• pigglet

Bebis som sover 5-6 timmar per dygn.

Ellie skrev 2013-11-06 20:20:38 följande:
    Har han en pappa? I så fall kan du ju få lite extra sömn genom att pappan tar hälften av nätterna när barnet sovit färdigt, eller att du får gå undan och sova en stund på dagen på helgerna.
    Om ingen pappa finns kanske du kan få dit dina föräldrar, vän eller annan som tar honom så att du får vila?

Vi hade också en bebis som inte sov. Eller - hon sov betydligt mer än så där, men vaknade till HELA TIDEN. Vi delade nätterna rakt av i början - jag satt uppe till 2-3 på natten, sedan pappan tills han åkte till jobbet. Vi hade en madrass i tv-rummet, så man kunde ligga och halvslumra där under nattpasset.

När vi haft bebisar som sovit bättre (alltså flera timmar i sträck) har vi i stället delat på nätterna. En sover med bebisen, den andra sover så långt bort som möjligt. Är det pappans natt väcks mamman endast för amning, sedan tar pappan över igen (rapa, byta blöja, försöka söva).

På något sätt behöver du ordna så du får sova. Man blir knäpp annars. Ren tortyr.    
  • pigglet

...och nej, jag tycker egentligen inte alls att det låter "normalt". Visst har man olika stort sömnbehov. Men att en 2-månaders bebis skulle må bra av 5 timmars sömn/dygn... nej det tror jag inte. Det gör ju inte ens vuxna. Man behöver sova för att kroppen ska återhämta sig, läka celler och allt vad det nu heter.

Svar på tråden Bebis som sover 5-6 timmar per dygn.