• Anonym (Kisselisa)

Hjälper öl mot urinvägsinfektion?? Behöver råd!

Jag har ofta urinvägsinfektioner vintertid, men tack och lov sällan några allvarliga. Det är inte ofta jag har behövt antibiotika. Nu känner jag att en ny UVI är här, det svider när jag kissar och jag får gå ofta på toa. Har googlat efter bra huskurer (tranbär hjälper inte mig ett skit), och hittade det här på nätet:

När jag arbetade inom hemtjänsten fick vi tipset om att ge ljummet öl till gamlingarna när de hade urinvägsinfektion. Detta gör att man kissar mycket. Det låter konstigt men det hjälpte för alla som prövade kuren.

Ni som jobbar inom vården - stämmer detta verkligen? Och ni andra också som har erfarenhet av öl mot UVI? Vilken öl ska man köpa isf?

Är inte så glad för öl överhvudtaget, men jag köper och dricker gärna om det hjälper mot UVI! Hellre naturliga metoder än antibiotika, om möjligt.

Snälla, ge mig tips och råd - särskilt detta med ölet. Pga att det kom från en sköterska på ett äldrebonde.

Tack på förhand! {#emotions_dlg.flower}       

• Svar på tråden Hjälper öl mot urinvägsinfektion?? Behöver råd!
  • LaFontaine

Om jag har känningar av UVI kan jag ta en öl eller två. Jag kissar nämligen kopiösa mängder av öl, långt mer än av kaffe och tranbärsjuice. Om jag bara behöver skölja ur urinblåsan brukar det funka bra. 

• Anonym (hej)

Alkohol ger ju UVI så det rekomenderar inte jag.
    Surt som citronvatten är att rekommendera och noll socker. Så botar jag mina många UVI. 

• Anonym (xyz)

Det stämmer att vi ger det inom vården, i alla fall där har jag jobbat. Men inte ljummen öl, vi vill ju hjälpa den drabbade, inte få henne att kaskadspy av rent äckelSkrattande

• Anonym (Olik)

Brukar ta sån C-vitamin brustabletter och hinka i mig ,kroppen tar ändå bara upp de den behöver och resten kissar man ut och det är sura drycker/C vitaminrika drycker som underlättar vid uvi.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ja, öl i vissa mängder leder till en ökad urinproduktion. Marginell skillnad mot vatten dock. Den gamla myten att man blir uttorkad av öl stämmer för övrigt inte.

Utöver denna effekt kan jag inte se, jag googlade lite snabbt och förslag som att alkoholen tar död på bakterierna och att jästen i ölen konkurrerar ut bakterierna har ingen som helst vetenskaplig basis och fysiologiskt är det ganska tveksamt eftersom alkoholkoncentrationen omöjligen kan uppnå bakteriedödande effekt i urinen, av förklarliga skäl.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Kisselisa)
    LaFontaine skrev 2013-11-07 12:26:05 följande:
    Om jag har känningar av UVI kan jag ta en öl eller två. Jag kissar nämligen kopiösa mängder av öl, långt mer än av kaffe och tranbärsjuice. Om jag bara behöver skölja ur urinblåsan brukar det funka bra. 

Ja, jag har köpt hem några öl och jisses vad jag kissat! Känns kanske lite bättre redan! Ska komplettera med citronvatten och äppelcidervinäger, för som jag förstår det ska urinen vara sur för att döda bakterierna.
    Anonym (hej) skrev 2013-11-07 12:28:03 följande:
    Alkohol ger ju UVI så det rekomenderar inte jag.
    Surt som citronvatten är att rekommendera och noll socker. Så botar jag mina många UVI. 
    Hur vet du det??? Sköterskor använder ju svag alkohol- öl på äldreboende...
    Anonym (xyz) skrev 2013-11-07 12:29:27 följande:
    Det stämmer att vi ger det inom vården, i alla fall där har jag jobbat. Men inte ljummen öl, vi vill ju hjälpa den drabbade, inte få henne att kaskadspy av rent äckelSkrattande
    Ljummen öl är helt ok för mig! Men tror du det spelar roll om den är kall eller rumstempererad?
  • Anonym (Kisselisa)
    Anonym (Olik) skrev 2013-11-07 12:29:43 följande:
    Brukar ta sån C-vitamin brustabletter och hinka i mig ,kroppen tar ändå bara upp de den behöver och resten kissar man ut och det är sura drycker/C vitaminrika drycker som underlättar vid uvi.
    Är öl surt?? Jag har äppelcidervinäger hemma, kan jag kombinera med det?
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-11-07 12:30:40 följande:
    Ja, öl i vissa mängder leder till en ökad urinproduktion. Marginell skillnad mot vatten dock. Den gamla myten att man blir uttorkad av öl stämmer för övrigt inte.

Utöver denna effekt kan jag inte se, jag googlade lite snabbt och förslag som att alkoholen tar död på bakterierna och att jästen i ölen konkurrerar ut bakterierna har ingen som helst vetenskaplig basis och fysiologiskt är det ganska tveksamt eftersom alkoholkoncentrationen omöjligen kan uppnå bakteriedödande effekt i urinen, av förklarliga skäl.

Men om man dricker öl med låg alkoholhalt, mest för den urindrivande effektens skull, i kombination med surt vatten (citron, vinäger)?
    Man vill ju pissa ut bakterierna så fort det går, liksom! Demon
  • Anonym (Kisselisa)

Ursäkta mitt tjat, men är öl surt? Är på väg att gå och handla öl nämligen. Det sviiiider när jag kissar. Usch! Skrikandes

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Kisselisa) skrev 2013-11-07 13:07:19 följande:
    Ljummen öl är helt ok för mig! Men tror du det spelar roll om den är kall eller rumstempererad?
    Förmodligen inte, man kan möjligen argumentera för att det går snabbare att ta upp vätska som är närmare kroppens temperatur men det har isåfall en ytterst begränsad verkan.
    Anonym (Kisselisa) skrev 2013-11-07 13:10:42 följande:
    Är öl surt?? Jag har äppelcidervinäger hemma, kan jag kombinera med det?
    Öl är svagt surt, med ett pH på omkring 5 om jag minns rätt. Omkring samma pH-värde som kaffe, så det är inte särskilt surt.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Kisselisa)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-11-07 14:06:43 följande:
    Förmodligen inte, man kan möjligen argumentera för att det går snabbare att ta upp vätska som är närmare kroppens temperatur men det har isåfall en ytterst begränsad verkan.
    Öl är svagt surt, med ett pH på omkring 5 om jag minns rätt. Omkring samma pH-värde som kaffe, så det är inte särskilt surt.

Men hur kan det då hjälpa mot urinvägsinfektion, enligt vissa sköterskor som använder det på sina patienter? Pga den urindrivande effekten? Har även pressat en citron och blandat i lite vatten & svept ner, tycker det känns något bättre.

Men vad vet jag, kanske placebo.Obestämd
Svar på tråden Hjälper öl mot urinvägsinfektion?? Behöver råd!