Inlägg från: Maramina |Visa alla inlägg
  • Maramina

Gravidtråd för oss som är över 35

kajsamupp skrev 2014-05-16 11:26:35 följande:

Ang järn: Vad jag har förstått så är järnvärdet oftast som lägst i mitten av graviditeten, men ökar sedan sakta igen i takt med att kroppen hinner i fatt med bildningen av röda blodkroppar. Men behovet är så högt under graviditeten att det bara är om man från början har fulla järndepåer som det räcker, och fulla depåer har inte så många kvinnor.  När väl Hb börjar sjunka så är ju järndepåerna i princip slut redan. Därför behövs oftast järntabletter på ca 100 mg. I vanliga fall har vi ju svårt att få i oss den rekommenderade mängden och under graviditeten är ju behovet som sagt det dubbla, och ännu högre om Hb sjunkit. Den mängden är i princip omöjlig att få i sig genom vanlig mat men självklart ska man käka på av sånt som är järnrikt också och inte hämma upptaget med kaffe, te, mjölk samt käka sina frukter och grönsaker till för att stimulera upptaget. Järn från köttprodukter tas upp lättare, så jag skulle slå ett slag för blodpudding, kött och leverpastej smile1.gif Hade en rejäl järnbrist för några år sedan och fick käka både järn, B12 och folsyra i ett drygt halvår, men nu är förrådet slut igen med ett Hb på 100 och jag får käka två järntabletter per dag (200 mg) (vilket jag inte fixar pga förstoppningen..). Men aprikoser käkade mkt då, däremot tror man får käka stora mängder persilja för att det ska ge något.
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Salt--mineraler/Jarn-/
    http://www.dinbmi.se/naringsvarde/?id=41&v=top100 dumt att jag inte hittade ngn list utifrån portionssorlek hemifrån, en sån har jag dock på jobbet och då blir det tydligare vad om är realistiskt att få i sig.

Intressant! Hur är det om man har bra värden hela graviditeten utom i slutet då de ligger på runt 106-110? Jag har nämligen haft så och har enligt min BM inte behövt ta någon järntillskott just för att det kommit nu på slutet
  • Maramina
    kajsamupp skrev 2014-05-18 21:05:07 följande:

Maramina: Vet inte riktigt, men jag antar att du haft bra depåer som räckt ända till slutet och först då sänks Hb. Kanske värt att ta lite tillskott ett tag ändå så du fyller på igen, men du kanske inte behöver gå upp till de riktigt höga doserna på 100 mg? Det finns ju mittemellandoser också via andra tabletter och blutsaft som kanske räcker? Jag tänkte nog be att de kollar mina järndepåer efter graviditeten så jag vet om jag behöver fortsätta ett tag till för att fylla på. Jag måste ändå gå och kolla TSH då kan de lika gärna kolla ferritin, tycker jag.

Var och kollade på tre hus i helgen, bodde på hotell och allt. Ett hus var helt jättebra och vi hade båda köpt det utan att tveka, om det hade legat på ett av de andra husens tomt.. Usch, vad vi är petiga och vi har båda lite olika krav och önskemål och tillsammans gör det att det blir svårt att hitta något vi verkligen vill ha.

Idag var jag hos BM och frågade om det hela. Hon sa att jag låg så bra i ferritinvärde så därför behövde jag inte ta järntillskott. Däremot så märktes det att jag äter jordgubbar varje dag, hon hade stigit till 117
  • Maramina

Dragonwoman: Ursäkta, men vad är det för karlslok du har? Och hur kommer det sig att ni inte bor ihop nu när ni ändå ska få ert andra gemensamma barn? Fast det är klart, jag skulle nog inte heller vilja bo ihop med någon sådan omogen latmask...

• Maramina
    DragonWoman skrev 2014-05-23 00:08:27 följande:
    Jadu, jag har inte riktigt vågat på grund av tidigare killar. Visst hade jag velat bo ihop, då hade han inte kunnat smita på samma sätt men samtidigt giftigt. Om vi skulle gå isär då så är det ett rent helvete att hitta bostad här idag.
    Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Bebis bf 0929
    Ok. Du får säga till om jag lägger mig i för mycket, men jag blir så nyfiken när folk tänker annorlunda mot mig och jag vill lära mig att förstå... Och du kan låta bli att svara, jag förstår om det blir för personligt, särskilt som jag inte har med saken att göra. Hur kommer det sig att du då skaffar barn med honom när du inte vågar bo ihop med honom? Jag skulle aldrig ha vågat skaffa barn med någon som jag inte kände att jag kunde lita på och som jag verkligen visste fanns där för mig.
  • Maramina

