Inlägg från: Insanejane77 |Visa alla inlägg
  • Insanejane77

Gravidtråd för oss som är över 35

MjölkChoklad skrev 2014-03-30 10:08:46 följande:

Tycker att du är väldigt klok och förnuftig!!! Klart du ska glädjas och förbereda för din lilla tjej! Jag längtar tills jag har gått igenom KUB - då, om allt ser bra ut - ska jag gå och klämma och känna på en Bugaboo Buffalo 😃

Tack :) Meddela sen vad du tyckte!

Irmeline skrev 2014-03-31 09:10:57 följande:
    Här blir det nog en begagnad Brio Happy. Har redan en brio go med swivelhjul sedan förra, var perfekt i stockholms innerstad där vi bodde, bra i affärer, bra på trottoaren i stan, perfekt på bussen och i hissen.

Nu när vi flyttat till hus, bor i ett vilaområde nära en skog så vill jag ha fyra stora hjul att kunna promenera runt med, både i skog och i snö (bebis kommer i oktober). Förra gången fick jag i mars och snön var redan borta så klarade mig bra då de där första månaderna då man promenerar nån mil om dagen Flört Bebis sov bäst i vagnen om den rörde sig, så gravidkilona försvann av sig självt kan man säga Cool

Det är just det där med hjulen som jag tycker är så bra med vagnen jag beställde! Den har inga små swivelhjul utan 2 stora. Dom är precis som luftdäck men har något skum inuti som gör att dom är punkteringsfria, guld värt! Annars kan jag tycka att swivelhjul är för små och skapar en skallrig känsla när man går med vagnen och som du säger, att det passar mest i innerstaden och om man går mycket i affärer osv. 

PoL skrev 2014-04-02 10:26:12 följande:
    Fick till min stora förtvivlan färgade flytningar igår som övergick till klarröda blödningar imorse tack och lov fick jag snabbt tid hos min bm så för en timme sen fick jag höra starka, fina hjärtljud!! Sen är nog inte faran över, men just nu lever liten ff!

Fy så läskigt! Hoppas att det bara är ett blodkärl som brustit! Håller tummarna, håll oss underrättade med hur det går! Lycka till!{#emotions_dlg.flower}

• Insanejane77
    Förresten, igår var vi på akuten. Fick sån vidrig huvudvärk och kunde inte tåla dagsljus eller något, feber på 39,2 och min vilopuls låg på 120 slag i minuten. Hörde pulsen i öronen, riktigt otäckt! Jag ringde spec-mvc för att få kolla så jag inte hade fått ökat blodtryck och att det var därför jag hade sån huvudvärk men dom hade stängt så klart. Så då ringde jag vår jour och tänkte ta blodtyck där men dom skickade in mig rakt till akuten. Akuten forslade mig vidare till förlossningen där jag fick kolla urin och blodtryck. Båda såg bra ut som tur var! Men jag har takykardi, dvs hjärtat rusar och när vi gjorde CTG vilket var väldigt svårt på mig, så hade min lilla gumma också det och hennes hjärtslag var uppe på 200 slag i minuten! 
    Jag fick alvedon och fick vänta kvar för att se om dom hjälpte, och som tur är så gjorde dom det. Lillans hjärtslag gick ner något till 170 iaf men hon visade klart tecken på att vara stressad :S Nu har vi fått komma hem iaf och jag mår mycket bättre även om jag fortfarande har hjärtrusningar. Vila och äta alvedon som gäller helt enkelt. Jag är glad att det ändå gick bra allting! Otäcka grejer :S
  • Insanejane77
    MjölkChoklad skrev 2014-04-02 16:48:48 följande:

Fy, vad läskigt!!! Skönt att det gick bra!!!
    emjh skrev 2014-04-02 18:58:50 följande:
    Fy så läskigt. Ta det superlugnt nu. Kram!
    Knytet skrev 2014-04-02 19:06:02 följande:
    Insanejane, usch vad otäckt, tur du åkte in. Har du haft så förrut ? Ta hand om dig o ta det lugnt nu.

PoL, bra du fick kollat så snabbt så du kunde känna dig lite lugn. Jag har ju haft mer eller mindre konstanta blödningar sen den 28 jan nu o bebismpr fint. Men visst blir man orolig ändå. Fick en lite större igår igen med klumpar o allt. Lyssnade direkt med min doppler o på bara 2 sek hörde jag bebis . Tror inte jag pallat denna graviditet utan min doppler. Hoppas du slipper fler blödningar !!

