• Oscarsmamma84

Hur få 5 månaders att sova hela natten?

Min 5 månaders vaknar många gånger på natten. Han vill oftast inte äta förrän när han vaknar kl 4. Nu vill jag försöka få honom och även hoppa över måltiden kl 4. Han ammas inte utan får ersättning. Försökte få honom att somna om nu utan mat men det gick inte. Försökte minst en halvtimme innan jag gav upp. Efter han fått mat så somnade han om på 5 min.
    Han la sig 20.00 igår och åt precis innan han somnade.
    Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hur få 5 månaders att sova hela natten?
  • Ampellilja

hmm sov han när du kom tillbaka med flaskan?! hur länga hade han skrikit innan du gick upp eller gnydde han bara??? för ofta stutsar vi upp lite för fort kanske kan va de med? testa o vänta ut de lite?

• Oscarsmamma84
    Ampellilja skrev 2013-11-08 10:32:30 följande:
    hmm nu ska jag se om jag kan svara på detta så bra som möjligt.

att äta en gång per nätt låter helt okej min son på 1 år äter mellan 4 o 5 någon gång fortfarande o har gjort i ca 1-2 månader innan de va de 3-5 ggr per natt..

detta blev bättre för oss när han fick börja sova själv o inte blev störd av andra ljud (om din sover i erat rum kanske de kan hjälpa att h*n sover i ett annat rum) för våran vaknade o ville ha mat bara för att! men när han fick börja sova själv blev det bättre o vaknar bara en gång inte ens för nappen nu utan bara en gång för mat vilket är underbart! så de kan vara ett tips om ni inte redan testat detta..

Tyvärr kan han inte sova i ett annat rum för vi bor i en tvåa än så länge.

Han hade gnällt i 5-10 min tror jag var yrvaken så vet inte exakt hur länge.
    La Lola skrev 2013-11-08 10:26:23 följande:
    Hur sover han om ni skulle ha honom i er säng?

Han vaknar då med. Har provat o ta över honom i vår säng på morgonen o då vill han busa o gosa o kommer inte riktigt till ro
  • Coxia
    frökenelisabeth skrev 2013-11-07 22:14:10 följande:
    Min erfarenhet är att det är jättevanligt att bebisar börjar sova sämre runt 4-5 månader - det var samma sak för i princip alla bebisar i min mammagrupp i alla fall... 

Vi klarade det genom att helt enkelt köra på det som funkade - ville han ha mat så fick han mat, ville han sova i vår säng så fick han det. Vi tog bort ena sidan på spjälsängen och ställde den intill vår så att det skulle bli lätt att plocka över honom.  Nu ammade jag så det var lite lättare att ge mat flera gånger under natten, men nattmatandet fortsatte länge, vi slutade först vid 15 månaders ålder (under stora protester, men nu vid 1,5 år sover han väldigt mycket bättre). 
    Åh nej! Min 5-månaders har börjat nattsnutta varje timme, menar du att det kan hålla på så länge? trodde bara det är nån fas på en månad eller så. Mitt andra barn sov som en gris hela nätter från 6/7månader. 
  • La Lola
    Oscarsmamma84 skrev 2013-11-08 12:02:51 följande:

Han vaknar då med. Har provat o ta över honom i vår säng på morgonen o då vill han busa o gosa o kommer inte riktigt till ro
    Men han har aldrig fått somna där o sova där hela natten?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Oscarsmamma84
    La Lola skrev 2013-11-08 13:26:34 följande:
    Men han har aldrig fått somna där o sova där hela natten?

