• mamita64

Hur sluta med citodon?

Anonym (rädd) skrev 2013-11-07 11:55:39 följande:
    De ville ge mig tramadol men det hjälper inte alls. Tar inte bort smärtan ens lite. Och så blir jag illamående av den..
    Jag får nog ringa idag ändå.. 
    tramadol är mycket värre än citodon.
    Fick du abstinens av att sluta med citodon så skall du känna på den abstinens man kan få om man slutar med tramadol, eller liknande ( nobligan, tiparol tex)
    Min förre läkare kallade dem för rävgift.

jag fick Tiparol 1997 ( tror jag det var) Åt dem en månad för att prova. Rätt låg dos, jag gick aldrig över förskriven dygnsdosering. Så tog de slut, det var helg, inget apotek var öppet. Jag har aldrig varit så sjuk som jag var då. Myrkrypningar så jag nästan gjorde hål i madrassen, svettades floder, sen skakade jag av köld, duschade hett, svettades igen,sen frös, sen duschade, osv. Grät konstant.  Detta höll på i några dagar, sen fick jag ny medicin och mådde bra. Eller inte ny medicin utan mer Tiparol. Jag påtalade för läkare hur dåligt jag mått och att jag inte ville ha dem mer. Men jag fick inget annat, däremot flera tusen tabletter av Tiparol under de följande åren. Slutligen avgiftade jag mej själv, då jag inte fick nån hjälp från sjukvården. Jag tappade ut dem långsamt. Tog bort en kapsel vid ett tillfälle på dagen, höll den dosen ett tag, tog sen bort vid ett annat tillfälle, höll den dosen ett tag osv.
    Till saken hör att jag har ätit starka smärtstillande i många år, sedan åttiotalet. Under lång tid Distalgesic som innehöll dexopropoxifen och paracetamol, sen fick jag Dexofen med alvdon bredvid, efter det citodon, sen Ardinex som är kodein med ibuprofen. Den fick jag sluta med i höstas eftersom den påverkade mitt blodtryck ( ibuprofenet) nu tar jag Citodon igen. Jag har legat på åtta om dagen men har gått ner eftersom min nya läkare ville testa olika nivåer. Tre om dagen ett tag, Nu tre en dag, fyra och en halv nästa. Värdelöst för min kropp, men jag måste ju se om det går.
    Jag har inga problem alls att sluta med Citodon, bara att lägga av
    Jag lider av kronisk värk och måste ta medicin för att klara vardagen. Steget efter detta är morfin och det vill jag inte ha.
    Men jag håller med dej om att man ofta blir sedd på som en missbrukare. Ibland mer och ibland mindre, lite beroende på hur tablettskrämd läkaren är
  • mamita64
    frappa skrev 2013-11-13 17:18:55 följande:
    Jo, jag kallar själv tramadol för rävgift, pga deras svåra abstinenser.
    Körde oxycontin i 8-9 veckor, pga mycket svår smärta.
    Det var inte trevligt att sluta med ens på denna korta stund.
    Dock varade det bara i 2-3 dagar den där jobbiga abstinensen.
    Sen försvann resten rätt snabbt, antar det var för den rätt så korta stund man använde dessa starkare.

Även insett att kodein och tramadol är sockerpiller mot oxy är.
    Men funkar dom så är ju knappast oxy nått man behöver.

Äter för tillfället tramadol vid behov, och ser till vänta tills det är för jobbigt.
    För en sådan abstinens som jag fick sist, vill jag aldrig ha igen.
    Så lika bra hålla det på en nivå där inte blir beroende.
    Vilket man blir på dessa läkemedel snabbt.

Du vet jag har sagt du inte får någon abstinens, det stämmer väl?
    Jag fick rätt mild abstinens på kodein, en vecka som man känner sig lite hängig.
    Och inte dessa sjuka myrkrypningar och extrem trötthet, men inte kunna sova som tex tramadol och oxy har.
    Stämmer: aldrig nån abstinens när jag slutat med kodein. Och då har jag provat många gånger, eftersom jag ätit det i omgångar sen åttiotalet.
    Bara tramadol och liknande har jag fått abstinens av.
    Jag får nöja mej med att bli smärtstillad, inte smärtfri har jag förstått, tar jag något bättre än citodon så kommer jag att fortsätta ta det. Man kan leva med smärta, men att bli smärtfri och sen gå tillbaka till det gamal igen är mkt svårare
  • mamita64
    frappa skrev 2013-11-13 18:19:44 följande:
    Men du har tydlig påverkan av medicinen och smärtlindring?

För det är ju så att en viss del av befolkningen kan inte omvandla kodeinet till morfin.
    Lika så som att det är en annan del av befolkningen som har dubbel verkan på kodeinet.

Smärta till en viss nivå finner jag rätt enkelt att hantera.
    Sen går det snabbt i steg till vara helt okontrollerbart(för mig i alla fall).
    Åkte in och ut på akuten i somras, med extrema smärtor i fötterna av okänd anledning.
    Där man försökte hålla sig och stanna hemma, men sen tippade man över så blev det fruktansvärt helt plötsligt och panik.
    Klarade av att stanna hemma par ggr, men var jobbigt.
    Jag får en viss smärtlindring, ja.
    Första gångerna jag tog två citodon blev jag snurrig i huvudet, då tog jag dem inte mer, trots värk. Det tog lång tid innan jag vågade ta dem igen, Inte mest för att det snurrade en stund utan för att jag gillade det.
    men det var många år sen.
    Jag har ju en reumatisk sjukdom som sitter i hela kroppen. När mina revben är inflammerade så går det inte att lindra bort på något sätt, jag får leva mej igenom det bara. Det känns som om revbenen pulveriseras långsamt. Men jag upplever att en del smärta har blivit bättre de senaste åren. Kanske pga att jag närmar mej klimakteriet, eller pga att inflammationer har läkt ut? Jag vet inte.
    När inflammationer läker ut bildas ben istället så jag blir ju stelare och stelare.
    Men jag håller med dej, det finns självklart smärta som man har stora problem att klara av utan rejäla mediciner.
Svar på tråden Hur sluta med citodon?