Här hemma är inget kul just nu. Flrra måndagen var bi ju på akuten både ned mig o sen sonen. Han hade inflamation i förhuden. Detmindre roliga va att det var ett jävla pucko till farsa där med sin kräksjuka ettåring o lät henne krypa runt i väntrummet en timma innan de blev inskrivna. Hur e man funtad ? Så i torsdags morse bröt det ut. Kaskadspyor o vattendiareer i sex dafar på raken. Mannen var på mässa i danmark o jag hade knappt hämtag mig från min stora blödning. På femte dan blev jag smittad o nu ligger även mannen. Det är e. Sjukstuga här o det känns som det aldrig tar slut. Sonen e frisk nu iaf o hac e minst sjuk så får ta det mesta. Känner att jag snart inte pallar mer... konstigt jag aldrig blir av med blödningarna. Sorry för ett neggoinlägg. Jo en skitgrej till har hänt, min svärmor har troligtvis fått bröstcancer som spridit sig till lungorna. Dom ska ta biopsi på tumörerna imorgonbitti. Bara att hoppas på det bästa (ledsen)
    kajsamupp skrev 2014-04-02 20:39:05 följande:
    Eländes elände här i gruppen

Usch vad otäckt med ett hjärta som rusar på både dig och bebis, Insane. Men hur förklarar de din feber, hör det ihop med takykardi?

PoL: Skönt att bebis mår bra ändå trots blödning.

Knytet: Känns som om mycket jobbigt händer just nu för dig! Hoppas ni hämtar er från magsjukan snart och att din svärmor får positiva besked.

emj: Visst börjar det kännas bättre nu, i andra trimestern! Skönt att det blir bättre på jobbfronten.

Jag mår också mycket bättre efter tre månader med sorg, illamåendet från helvetet och trötthet. Men nu, efter 16 hela veckor, är illamåendet så gott som borta och tröttheten blev mindre när ljuset och våren kom. Nu orkar och vill jag promenera till jobbet i vårvädret och vara ute en stund efter hämtning från dagis. Sån skillnad sen våren och ljuset och värmen kom.

Imorgon ska jag till bm och kolla hjärtljuden för första gången. Hade tänkt ta med dottern, efter uppmuntran från bm, men känner mig lite för osäker för att våga göra det. Tänk om det trots allt inte finns någon levande bebis kvar? Jag vet att chansen är liten för att det ska inträffa, men det har hänt förr och det vore förödande att ha dottern där då.. Så jag väntar nog med att ta med henne tills jag känner sparkarna och är säker..

På fredag har vi urnsättning för pappa, ett sista adjö liksom. Vi väger upp det jobbiga med att ta en stor omväg förbi Falun på vägen hem för att gå på visning på en villa.

Ja det var riktigt otäckt när jag fick reda på att lillans hjärta rusade så :S Nu verkar det hänga ihop med att jag är sjuk med feber då men annars har jag haft lite problem med att hjärtat rusar och pulsen är hög och det har dom då tillskrivit att en del kan få så av att vara gravida, det är hormonerna som gör det. Men det känns som om min kropp verkligen inte vill att jag ska vara gravid och den hanterar det inte så bra att ha en inneboende. Det har jag märkt på det här med pulsen, huvudvärken, utmattningen, blodtrycket och nu diabetesen på det. Det är som om min bebis tar all kraft ifrån mig och jag orkar ingenting längre typ. Men det är inte så länge kvar, max 9 veckor så det är bara att stå ut! Ska bli så skönt när hon är här! <3 

Tack för supporten {#emotions_dlg.flower}

• Insanejane77
    Irmeline skrev 2014-04-03 11:08:52 följande:
    Oj vilken dramatik för många av er. Hoppas det lugnar sig snart. Ingen dans på rosor det här att vara gravid inte! Jag är bara i v.14 och längtar redan till det är över. Tungan ute

Händer inte mycket här, nästa besök är RUL, så bara att vänta. Jobbar på distans denna vecka men på måndag tänkte jag ta på mig någon tight på jobbet för att se reaktionen. Vet inte om de redan sett något, men ingen har iaf vågat fråga.

Spännande, berätta gärna sen hur reaktionerna blev :D
    Jag är tjock i vanliga fall så nu när jag har gravidmage så är det ingen som vågar säga nåt! Hhaha! Det är lite förnedrande på något vis att folk verkar tro att min vanliga "fläskmage" kan bli precis vilken form som helst utan att man börjar misstänka att där kan vistas en inneboende XD 

kajsamupp skrev 2014-04-03 23:12:56 följande:

Puh, ett tickande hjärta hörde jag idag, så skönt Vågade inte ta med dottern, får göra det en annan gång. Tror jag nu att det är bebis jag känner, när det liksom pickar där inne.

Irmeline: Roligt att överraska med tight tröja, hoppas du får många grattiskramar av kollegorna!

