Hur sluta med citodon?
Anonym (rädd) skrev 2013-11-07 11:55:39 följande:
De ville ge mig tramadol men det hjälper inte alls. Tar inte bort smärtan ens lite. Och så blir jag illamående av den..Jag får nog ringa idag ändå..
Fick du abstinens av att sluta med citodon så skall du känna på den abstinens man kan få om man slutar med tramadol, eller liknande ( nobligan, tiparol tex)
Min förre läkare kallade dem för rävgift.
jag fick Tiparol 1997 ( tror jag det var) Åt dem en månad för att prova. Rätt låg dos, jag gick aldrig över förskriven dygnsdosering. Så tog de slut, det var helg, inget apotek var öppet. Jag har aldrig varit så sjuk som jag var då. Myrkrypningar så jag nästan gjorde hål i madrassen, svettades floder, sen skakade jag av köld, duschade hett, svettades igen,sen frös, sen duschade, osv. Grät konstant. Detta höll på i några dagar, sen fick jag ny medicin och mådde bra. Eller inte ny medicin utan mer Tiparol. Jag påtalade för läkare hur dåligt jag mått och att jag inte ville ha dem mer. Men jag fick inget annat, däremot flera tusen tabletter av Tiparol under de följande åren. Slutligen avgiftade jag mej själv, då jag inte fick nån hjälp från sjukvården. Jag tappade ut dem långsamt. Tog bort en kapsel vid ett tillfälle på dagen, höll den dosen ett tag, tog sen bort vid ett annat tillfälle, höll den dosen ett tag osv.
Till saken hör att jag har ätit starka smärtstillande i många år, sedan åttiotalet. Under lång tid Distalgesic som innehöll dexopropoxifen och paracetamol, sen fick jag Dexofen med alvdon bredvid, efter det citodon, sen Ardinex som är kodein med ibuprofen. Den fick jag sluta med i höstas eftersom den påverkade mitt blodtryck ( ibuprofenet) nu tar jag Citodon igen. Jag har legat på åtta om dagen men har gått ner eftersom min nya läkare ville testa olika nivåer. Tre om dagen ett tag, Nu tre en dag, fyra och en halv nästa. Värdelöst för min kropp, men jag måste ju se om det går.
Jag har inga problem alls att sluta med Citodon, bara att lägga av
Jag lider av kronisk värk och måste ta medicin för att klara vardagen. Steget efter detta är morfin och det vill jag inte ha.
Men jag håller med dej om att man ofta blir sedd på som en missbrukare. Ibland mer och ibland mindre, lite beroende på hur tablettskrämd läkaren är