• Oscarsmamma84

Hur få 5 månaders att sova hela natten?

Min 5 månaders vaknar många gånger på natten. Han vill oftast inte äta förrän när han vaknar kl 4. Nu vill jag försöka få honom och även hoppa över måltiden kl 4. Han ammas inte utan får ersättning. Försökte få honom att somna om nu utan mat men det gick inte. Försökte minst en halvtimme innan jag gav upp. Efter han fått mat så somnade han om på 5 min.
    Han la sig 20.00 igår och åt precis innan han somnade.
    Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hur få 5 månaders att sova hela natten?
  • Maddi

Jag skule vara glad om min 8 månaders åt en gång om natten när han va 5 månader. Min son äter 1 gång om natten nu och har gjort i 1½ månad ca. Sen vaknar han otroligt mycket under natten, men de är ju något vissa får räkna med. En del bebisar sover hela natten och andra inte.

• La Lola

Varför är det så viktigt att han sover hela natten?

Ge honom mat.
    Det är ju liksom lösningen på detta "problem".

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Oscarsmamma84
    Tirem skrev 2013-11-07 06:49:28 följande:
    Fast barn brukar väl ha ett behov av mat dygnet runt fram till de är ungefär 6 månader, vissa längre? Är dina behov att sova större än att barnet får mat prioriterar du fel tyvärr.

Du vet inte ett dugg om mina prioteringar så har du inget vettigt o skriva så låt bli. Det e väl självklart att jag prioterar mitt barn!!!
    Ellie skrev 2013-11-07 09:13:06 följande:
    Vaknar han många gånger redan innan kl 4? Du skriver att han inte vill äta då. Menar du att du kan få honom att somna om utan att försöka mata, eller menar du att han vägrar äta om du ger honom flaskan?Vad händer om du matar honom redan kl 2-3 om han vaknat då? Sover han resten av natten så kan du ju lika gärna ge honom mat då som kl 4 och slipper kanske ett par extra uppvak.

Att helt få honom att inte äta tycker jag inte är bästa idén eftersom han verkar behöva maten. 

Ja han brukar vakna innan dess några gånger. Eller vaken kan man inte kalla honom, han skriker i sömnen o vill bara ha sin napp då. Har provat o ge honom flaskan då och han har aldrig velat ha mat då.

Han har alltid sovit dåligt men nu har det blivit värre.

Jag fortsätter ge honom maten, vill inte svälta honom men tänkte att det kanske blivit en vanesak istället för hunger
  • Oscarsmamma84
    La Lola skrev 2013-11-07 11:09:02 följande:
    Varför är det så viktigt att han sover hela natten?

Ge honom mat.

Det är ju liksom lösningen på detta "problem".

Det är viktigt för han knappt sover på dagen och då blir han en sur bebis o mår inte bra. Mig kvittar det har knappt sovit sen han föddes så jag e van.
  • power
    Oscarsmamma84 skrev 2013-11-07 17:29:44 följande:

Det är viktigt för han knappt sover på dagen och då blir han en sur bebis o mår inte bra. Mig kvittar det har knappt sovit sen han föddes så jag e van.
    Det är viktigt att han får mat när han är hungrig.

Bebisar ska äta ofta.
  • La Lola

Jo men få bebisar sover ju hela nätterna....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Wickedblue

Ts prova flera kvällar i rad för att se om han verkligen är hungrig eller äter av gammal vana.

• älskarlivet81

Så var min tjej också. Nu vid 8 månader är det lite bättre. Eller ja, när hon vat 5 månader åt hon 2-3 gånger/natt och nu vid 8 mån äter hon ibland 1 gång bara, någon enstaka gpng har hon inte ätit alls på natten. Hennes dag börjar ofta vid 5, och ibland vid 6. Det är bara att gilla läget. Vår äldre dottee sov hela nätter tidigt.

Mitt råd är att inte mixtra med sömn och mat utan följ barnets rytm.

• Tirem
    Oscarsmamma84 skrev 2013-11-07 17:28:08 följande:

Du vet inte ett dugg om mina prioteringar så har du inget vettigt o skriva så låt bli. Det e väl självklart att jag prioterar mitt barn!!!
    Ellie skrev 2013-11-07 09:13:06 följande:Vaknar han många gånger redan innan kl 4? Du skriver att han inte vill äta då. Menar du att du kan få honom att somna om utan att försöka mata, eller menar du att han vägrar äta om du ger honom flaskan?Vad händer om du matar honom redan kl 2-3 om han vaknat då? Sover han resten av natten så kan du ju lika gärna ge honom mat då som kl 4 och slipper kanske ett par extra uppvak.

Att helt få honom att inte äta tycker jag inte är bästa idén eftersom han verkar behöva maten. 

Ja han brukar vakna innan dess några gånger. Eller vaken kan man inte kalla honom, han skriker i sömnen o vill bara ha sin napp då. Har provat o ge honom flaskan då och han har aldrig velat ha mat då.

Han har alltid sovit dåligt men nu har det blivit värre.

Jag fortsätter ge honom maten, vill inte svälta honom men tänkte att det kanske blivit en vanesak istället för hunger
    Varför så otrevlig?
  • Oscarsmamma84
    Tirem skrev 2013-11-07 18:58:54 följande:
    Varför så otrevlig?

Du var inte heller som antydde att jag prioterade mina egna behov framför mitt barn fast du inte har en aning hur vår situation ser ut i övrigt.

Jag ställde en fråga o har fattat att det inte går utan jag får ge honom maten då. Hade inte tänkt o svälta honom
    T
Svar på tråden Hur få 5 månaders att sova hela natten?