Jo när han var nyfödd o han gillade det inte
  • La Lola
    Oscarsmamma84 skrev 2013-11-08 14:03:09 följande:

Jo när han var nyfödd o han gillade det inte
    Ok.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Ikkali

Hej!
    Jag har en dotter på 10 mån som är lite likadan. Det är knepigt och man vet inte alltid hur man ska göra för att det ska bli rätt!
    Jag håller dessutom på att renoverar hennes rum, så hon kan inte sova där och eget rum gör underverk! Men, jag ställde ut hennes säng i köket! :D det bästa jag gjort. Då kan vi röra oss mellan sovrum och vardagsrum. Och när det är matdags så är välling och barn på samma plats! :) kan vara ett alternativ iaf!

• Majlisen

Ditt barn kanske behöver få i sig nåt att äta vid den tiden? Tycker en gång är väldigt lite ändå. Har en tvååring som vaknar 3-4 gånger och vill amma lite.

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Coxia
    Majlisen skrev 2013-11-08 15:30:38 följande:
    Ditt barn kanske behöver få i sig nåt att äta vid den tiden? Tycker en gång är väldigt lite ändå. Har en tvååring som vaknar 3-4 gånger och vill amma lite.
    ????? Då är det ju inte mat det handlar om längre. En frisk 2-åring behöver inte äta på natten näringsmässigt. 
  • JanaN

Vid 7-8 månaders ålder finns inte längre någon näringsmässig orsak att äta på natten. Även om man ammar går det bra att sluta med det på nätterna då. Oftast är det lättast att ta hjälp av pappan ett par nätter (det är svårt att "stå emot" att amma när man kan...) och sedan är det oftast klart. Vissa barn vaknar iallafall en eller flera gånger per natt men då nattar man om utan att ge mat.
    Man får räkna med "återfall" i nattamning om barnet är sjukt tex, försök då sluta igen så snart som möjligt.

Mer sömn åt folket! 

• Coxia

Amma dag eller natt får man väl hålla på med så länge man önskar, men det blir ju fel att säga att andra än bebisar behöver det för näring. Trygghet, mys och närhet handlar det om. Vilket självklart är ok. 

• JanaN
    Coxia skrev 2013-11-08 15:43:26 följande:
    Amma dag eller natt får man väl hålla på med så länge man önskar, men det blir ju fel att säga att andra än bebisar behöver det för näring. Trygghet, mys och närhet handlar det om. Vilket självklart är ok. 
    Absolut. Är man som jag i stort behov av att få sova ordentligt så förlägger man även mysamningen på dagtid. Jag ammade 3 år, men bara på dagtid efter mitt barn var 7 månader.
  • Coxia
    JanaN skrev 2013-11-08 15:47:28 följande:
    Absolut. Är man som jag i stort behov av att få sova ordentligt så förlägger man även mysamningen på dagtid. Jag ammade 3 år, men bara på dagtid efter mitt barn var 7 månader.
    Ja jag är rätt less på nattamning redan efter 5 månader. Längtar verkligen efter att få sova. Själv. 
  • frökenelisabeth
    Coxia skrev 2013-11-08 12:34:42 följande:
    Åh nej! Min 5-månaders har börjat nattsnutta varje timme, menar du att det kan hålla på så länge? trodde bara det är nån fas på en månad eller så. Mitt andra barn sov som en gris hela nätter från 6/7månader. 

Det är nog jätteolika, tror att det gick över efter nån månad för många av de andra barnen, vår "fas" varade lite längre... Men visst hade det varit skönt ibland med en spåkula så man visste när man fick sova gott igen...
  • Oscarsmamma84

Inatt vaknade han kl 4 o vägrade somna om fastän han fick mat o på hela dagen idag har han sovit 1 timme

• Coxia
    frökenelisabeth skrev 2013-11-09 13:06:51 följande:

Det är nog jätteolika, tror att det gick över efter nån månad för många av de andra barnen, vår "fas" varade lite längre... Men visst hade det varit skönt ibland med en spåkula så man visste när man fick sova gott igen...
    Både ja och nej, när man inte vet står man ut en natt i taget. Fick man veta att man inte ska få sova på 500 nätter hade jag gett upp. 
Svar på tråden Hur få 5 månaders att sova hela natten?