Bebis som sover 5-6 timmar per dygn.
Är det verkligen helt ok att en 2 och en halv månaders bebis sover såhär lite och mår bra? Han är inte skrikig och han mår inte dåligt vad jag märker. Han somnar endast om han ammas till sömns eller om han dras i vagnen/åker bilstolen...men då kan ju inte jag sova samtidigt och går miste om sömnen jag behöver med. Jag känner att jag kan inte funktionera på såhär lite sömn. Det gör ingen skillnad om han ammas rejält innan han ska sova eller om han flaskas och sen ammas direkt efter. Han sover inget på dagen alls, utan när han väl somnar är det för att sova natt, och då sover han 4 timmar i sträck och sen vaknar han, ammar och somnar om och sen vaknar han igen nån timma senare och efter den amningen och blöjbytet så vill han inte somna om. Det har gått 17,5 timma i sträck utan att han sovit.
Jag har frågat på BVC och tillocmed under återbesöket på MVC och de tyckte att det lät jobbigt mest bara, men inte helt ovanligt för bebisar sover olika mycket. Är han nöjd och glad när han är vaken så gör det visst inget sa dem. Och det är han ju, problemet är väl mest att jag behöver sömn, jag blöder näsblod och är som en vandrande zombie mest hela tiden. Han ammar också väldigt mycket och sitter klistrad vid famnen på dagtid. När han var på BB sov han rätt ofta, då kunde jag bara lägga ner han, men det ändrades snabbt till 8-9 timmars sömn per dygn och nu är det 5-6, fast ibland kommer någon dag då han sover 7 timmar och ibland någon dag då han sover totalt 3 timmar på ett dygn.