Jag är i vecka 35+2 idag och bara längtar tills det är dags för bebis att titta ut! Jag är enormt trött och sliten och orkar ingenting. BM vill att jag går ner i tid, men då måste jag ju ha dottern hemma istället och det kräver ju sitt (fysiskt) att ha en 4 åring... Då är det betydligt enklare med jobbet där det är möten och att sitta vid sitt skrivbord. Mentalt är det jobbigt på jobbet iof när saker går emot en, även små struntsaker som tex när någon ifrågasätter något litet eller ber en om att göra något som är utanför mina planer. Fick jag sjukskrivning skulle det vara betydligt annorlunda! Då skulle jag kunna ha dottern på dagis och jag skulle verkligen kunna ta den tiden som jag "fick" till att vila och kanske orka med något hemma. Nu gör jag inte det. Allt hamnar på mannen. Men nu är det ju bara 13 arbetsdagar kvar, så det borde jag väl klara!? Sjukskrivning verkar inte vara aktuellt från MVC:s sida så jag får helt enkelt fortsätta försöka tuffa på

Stundvis så känner jag mig lite piggare och då försöker jag bidra lite. Senast nästa dag får jag sota för det. Så har det varit i helgen. Jag tycker så enormt synd om mannen som får dra det tunga lasset! Och även om jag vet hur det är och att jag har en giltigt ursäkt så bränner skuldkänslorna. Det är ju så svårt att acceptera att jag inte orkar saker som jag är van vid!

• Maramina
    PoL skrev 2014-05-26 10:36:33 följande:

Maramina: det låter inget vidare, varför får du ingen sjukskrivning av mvc?

Sessan: vad härligt med sån omtanke smile1.gif

Jag antar att BM inte anser att jag mår dåligt nog för att bli sjukskriven. Själv så tycker jag att om hon verkligen anser att jag borde vara hemma eller i alla fall gå ner i tid, så som hon nu säger till mig, så borde väl en sjukskrivning vara en bra idé?
  • Maramina
    Virre1979 skrev 2014-05-26 21:58:33 följande:

Ja man kan ju få bli halvtidssjukskriven också..

Eller deltid på tex 25%. Men sjukskrivning tycks hon inte anse vara befogat öht så jag får fortsätta kämpa på och försöka orka med.
  • Maramina
    AB mamma skrev 2014-05-27 10:10:36 följande:
    Det fungerar väl så med sjukskrivningar att man ska vara "sjuk" för att få dom, och eftersom att graviditet inte är en sjukdom så är det svårt som sjutton att få sjukskrivning. Det måste finnas en medicinskorsak det räcker inte med "bara" trötthet. Men i ditt fall så hade jag kollat med förskolan om det finns någon möjlighet för dig att kunna hämta 1-2 timmar efter att du slutat så du hinner hem och vila. På våran förskola skulle något sådant inte vara något problem, det handlar ju om en begränsad tid och det finns en orsak.

Min förra graviditet var jag sjukskriven från v.30 p g a hotande förtidsbörd och tillväxthämning, trots detta så hade jag bara sjukskrivning fram till 3 veckor före bf, för därefter så spelade det ingen roll om barnet kom ut.

Ta så mkt hjälp du kan av vänner och vila så mkt du behöver för att orka
    Det är klart att man måste vara sjuk för att bli sjukskrivning, annars skulle det ju inte heta just "sjukskrivning" Sedan så är det idag så att man kan vara sjukskriven pga graviditetsrelaterade besvär, oavsett om det är psykiska eller fysiska. FK kan inte neka en sjukersättning pga att ens åkomma beror på graviditet för det kan anses vara diskriminerande. Men som sagt var, man måste ha läkarintyg från och med den 7:e sjukdagen, oavsett orsak till sjuktillståndet.

I mitt fall så ser jag det som att om jag inte är sjuk enligt BM och läkare så ska jag inte heller behöva gå ner i tid "bara för att" jag har rätt att ta ut föräldraledigt redan nu. Visst, jag är trött och mår inget vidare, och rent ut sagt mår stundvis riktigt piss, men med det jobb jag har så blir det i alla fall fysiskt mindre jobbigt att jobba än att vara hemma med fyraåring. Sitta på möten eller vid sitt skrivbord kräver ju inte så värst mycket av kroppen, särskilt som man kan variera mellan att stå och sitta.