Goda nyheter :) Skönt att höra! 
    Det är nog bäst att inte ta med barn på sådana undersökningar alls faktiskt. Hemskt att säga men tråkiga nyheter kan dyka upp när som helst under graviditeten och man är egentligen aldrig safe från sånt. Vi fick jättejobbiga nyheter att vår dotter vi väntade hade stora cystor på vad läkarna trodde var äggstockarna och det upptäcktes först i v 33. Vi trodde ju förstås att efter RUL var man home free, men så är det inte alltid. Vill inte komma med skräckhistorier utan bara nämna att det verkligen inte är optimalt att ha ett barn med sig OM nåt tråkigt skulle dyka upp. {#emotions_dlg.flower}

• Insanejane77

Vi började handla efter RUL lite försiktigt. Vi fick reda på kön med 99% säkerhet båda gångerna. Men man kan ju aldrig garantera att allt ska gå bra, hur sent man än börjar köpa. Som för oss vid första graviditeten så dog ju vårt barn i v 37, en vecka innan planerat snitt. Ligger i viss risk att få samma tillstånd igen men ändå så handlar jag från samma tidpunkt och hoppas på det bästa. Det är allt man kan göra!
    Förra gången beställde vi vagn och allt strax efter RUL och hämtade ut en vecka innan det hemska hände. Som tur är fick vi lämna tillbaka vagn och babyskydd igen. Den här gången har jag köpt en vagn igen men jag tänker inte hämta ut något förrän vi vet att alla mår bra. 
    99,99% av gångerna går allt bra ju :)

• Insanejane77

Idag går jag in i v 30, kan knappt fatta det vad fort tiden har gått! Har en bamsekula till bebismage iaf och det går knappast att dölja att jag befinner mig i ett "välsignat tillstånd" XD 

Känner som du PoL, man hinner inte hur gärna man än vill att kommentera allas inlägg. Det är ju inte bara HÄR inne man hänger utan det är fler trådar,andra stödgrupper och så har man folk från verkliga livet man måste hålla kontakten med mitt i allt. Ibland blir det nästan övermäktigt när man har 20 inlägg man borde svara på och mail på det. Så man svarar och stödjer när man kan helt enkelt, det förstår nog de flesta :) 

• Insanejane77
    PoL skrev 2014-04-06 13:38:37 följande:
    Wiie v30! Mysigt det tyckte jag var den bästa fasen: magen riktigt bebisrund men man kan ff röra sig hyfsat.

Ja det är mysigt men jag är så himla stor att det redan är svårt för mig att röra mig tyvärr. Lägger upp en bild här så kan ni se. Nu var jag inte direkt nån liten pjäs innan jag var gravid heller men jag ser ut som en humla haha!

Som tur är så har jag inte gått upp mer än knappt 3 kg men dom kilona känns nu som ungefär 13. Flåsar som en blåsbälg, kan inte gå så långt eller fort pga foglossningen och det har börjat bli som sammandragningar och jag blir trött i magen när jag överanstränger mig och springer i affärer osv. Det är lugna puckar som gäller från och med nu! 

• Insanejane77
    PoL skrev 2014-04-06 16:53:40 följande:
    Insanejane: du ser jättefin ut!
    Haha, tack! Känns som jag bär på en medicinboll!
  • Insanejane77
    MjölkChoklad skrev 2014-04-06 18:35:32 följande:

Jättefin!!! Vilken härlig mage Bara att gilla läget och lyssna på kroppen.
    Myc skrev 2014-04-06 18:36:59 följande:
    D
    Vad fin och glad du ser ut! Är bara i v 10 än så det syns ingenting förutom lite lönnfet
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-06 18:56:59 följande:
    Haha... Det sa min dotter idag som är i v 37.
    Medicinbollen. Men det är vackert med kvinnlig medicinboll med bebis i.
    TACK vad snälla ni är! {#emotions_dlg.flower} Blir alldeles varm inombords :)

Fina bilder på KUB-test också och hoppas tiden går fort fram till RUL för er som väntar :)

• Insanejane77
    DragonWoman skrev 2014-04-06 22:19:40 följande:
    Det gick kanon, fick bra siffror så blev ju lite sinnesro iaf

Tänk om man såg så pigg o fräsch ut sen tyvärr kommer jag se ut som nått katterna släpat in, tuggat på sen svalt och spytt upp :-/

Haha, tack, men tro mig, det finns dagar då jag är sådan också, jag lovar! Vi skulle iväg där så jag hade besvärat mig att platta håret, annars är det oftast bara i en risig tofs :)
    Jag spiller på magen eller brösten vid vareeeenda måltid, flåsar och svettas för minsta lilla, kan inte nå mina fötter längre och tappar jag något på golvet, ja då får det ligga kvar tills jag tappar något mer i närheten så det är värt att böja sig :D För att inte nämna att det är ett rätt ansträngande äventyr att försöka raka sig där det behövs haha! Det är bara att gilla läget och försöka skratta åt sig själv :) Det är ju ett tillstånd som går över förr eller senare iaf :)
    Och glöm inte, man kan vara gullig när man är i olag också, och det kommer du säkert vara ska du se :)
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35