krasst med att den här bebben också blir stor. Eftersom minstingen är två år, har jag ff det mesta kvar. Dock kommer syskonvagn behövas, samt ett fräscht babyskydd. Kanske ska hyra ett den här gången? Är det flera här som har hyrt? Minns att det var nån som gjort det men inte skulle igen? Irmeline, det skall bli såååå kul att se vem av oss som får först med tanke på att vi är beräknade i princip samtidigt!

Hahahahaha - jag är likadan! Vill helst kommentera så att alla känner sig sedda - men det är ju svårt att hinna med! Skönt att det inte kommit fler blödningar! Tyvärr det var inte jag som skulle visa magen på jobbet - inte än
  • MjölkChoklad
    Insanejane77 skrev 2014-04-06 16:49:13 följande:
    Ja det är mysigt men jag är så himla stor att det redan är svårt för mig att röra mig tyvärr. Lägger upp en bild här så kan ni se. Nu var jag inte direkt nån liten pjäs innan jag var gravid heller men jag ser ut som en humla haha!   Som tur är så har jag inte gått upp mer än knappt 3 kg men dom kilona känns nu som ungefär 13. Flåsar som en blåsbälg, kan inte gå så långt eller fort pga foglossningen och det har börjat bli som sammandragningar och jag blir trött i magen när jag överanstränger mig och springer i affärer osv. Det är lugna puckar som gäller från och med nu! 

Jättefin!!! Vilken härlig mage Bara att gilla läget och lyssna på kroppen.
  • MjölkChoklad
    plopp76 skrev 2014-04-07 14:36:11 följande:
    Hej alla! Nu hemkommer ingen från sjukhuset. Undersökning och ett snabbt UL för att kolla mängden fostervatten. Det såg fint ut med vattnet, det är inte det som läcker iallafall. De rikliga flytningarna är tydligen en ordentli infektion i underlivet, det är ju i sig inte så bra. Men det går att medicinera bort med vagitorier. Fick ta blodtryck och lämna blodprov oxå. Trycket var bra, svaret på blodprovernakommer med posten OM det inte skulle vara nåt helknas då ringer läkaren upp. Läkaren sa att graviditeten såg fin ut, bebben rörde sig och vinkade till oss :) JISSES så rädd jag var! Efter samtalet med BM i morse var jag helt färdig. Hon sa lite försiktigt att jag inte skulle ge upp och inte vara för orolig, men om det var tidig vattenavgång så var prognosen inget vidare bra. Nu är jag lugn, jag frågade om vi skulle på på RUL:et imorgon trots feber och det tyckte hon att vi skulle. Så nu ser vi fram emot det och släpper stenen från hjärtat för denna gång. GUD så kroppen skräms ibland! Kram och tack för allt pepp!

Men gud så skönt att höra att allt var bra med bebisen!!!! Verkligen läskig upplevelse!
    Irmeline skrev 2014-04-07 14:11:27 följande:
    De är tyvärr så underbemannade att de inte har tid :( Det var färskt blod som kom, rött utan klumpar. Nu har det inte kommit mer (lite brunt kvar bara) så det verkar ha slutat blöda. Hoppas verkligen det är något ofarligt. Har aldrig blött vid graviditet tidigare så blir såklart väldigt orolig. Hoppas...

Skönt att det har slutat blöda! Håller tummarna att allt är bra! Det är ju oerhört vanligt med blödningar under graviditet, men man blir ju såklart jätteorolig!!!
  • MjölkChoklad
    DragonWoman skrev 2014-04-06 21:47:21 följande:
    Bilden från KUB Sussade sött
    Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426

Åh, vad kul!!!! Längtar tills jag ska på KUB om 2 veckor. Eller ja, jag ser fram emot det med skräckblandad förtjusning. Vill egentligen att det ska vara över och att allt såg bra ut.
    Myc skrev 2014-04-06 21:59:18 följande:
    Åh vad härligt! Ska göra veckan efter påsk... Längtar efter "bevis" och hoppas allt är ok. Gick det bra på testet?

Åh, jag ska också på KUB veckan efter påsk
  • MjölkChoklad
    Irmeline skrev 2014-04-08 13:58:19 följande:
    Hemkommen från akuten, bebis lever. Var moderkakan som ligger för öppningen. Förhoppningsvis drar den sig uppåt med tiden. Lite samma som du PoL. Jag har RUL om en månad och då ska de kolla läget på moderkakan.

Åh, vad skönt!!!! Vilken lättnad!!!
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35