Jag har nämnt för BM om just skillnaden mellan jobb och vara hemma med dottern och hon tyckte att jag inte skulle säga något på dagis om att jag inte jobbade heltid. Men nu bor vi väldigt nära dagis och flera i personalen passerar vårt hus på sin väg till/från sitt jobb. Och de är i vår kommun stenhårda (med all rätt kan jag tycka) att man inte får ha barnen på dagis om man inte jobbar/pluggar.

Men, nu är det ju bara tio arbetsdagar kvar så detta ska nog gå! Annars får jag väl ta och sjukskriva mig själv någon dag eller två, så länge jag håller mig till max sju kalenderdagar
  • Maramina
    FruFA79 skrev 2014-05-31 13:55:44 följande:

Går in i vecka 38 i övermorgon Gravid. Whiiii!

Jag har planerat kejsarsnitt vecka 39 pga medicinska skäl (MS) så jag vill inte att det sätter i gång innan snittdatumet12/6.

Men jag har mkt sammandragningar som INTE gör ont.
    Jag äter 1 Furadantin pga upprepade UVI:s.
    Min förste föddes 41+2 (vecka 42). När brukar andra barnet födas då?
    Vågar man ha sex? Eller kan det sätta i gång FL?
    Tusen frågorFlört!

Sammandragningar är helt ok och helt normalt så länge de inte gör ont. På de flesta ställen står det att det är vanligt att man får mer sammandragningar när man redan har fött barn, än vad det är vid första graviditeten.

När andra barnet kommer är lite olika. Många gånger så kommer de ungefär lika, men lite vanligare är att andra barnet kommer någon dag tidigare än första. Men som sagt var, det variera väldigt. En på mitt jobb tex har fem barn och där har barnen kommit helt olika, allt från två veckor innan BF till igångsättning när mamman hade gått nästan tre veckor över tiden. Och det finns inget samband i dessa fall i vilken ordning som barnen kom.

Vad avundsjuk jag blir på dig som vet att bebisen snart är här! Själv så har jag BF den 26/6 och känner verkligen att jag orkar inte mera. Inte blir jag direkt piggare av att jag blivit dunderförkyld och fått värsta hostan som gör att jag hostar tills jag kräks. Som om det inte räcker med de kräkningar som jag redan får stå ut med och som jag fått stå ut med nästan hela graviditeten

Blääää, känner mig så gnällig och sjåpig och fånig. Men jag vill bara känna mig normal igen och orka med i alla fall något!
  • Maramina
    emjh skrev 2014-06-05 18:02:36 följande:

Jag är SÅ besviken. Har ny chef som inte känner mig, ändå har han bildat sig uppfattningen att jag är för noggrann och därmed ineffektiv (hellre snabbt och fel än nogrannt och rätt, fast grejen är ju att när det blir fel tar det DUBBELT så lång tid!!!!) och det är ganska lustigt för jag har ofta fått höra hur effektiv jag är och det är något jag stoltserat med.

Den andra grejen var att jag vabbat för mkt. Självklart ska man få vara föräldraledig säger han, MEN... så tog han upp att det är ju en prioriteringsfråga inom familjen hur man vabbar men eftersom jag varit borta en del så påverkar det min löneutveckling! Hallå icke missgynnande behandling. 

Jag känner mig så förödmjukad och trampad på. Jag är för glad, "det är ju inget fel på att vara positiv", fast jo, det är ju tydligen det. Jag ska helst inte ens svara när en kollega mailar för vår överlämning är klar och när jag nämnde att hon fortf. vänder sig mkt till mig sa han "men du svarar ju, eller hur?!" fast mina svar handlar om att hon ska vända sig till x eller y i stället. 

Jag är så arg och besviken och sårad. Jättekul sätt att avsluta arbetsveckan och VERKLIGEN motiverande för resten av tiden innan jag går hem. 

Är du med i facket? För i så fall tycker jag absolut att du ska kontakta dom det första du gör på måndag och berättar allt detta för dom. Det din chef har sagt är INTE tillåtet och ses som diskriminerande! Arbetsgivaren har inget att göra med hur man fördelar vab och föräldraledighet och du har rätt att vabba så mycket som det behövs utan att behöva höra några sura kommentarer från arbetsgivaren!
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35